Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Tyvärr är inte det den enklaste informationen att hitta även om den borde vara det, sök runt på internet så hittar man en del tester intressantast är de som är gjorda och publiceras av andra källor än företagen själva, prata runt med tillverkare odyl, söker man runt så hittar man en hel del intressant som folk drabbats av också sånt som annars är svårt att få reda på.
Intressant är också att läsa utvecklingen av hjälmar för andra sporter och saker som uppdagats där som svagheter. Svagheter har en förmåga att inte lyftas fram förrän nya mer utvecklade produkter finns tillgängliga även om de egentligen är kända. Sen blir man egentligen lite förbryllad att trots att man känner till riskerna med vissa hjälmar så fortsätter man ändå att sälja de typerna, vist de klarar de test som krävs att de sen är utformade helt felaktigt efter vad man idag har lärt sig vilka skador det kan ge det verkar man blunda för. Att en hjälm ens får finnas på marknaden som har en utformning i nacken som gör att om huvudet slungas bakåt så kan du knäcka nacken vilket också hänt gör en faktiskt ganska mörkrädd.
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Med frysningen av momenten så är allt frid och fröjd igen:).

Jag kan bara ÖNSKA att denna stormen hade gällt licenserna istället-för det ser iaf jag som ett mkt större problem för bredden.
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Med frysningen av momenten så är allt frid och fröjd igen:).

Jag kan bara ÖNSKA att denna stormen hade gällt licenserna istället-för det ser iaf jag som ett mkt större problem för bredden.

Ja det hade vart fint det. Men när det gäller pengar för förbundet så lär de inte ha backat såhär lätt.
 
Sv: Märken på tävling

Mycket bra beslut av förbundet!

Det här hade blivit mycket värre ekonomiskt än den hemska höjningen av licenserna.
Licenshöjningen kommer kosta mig 550:- extra per år (hästen har redan licens) men säg 750:- för dom lokalryttare+hästlicens.

Bara att byta ut min hjälm som inte hade varit godkänd hade kostat 3200:-
Nytt schabrak och luva så går ju allra minst 500:- till.
Det finns ju dom som åkt på både kavaj och ridbyxor också.
Hoppas att dom har lite bättre information och framförhållning till 2014 och framförallt Hoppas dom kommer fram till att ingen ändring ska göras alls!
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Med frysningen av momenten så är allt frid och fröjd igen:).

Jag kan bara ÖNSKA att denna stormen hade gällt licenserna istället-för det ser iaf jag som ett mkt större problem för bredden.

Skulle inte jag tro. Att byta utrustning kostar nog bredden betydligt mer. Och helt ärligt så är det inte de nationella ryttarna som rider med stora loggor på kläderna utan det är väl mer ungdomar och barn på lokalnivå.

Men det påverkar väl dig den gången och då tycker du det är värre :angel:
 
Sv: Märken på tävling

Men du får du gratis reklamschabrak från ditt försäkringsbolag är det ju en sponsring! (även om man betalar dyrt för föräkring ;) men du betalar ju inte för schabrak e.t.c utan dessa får du ju!!) Å dessa torde vara okej att använda så länge det klarar sig inom måttet för det som gäller sponsrade saker. :p detsamma med sponsrade saker som man vinner på en tävling..!!

Det behövs ju som sagt inget skrivet sponsoravtal inom sverige.

Så där har du nog fel, det kommer kanske bara leda till fler utdelade sponsrade gratisschabrak :P

Fast nu missade du ju hela poängen i inlägget du bemöter. Att modet med luvor och blaffiga schabrak är rätt så nytt och att även innan dess var det knapert med sponsorer.

Vi kan ju dra oss till minnes att det är rätt få ryttare även på elitnivå som fått riktigt bra sponsoravtal- HM:s är ju en specialare. Om man då ska tänka på lokal nivå, vem skulle vilja sponsra?? Dessutom är inte alla lokala ekipage ute flera ggr i månaden som någon skrev. Och de flesta lokala tävlingar jag bevittnar, då är det rätt så tunt på läktarna. Inte heller de regionala verkar dra någon storpublik.

KL

Någon jämförde med andra sporter; att det bara skulle vara inom hästeriet man inte får ha loggor. Tja alltså nu är det några år sen jag lade av, men när jag tävlade i orientering och friidrott på lägre nivåer var det aldrig något snack om loggor. Och då vann jag ändå några gånger. Däremot är det mkt möjligt annorlunda på nationell/internationell nivå, men det är en annan sak. Imho.

Tycker som nån annan skrev; ska nu ridsportförbundet tvunget följa alla FEI:s regler för de internationella tävlingarna och påtvinga folk dem ner till gräsrotsnivå (vilket de inte alls måste tvärtom mot vad vissa verkar tro), då ska de ju rimligen följa samtliga. Låter ju mycket underligt om det är av nöden tvunget att följa logotyp-grejen för det är minsann FEI som sagt det, medan man friskt hoppar andra. Hmm.
 
Sv: Märken på tävling

Ja faktiskt, det var ju inte fler ryttare som var sponsrade innan jätteloggorna dök upp på tävlingsbanan, det där är bara ett dåligt försvar.

Sen hävdar förbundet att det är för att de ryttare som tävlar internationellt skall ha lättare för sig men hur många är dom ? Och framförallt hur korkade är dom :p

Sen pratet om Animokavajerna, var det inte så att förbundet sponsrade landslagsryttarna med dessa till VM förra året?
 
Sv: Märken på tävling

Nja men det var mer vanligt att få gratissaker tidigare än vad det är idag. Jag har ändå tävlat i 20 år och har sett detta. Varför ge bort saker gratis när de vet att folk betalar för sina reklamsaker?

Men nu har ju alla två år på sig att byta ut sin utrustning (vilket jag tycker ändå var bra att de ändrade till!.) så då kan man ju tänka sig för vad det är man köper på sig framöver :idea:

Jo och när ridsportförbundet sponsrade de med dessa kavajer så är det ju ridsportsförbundets logga som får exponeras mer inte kavajmärkets. :idea:
 
Sv: Märken på tävling

Ja nu är ju i vilket fall debatten helt onödig eftersom SvRF fryst paragrafen och allt är fritt igen.
 
Sv: Märken på tävling

KL. (inte läst igenom hela tråden) Gäller detta även sadlar? Samt hjälm och väst om man täcker över loggan. Känns väldigt märkligt om de ska dra in på säkerheten, för när det gäller hjälm och väst får man lite vad man betalar för. F.ö tycker jag det är en väldigt bra ändring! Förhoppningsvis blir ridsporten mindre av en märkessport :)
 
Sv: Märken på tävling

KL. (inte läst igenom hela tråden) Gäller detta även sadlar? Samt hjälm och väst om man täcker över loggan. Känns väldigt märkligt om de ska dra in på säkerheten, för när det gäller hjälm och väst får man lite vad man betalar för. F.ö tycker jag det är en väldigt bra ändring! Förhoppningsvis blir ridsporten mindre av en märkessport :)

Svrf har nu frysit regeln, vilket betyder att OM den kommer börja gälla gör den det tidigast 2014... Nu behöver du endast hålla dig inom sponsormåtten som är betydligt givmildare ;)
 
Sv: Märken på tävling

Tävlingsreglementen tar inte hänsyn till enstaka utövares åsikter, det skulle ju aldrig fungera. Men den enskilde har ändå rätt att tycka, vi lever inte i en diktatur, det är fullt tillåtet att uttrycka sin åsikt, och det även till förbundet!

Dessutom, om ingen någonsin protesterar eller uttrycker sin åsikt om nya regler, då går det ju aldrig någonsin att påverka! Eller hur?

Och vi har redan sett att antalet utövare minskat på tävlingssidan i ridsporten. Och ett förbund borde vara intresserade av att veta varför det minskar, kan det vara pga något som förbundet gjort? Lågkonjunktur? Vad? För om det är pga ett förbunds handlande som utövarna minskar, då kan det ju bli kris om det blir för få utövare! Inga utövare = ingen inkomst! Lätt ekvation! :cool:
Det är ju redan konstaterat att många som mycket väl kan rida regionalt håller sig kvar på lokal nivå pga att licensen är så mycket högre.

Dessutom är det ju så att bredden, dvs hobbyryttarna är ju långt fler i antalet i förbundet än proffsen! :cool:
 
Sv: Märken på tävling

Mem vem drabbar det mer än en själv? Så hade jag inte velat se ut när jag tävlar.

Det finns ju alltid slashasar! Och som totalt värdelös som skräddare så är risken stor att jag ofrivilligt ser sjavig ut om jag ska sy över loggor på mina kläder! :crazy:
Som tur är så vill jag minnas att det inte existerar någon synlig logga på vare sig min kavaj eller ridbyxor.

Och logga på skydden var ju tillåtet! :)
Det är väl metallmärket på mina Kieffersadlars bakvalv jag får kolla upp och hoppas jag slipper pilla bort dem! :crazy:
 
Sv: Märken på tävling

Det är det som är det lustiga för när man kollar lite noggrannare nu så har många av de stora tillverkarna vissa modeller som du kan beställa som specifikt följer internationella regler, för saken är det att det finns ingenting som tvingar nationella regler att följa de internationella och i de flesta länder så görs inte heller det utan det är olika regler som gäller nationellt och internationellt precis som det varit här i alla år. Och det är inget annat än trams när ridsportsförbundet kommer dragande med en ändring för att det inte skall vara så stor skillnad när man går över till att tävla internationellt, hur många procent av ryttarna på de svenska tävlingarna kommer någonsin att starta internationellt. Den lilla procent som gör det och har råd att tävla internationellt har utan vidare råd att köpa ny utrustning den dagen det är dags att starta internationellt. Undra hur länge det dröjer innan vi helt skall följa internationellt reglement, så bered er på att snart är det väl bla 6 mån vaccinationer som gäller, undra om de även anser att det är bra att följa FEI när det gäller inget hjälmkrav vid ridning, inget hakband behövs på hjälmen osv.

:bow: :bow:
 
Sv: Märken på tävling

Precis! Jag har ofta undrat vad de jobbar med som kan hålla sig med ständigt ny utrustning på tävling, dessutom köpa färdiga hästar som kostar rejält med pengar!

Och jag tillhör inte heller den kategorin! Jag är som dig, det är att försaka typ allt, spara som 17 när man ska köpa nytt osv. Visst, pengarna räcker till hästens uppehälle och om pålle behöver veterinär, massage, hovslagare osv. Men sedan får man kolla i plånboken, finns det pengar till träning? Pengar till tävling?

Minns hur många år jag sparade för att kunna köpa den enda kavajen som satt snyggt på mig! Det som räcker till på längden och i ärmlängd, det satt som ett tält på mig! Figursytt i midjan = såg urväxt ut! :o
Då jag dessutom ju vet att kvalité kostar, då ville jag inte köpa en (illasittande) billig kavaj som skulle hålla någon säsong. Lika lite som jag skulle vilja köpa en ny kavaj eller hjälm för att några tomtar på förbundet fått för sig att jag måste följa internationella regler...
 
Sv: Märken på tävling

De som har livstidslicens för sina hästar i år har ju tur. För from 2012 måste man ju lösa licens varje år för hästen också! Mer kostnader! :crazy:

Jag löste hästlicens för min fölunge nu i december. Känns som rejält overkill, men om jag ska behålla hästen i fråga och tävla några år, då har jag ju tjänat in den tidiga licenslösningen på bara några år.

Jag "rasar" när det gäller licensen också! Jag "rasar" över allt som jag anser gör mitt tävlande onödigt dyrt! :angel:
 
Sv: Märken på tävling

Det finns ju alltid slashasar! Och som totalt värdelös som skräddare så är risken stor att jag ofrivilligt ser sjavig ut om jag ska sy över loggor på mina kläder! :crazy:
Som tur är så vill jag minnas att det inte existerar någon synlig logga på vare sig min kavaj eller ridbyxor.

Och logga på skydden var ju tillåtet! :)
Det är väl metallmärket på mina Kieffersadlars bakvalv jag får kolla upp och hoppas jag slipper pilla bort dem! :crazy:

Men det gäller ju inte sadlar!!! ALLT av hela hästens utrustning så är det BARA schabrak och luva som berörs!!! Men nu ligger ju allt fryst så nu behöver du inte bry dig i det över huvud taget om de inte är större än maxmått för sponsorlogga. :)
 
Sv: Märken på tävling

Ja det är ju väl att de fryst beslutet! :)

Trots att förbundet skulle skita i vad gräsrotsryttarna skulle tycka! ;)
 
Sv: Märken på tävling

vad gafflar du om ang. sadelmärke? inget reglemente vare sig tidigare eller nu, har att göra med sadlar.

i övrigt så lär det ju vara sveriges tävlingsryttare som skriver TR nu framöver. Eftersom SvRF är så galet okompetenta i sitt agerande att de inte nöjer sig med att först ha klantat sig rejält via dåligt korrektur läst material i fråga om förtydliganden, och sen ett mycket klart förtydligande som borde löst saken, till att göra tidernas mest ogenomtänkta Pudel. De har i och med detta bevisat för svenska ryttare att gapar man och lever jävul tillräckligt mycket så får man som man vill och mer därtill. så som sagt - TR lär bli intressant i framtiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp