Märka illustrationer online?

GoLightly

Trådstartare
Jag har tagit fram en webbresurs privat som till stor del består av illustrationer som jag själv har ritat. Bilderna är tydliga och lättförståeliga och och en del av dem kommer upp som ett av de första alternativen på google när man söker efter vad de föreställer, så de är lätta att hitta. Min man var lite orolig för att någon skulle hitta till min sida, spara ner bilderna och använda dem för eget syfte. Borde jag märka mina illustrationer på något sätt för att skydda dem?
 
Min inställning är precis som med foton att ja, det borde man. Det finns numera rätt bra system för att vattenmärka grafikfiler. Samtidigt kan man resonera kring vinsten med det. Jag ser det ungefär som patent, skall det vara någon mening med det så behöver man vara beredd att lägga tid och pengar på att processa kring ärendena. Man kan ju välja att blunda för mindre överträdelser och ta striden i händelse av något större kommersiellt övertramp, men man får också väga in eventuella kostnader och extraarbete för implementeringen i sitt eget arbetsflöde.
 
Min inställning är precis som med foton att ja, det borde man. Det finns numera rätt bra system för att vattenmärka grafikfiler. Samtidigt kan man resonera kring vinsten med det. Jag ser det ungefär som patent, skall det vara någon mening med det så behöver man vara beredd att lägga tid och pengar på att processa kring ärendena. Man kan ju välja att blunda för mindre överträdelser och ta striden i händelse av något större kommersiellt övertramp, men man får också väga in eventuella kostnader och extraarbete för implementeringen i sitt eget arbetsflöde.

Däremot kan det funka att sälja dem med tydlig information. De flesta företag vill gärna betala för saker man kan använda enkelt. Copyright och så en enkel försäljningskanal.

I min nuvarande roll som anställd har vi hängslen, livrem, automatiska system och processer för att inte få in material i våra produkter som inte har tydliga rättigheter vi kan acceptera. Open source och andra tydliga licenser har sina fallgropar, men mardrömmen är att få in något utan specificerad licens.
 
Tack så mycket för tipsen!

@Snubbelfot Ja någon rättsprocess skulle jag inte gå igenom, det finns inga direkta pengar i det här, men det kanske avskräcker någon från att använda bilderna otillåtet.

Säkert när det gäller privatpersoner och mindre nogräknade. Annars finns det också många som blir mer avskräckta av att det saknas information om under vilka rättigheter man får använda materialet.

Relaterad fråga; finns det en poäng med att ha dem sökbara via Google om du inte vill sälja dem (eller rättighetstrolla med dem)? Eller är det inte något du själv kan bestämma över?
 
Säkert när det gäller privatpersoner och mindre nogräknade. Annars finns det också många som blir mer avskräckta av att det saknas information om under vilka rättigheter man får använda materialet.

Relaterad fråga; finns det en poäng med att ha dem sökbara via Google om du inte vill sälja dem (eller rättighetstrolla med dem)? Eller är det inte något du själv kan bestämma över?

Jag vill att folk som är intresserade av ämnet ska hitta till min sida och som det ser ut just är min SEO för både text och bilder bra. Lanserade sidan i förra veckan bara och har inte kommit igång ordentligt än så gör vad som känns vettigt och får utvärdera allteftersom :)
 
Jag vill att folk som är intresserade av ämnet ska hitta till min sida och som det ser ut just är min SEO för både text och bilder bra. Lanserade sidan i förra veckan bara och har inte kommit igång ordentligt än så gör vad som känns vettigt och får utvärdera allteftersom :)

Jag tänker att du kanske underskattar värdet av att sälja användandet av dem, om du lyckas bra med din SEO.

Men se till att copyrighta dem tydligt så kan du i lugn och ro bestämma. Juridiskt spelar det egentligen ingen roll, men det är lättare att visa om det skulle bli någons slags tveksamhet.
 
Jag tänker att du kanske underskattar värdet av att sälja användandet av dem, om du lyckas bra med din SEO.

Men se till att copyrighta dem tydligt så kan du i lugn och ro bestämma. Juridiskt spelar det egentligen ingen roll, men det är lättare att visa om det skulle bli någons slags tveksamhet.

Stort tack för tipset, hade inte tänkt på det alls så ska ha det i bakhuvudet i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
889
Senast: Trasten
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 865
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp