märklig hälta som kommer och går under ridpasset

konfunderad

Trådstartare
Ja, som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av detta. På grund av trettonhelgen så har de stängt på alla kliniker i närheten. Ska ringa på fredag. Ringde min veterinär som brukar komma ut men på grund av snömängderna så tyckte han det var bäst att jag åkte till klinik direkt.

Det började igår. Jag tyckte att hästen kändes konstig emellanåt när jag red. Det kändes nästan som om hon fastnade i underlaget med något bakben då och då. Jag försökte titta i ridhusspegeln men det var svårt att se. Ibland såg det bra ut, ibland inte. Så jag hämtade longerlinan för att se bättre. Hästen såg inte halt ut. Eller? Bytte varv flera gånger för att försöka se skillnad. Kunde ana att hon släpade med ett bakben ibland, men sen gick hon rent. Hade jag inbillat mig? Hoppade upp för att känna igen och det kändes jättefint. Skulle skritta av och när jag hoppade av för att leda henne såg det återigen ut som om hon haltade, eller kanske bara var stel. Jag smackade på och hon gick fram lite bättre, ingen hälta syntes.

Inget märkligt känns på benen när man visiterar, ingen värme, svullnad, puls. Jag har funderat på sträckning men det gjorde hon tidigare i vintras och då var hon lika halt hela tiden och man kunde nästan se att det satt högre upp i korset.

Idag visade jag min tränare som inte heller fattade något. Han kunde lokalisera hältan till höger bak, hon vill inte sätta den under sig lika mycket som hon brukar. När hon visade något alls dvs. Det var som om hon vrickade till, markerade en stund efter det och sedan var hon helt ohalt. Sen kom hältan tillbaka korta stunder flera gånger, kanske höll i sig 5-6 steg.

Jag ska som sagt ringa kliniken på fredag men kan inte sluta tänka på detta och ventilerar här så länge.
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Kanske inte hunnit bli en "riktig" hälta men något som är på gång?
Bra du ska kolla upp så snabbt! :bow:
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Jag funderar på om hästen kan ha en låsning nånstans... kanske si-leden?
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Odefinierbar hälta är jobbigt :(

Jag åkte in på hältutredning med mitt sto, för att hon verkade halt ibland. Det gick inte att definiera var hältan satt. Det såg ut som höger bak emellanåt, ibland kändes det som om det var alla 4 och ibland varken syntes det eller kändes något alls. Ingen värme, inga svullnader.

Det visade sig att hon hade dubbel kotledsinflammation fram och misstänkt ligamentskada i vä fram.

Bra att åka till klinik så att man får svar :)
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Jag funderar på om hästen kan ha en låsning nånstans... kanske si-leden?

Vad beror det på? Yttre trauman? Det skulle ju inte vara helt omöjligt att hon kan ha gått omkull ute i detta underlag.


KL på mig själv: Det är ju en del snö ute i hagen, väldigt djup på vissa platser som hon går och pulsar i varje dag. Vad kan tungt underlag få för konsekvenser för ben och leder?
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Kalla ut vet. Det är nog det bästa, kan ju vara lite av varje... Din häst har aldrig varit tygelhalt? En del kan ju bli lite tygelhalta å då kommer det ju å går.
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Angående SI-leden: Kan man märka det själv på något sätt? Hon verkar inte spänd i muskulaturen upp över korset/länden men jag är inte knåd-expert.
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Har varit med om två olika orsaker. Den ena var kotledsinflammation i tre ben, vilket gjorde att jag som ryttare kände att inte var som vanligt men ingen kunde se det frånmarken. Den andra var en utlånad häst som blev felriden och som fick s k tygelhälta. Kostade en förfärlig massa i utredning men blev helt frisk med annan ryttare och rätt ridning.
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

oftast brukar problem med SI-leden ge typiska symptom som avkortat steg i berört ben, vandrande/otydlig hälta, svårt att böja i ena varvet, överböjer i andra, Svagt påskut och dålig bärighet, svår att sko/kratsa, svårt för ena galoppen, kan även leda till patellaupphakning, sadeltvång och istadighet

Kolla upp Håkan Lundells sida, där finns massor med information, fick själv en aha-upplevelse när jag började kryssa för vad som stämde in för min häst, hon har som din uppvisat vandrande hälta och diffusa rörelsestörningar, f a i vänster bakben

Lycka till :)
 
Sv: märklig hälta som kommer och går under ridpasset

Jag vet inte riktigt vad det beror på men en del hästar kan ibland gå orent när de ska börjas arbetas, en del säger att det är för att de helt enkelt spelar, speciellt om man som ryttare blir orolig å stannar så lär de sig att fejka å så kommer de undan. En del säger att det har med stelhet att göra å en gammal tränare sa att det det blir när man inte har den för hästen "perfekta" kontkanten men hästens mun. Vet inte men har sett några hästar ha det. Speciellt en hopphäst som hatade dressyren, han blev väldigt ofta "halt" på dressyrträniganra.

En del säger att det inte finns å att det är symtom för ngt annat men de hästar jag sett har varit helt rena så jag tror nog det kan vara av att ryttaren blir orolig å hoppar av, hästen kopplar detta å sätter det i system. Har blivi bättre när de lägger om träningen så det passar hästen, å då kan man ju alltid resonera att det kankse satt i kroppen ändå å att den omlaggda träningen passade korppen bättre... jaja, det var väl tygelhalt... i ett långt resonemang :o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 600
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp