Märker hästar om andra är kille eller tjej?

Noranovala

Trådstartare
Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det?
Har ett sto på 170+ som ska få en mini shettis kille till kompis (som inte är hingstig eller visar intresse för ston) men är lite rädd att hon blir brunstig och jobbig? De är bara dom två på gården och hon har aldrig tidigare visst brunst inför andra sådär men hon har heller aldrig stått tillsammans med en valack
 
Absolut märks genom doft.
Är han valack? Vissa kan gå ihop andra kan inte med hästar av annat kön. :)
 
Pjaa... En väns vän blev varse att om man har en fjordhingst och ett shettissto i hagen... så märker de att de "kille o tjej"... Resultatet blev gulligt när det ramlade ut, men det hade väldigt svårt att dia sin mor mot slutet...
 
Pjaa... En väns vän blev varse att om man har en fjordhingst och ett shettissto i hagen... så märker de att de "kille o tjej"... Resultatet blev gulligt när det ramlade ut, men det hade väldigt svårt att dia sin mor mot slutet...
Men hjälp, skulle aldrig våga släppa ihop ett sto och en hingst om man inte har avsikt att få föl😅
 
Så tänkte en ungdomskompis också och hade en shettishingst ihop med sitt travarsto. "han når aaaaaaldrig upp". Jodå. Det gjorde han, för stoet la sig ner så att han kunde komma åt. :banghead:
En kompis berättade om ett nordsvenskt sto som trängde ner sig i ett dike, för att en ponny av nåt slag, skulle komma åt. Så nog kan de, om de vill och vet mycket väl vad som är flicka o pojke oavsett storlek som tråden handlar om.
 
Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det?
Har ett sto på 170+ som ska få en mini shettis kille till kompis (som inte är hingstig eller visar intresse för ston) men är lite rädd att hon blir brunstig och jobbig? De är bara dom två på gården och hon har aldrig tidigare visst brunst inför andra sådär men hon har heller aldrig stått tillsammans med en valack
det kan funka utmärkt eller inte alls
jag hade en shetlandsvalack här när han var 22-32 år, han var den träigaste valack man kunde tänka sig - ända till han blev kär i vårt welshsto och gjorde allt han kunde för att få henne villig... (de separerades snabbt)
 
Det vet de absolut! Det är inte ovanligt att brunstiga ston uppvaktar en valack och att en valack hoppar upp
på ett brunstigt sto. Det kan även ställa till det i flocken om du släpper in en häst av motsatt kön. Jag hade t ex två valacker som var hur bra kompisar dom helst - tills det kom ett sto. Då lade den ena valacken beslag på henne och blev riktigt rejält aggressiv mot sin ( före detta) kompis och jagade bort honom om han så bara tittade mot stoet. Vi fick ta bort stoet och då var de bästisar igen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan har ett sto som förlorat sin tjejkompis. Nu måste jag hitta en ny kompis men har hittat en valack. Jag är lite rädd att det kan bli...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Elo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp