Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag tycker det känns lite som att du inte vill förstå problemen folk ser?

Jag tillexempel, har verkligen inte fetaste plånboken. Jag offrar en hel del för att kunna ha min häst och, när vi båda är fullt igång, kunna tävla. Jag har spart, fyndat på rea, fått i present etc. tävlingsutrustning som jag tycker är snygg och bekväm. Däribland ridbyxor, kavaj, hjälm.
En kavaj som, enligt mina mått mätt, var ganska dyr. Jag är inte bra på att sy, så att jag ska börja sy över märken och hålla på är den dummaste idén någonsin. Att lämna in den till en professionell sömmerska och låta denne göra jobbet antar jag blir rätt dyrt, med tanke på att jag inte vill förstöra min dyra, fina kavaj genom att sy på ett fult märke på den. För ja, jag anser att det blir fult med en påsydd tygbit för att dölja märken.

Jag tror det mest handlar om att folk inte vill lägga massa pengar på att ändra sin befintliga utrustning/köpa nytt, inte att folk prompt vill skryta med sina stora, dyra märken.

Det handlar inte om att jag inte vill förstå problemen. Jag tycker att problemen alla har är helt ur proportion! Jag har också en i mina mått mätt dyr kavaj-men hade märket på den varit för stort hade jag utan tvekan tagit bort det. Hade märket varit svårt att ta bort hade jag lämnat in den. Att få det proffessionellt gjort kostar en bråkdel av vad kavajen i sig kostade. Och för mig är det passformen som är viktig på kavajen.

Lika mycket som du tror att jag inte vill se era problem lika mycket tror jag att de flesta här i tråden fokuserar på allt det dåliga istället för det positiva som det kan medföra till sporten. Vad det gäller sponsorer på vår hobbynivå kan vi bara spekulera om det kommer att vara möjligt att hitta. Jag är tveksam till att folk ens försökt tidigare.

*kl*

Det med försäkringsbolag och deras schabrak tycker jag är lite kul. Förr i tiden var Agria väldigt generösa med att ge ut schabrak och grimmor till sina kunder. Men sen kom dom på att folk gärna betalade för att synas i deras grejer! Win win tyckte Agria och slutade ge bort en massa och började sälja istället. Om du nu däremot får schabrak från dom igen så kan det väl inte räknas annat än som sponsring?
 
Sv: Märken på tävling

Givetvis säger du? Har du läst det någonstans? Synlig är ju allt som syns, alltså även loggor på en kavaj. Annars skulle man ju komma undan det mesta om man bara hänvisade till att någon inte ser. ;) Samma sak med logga, det finns inget som säger att en wiki-förklaring styr tillämpningen i sak sedan. :rofl:
 
Sv: Märken på tävling

Troligen genom att lättare kunna teckna övergripande sponsringsavtal som de som förbundet redan har med exempelvis Volkswagen idag? De pengarna kanske gynnar bredden genom satsningar på exempelvis ridskolor o.s.v men som privatryttare utan större koppling till en klubb än att jag betalar pengar till en för att få lov att jobba gratis x antal timmar per år så ser i alla fall jag inte röken av pengarna. Därmed inte sagt att de inte behövs - för det gör de verkligen! - men när det sedan medför kostnadsökningar i någon mån för väldigt många tävlingsryttare så tycker jag att det slår snett.

Men vem vet, helt plötsligt kanske alla 60%-ryttare i LB blir jätteintressanta som sponsringsobjekt? Jag tror inte på den effekten av dessa regler dock.
 
Sv: Märken på tävling

Att få reklamschabrak eller brallor tror jag inte räknas som sponsring i egentlig mening. Å andra sidan krävs ju numer inga avtal så fr.o.m första januari kommer jag vara första 55%-ryttaren i MsvC som är sponsrad av Pikeur. Jag tänker nämligen tävla vidare i min Pikeurkavaj med loggor på knapparna och brallorna med två loggor. Den ena loggan syns visserligen bara om det blåser, så jag kommer vara TR-mässig även utan mitt osynliga sponskontrakt vindstilla dagar. :D

;)
 
Sv: Märken på tävling

Givetvis om ex Agria el Folksam ger dig ett schabrak är det sponsring. Det är som en annan skrev här innan. Förr var det vanligt att ge bort sådana produkter till sina kunder...inte lika vanligt idag för idag köper folk saker med reklam på istället.....

Men jag kommer snart få hem produkter från mitt försäkringsbolag som jag får, och jag ser det som att dessa är godkända att använda. Det blir en win win situation både för mig (som får sakerna gratis) och mitt försäkringsbolag som får synas lite extra ute på tävlingsplatserna... ;)

Och det är bara idioti och en jäkla surhet att tro att märkena på knapparna berörs....det som inte syns finns inte, aldrig hört det?
 
Sv: Märken på tävling

Showringen har jag bara när jag tävlar dressyr, så den är inte tänkt att trilla av i ;)

Euroliten har jag haft när jag ridit in unghästar, vet inte hur många gånger jag hamnat i backen med huvudet före! Mitt huvud mår prima! (Visst, man ska byta hjlmen efter en rejäl smäll, men hur många gör det egentligen? Jag har iaf inte råd att köpa en ny hjälm i veckan, inte ens en sån billig!)

Sätter man säkerheten främst så borde väl t.ex. MIPS-hjälmen vara godkänd?

MIPS hjälmen är EQ2 som jag skrev att jag har och nej den är INTE godkänd :mad: loggan är för stor. Dessutom sitter loggan i specialmaterialet vilket gör att aldrig i livet jag skulle börja fibbla med den med tejp o dyl.
 
Sv: Märken på tävling

Men hur stor är loggan? Måtten är rekomendationer och ngn cm hit el dit tror jag knappast spelar roll på en hjälm. Tror det är viktigare med att ej ha schabrak å luvor med för stora tryck/loggor. Det är ju en rekomendation reglerna under 2012, Så i fortsättningen får ju det hjälmföretaget göra hjälmar med tillåtna storlekar på loggorna....tror ingen kommer "haffa" dig för hjälmen :)
 
Sv: Märken på tävling

Nu får du faktiskt ge dig synligt är allt som är synligt alltså inte dolt innanför och inte synligt för ögat om någon står bredvid dig, hade något annat gällt så hade det stått tex synligt på 3 meters avstånd eller dylikt hur många kan ens läsa vad som står på en 3x1cm logga på 3 meters avstånd när objektet dessutom rör sig.
Det är tex inga som helst problem att se animo på knapparna på deras kavajer om du står bredvid någon med en sådan alltså är det klart och tydligt synligt och därmed inte godkänt.

Fattar överhuvudtaget inte var du vill komma med dina egenkomponerade regler som du anser att du genom dem skulle tycka att dessa regler är inga problem för någon, jag börjar undra om du ens är en tävlingsryttare och på vilken nivå som du håller på och hur många hästar du håller med tävlingsutrustning.

Att byta ut 10 tävlingsshabrak tex springer lätt iväg på 6000:- och 10 är minimum vad man klarar sig på över en helg om man har lite fler hästar. Köper man billigt skit så håller de sig inte snygga eftersom de tvättas efter varje användning och att hitta snygga shabrak utan loggor då finns inte många tillverkare att välja på om man vill ha bra kvalitet, det många inte verkar ha tänkt på när ni tycker att folk betalar för reklam är att faktum är att de shabrak som är reklamloggade nästan alltid är bättre kvalitet till lägre pris än motsvarande utan logga. Företagen väver helt enkelt in att de får reklam när dessa säljs och säljer de till ett lägre pris än de skulle gjort utan reklamen.

Och nej du har återigen fått det helt om bakfoten reglerna är ingen rekommendation, är det återigen något eget du kommit på eller....
 
Sv: Märken på tävling

Och nej du har återigen fått det helt om bakfoten reglerna är ingen rekommendation, är det återigen något eget du kommit på eller....

"Förtydligandet av Mom 151 är ett omtag av ett gammalt regelverk. Medan ryttare och funktionärer görs sig bekanta med de mer tydliga reglerna så är Svenska Ridsportförbundets rekommendation till domare/överdomare att uppmana ryttare att vara uppmärksamma på regelverket och i förekommande fall utdela varningar."

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/12/IngenTR-andring/
 
Sv: Märken på tävling

"Förtydligandet av Mom 151 är ett omtag av ett gammalt regelverk. Medan ryttare och funktionärer görs sig bekanta med de mer tydliga reglerna så är Svenska Ridsportförbundets rekommendation till domare/överdomare att uppmana ryttare att vara uppmärksamma på regelverket och i förekommande fall utdela varningar."

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/12/IngenTR-andring/

Läs om - läs rätt, i den texten står ingenting om att det är en rekommendation du har snurrat till det helt.

Skulle de utdela varningar menar du för att folk inte följde rekommentationer :angel:
 
Sv: Märken på tävling

Hmm, hade faktiskt inte sett att de har en text i nacken. Alla bilder man ser är ju alltid framifrån! :p Men min klasskompis hade en sådan, och jag är nästan säker på att texten inte fanns där då. Fast den har kanske ändrats på senare år?

I vilket fall borde väl den vita texten vara ganska lätt att fylla i med en spritpenna ex?
 
Sv: Märken på tävling

Var sitter loggan fram??

334befa8c1c48815d76320857f6940fe.jpg
 
Sv: Märken på tävling

okej ingen rekomendation, men att man får på sig att få reda på vad som är godkänt eller inte...Så tolkar jag det som står i deras tilläggsförklaring till regeln i TR. "Medan ryttare och funktionärer görs sig bekanta med de mer tydliga reglerna så är Svenska Ridsportförbundets rekommendation till domare/överdomare att uppmana ryttare att vara uppmärksamma på regelverket"

Och nej jag kan inte tänka mig att du skulle få en varning för en knapp, men du får gärna bevisa att jag har fel. De har skrivit ut synlig reklam som förtydligande till regeln.


Den här regeln är verkligen inget unikt för hästsporten.
 
Sv: Märken på tävling

Nu tillhör ju ingen av de hjälmarna de säkraste som finns på marknaden, champion showringen speciellt hade jag passat mig noga för att använda den är en av de hjälmar som orsakat allra värst skador i alla fall i det utförande den hade för några år sedan.
Var hittar man information om vilka hjälmar som är säkra?
Lady_S
 
Sv: Märken på tävling

Allra senaste nytt i frågan:
SVRF Fryser Mom 151:2 under hela 2012 och 2013

dvs det är frittfram använda all märkesutrustning så länge den följer storleksrekommendationerna och placeringar under Mom 151:1
 
Sv: Märken på tävling

Var sitter loggan fram??

334befa8c1c48815d76320857f6940fe.jpg

Hmmm min har en EQ2 logga mitt fram, en mips logga på hakbandet och backontrack i vitt i nacken. Funderade faktiskt på om de nu hade varit av rätt storlek om det är ok att ha flera olika loggor bara det står olika saker på dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp