Märklig trött häst? Kolik eller ej?

Siggan

Trådstartare
Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla dagar. Hon berättade att min vallak på 8 år, som är en mycket varm häst, låg ned i hagen. Medans vår stallpassar höll på att ta in alla hästarna :nailbiting: What??? Det liknar överhuvudtaget inte min häst! Han kör alltid sin egen rodeoshow tills det blir hans tur, det gör han alla veckans dagar, i allt slags väder. -30 eller +30....
In kommer han, blir erbjuden vatten, men vill inget ha. Har avföring två gånger, som rinner ur honom. Han verkar dock relativt frisk, så hon menar att det nog har varit något men att han har det bättre igen. Lovar dock att ge en status innan hon åker hem. Status var så att han står och sover men reagerar och tittar upp när man pratar med honom. Jag säger så att jag åker förbi stallet på väg hem från Köpenhamn även om det blir sent.

Lite senare skriver hon igen att hennes syster som nu är i stallet, berättar att han ligger ned, lungt och stilla men reagerar inte när man pratar med honom! Panik!!! Illfart från Köpenhamn, en liten tur på 40 min. Stallägaren ringer på vägen och säger att han står upp igen.

När jag kommer fram ligger han igen ner, reste sig inte ens när stallägaren kom och fodrade, fast hon gick in i boxen med maten. Han ligger ner, men gnäggar när jag kommer in i boxen. Jag kan kontrollera puls, slemhinnor, lyssna på magljud, tempa imens han ligger ned. Något som ALDRIG ville vara acceptabelt i normala fall. Han har ingen feber, fin puls, svettas inte, fina slemhinnor, inga tecken på uttorkning eller smärtor. Han är bara trött, trött, trött, nästan som han var dopad. Pratar med veterinären som ber mig gå en tur med honom. Det vill han gärna i friskt tempo, även om han är väldigt lugn och avslappnad (nästan skönt :grin: om jag inte visste att det var för att det något knasigt)

Efter gåturen, kommer han in i en ren box, nippar lite till sitt hö, vill inte ha foder eller vatten, varken kallt eller ljummet, eller med äpplen i. :o Så lägger han sig ned..... jag sitter vid sidan av honom och viftar flugor, och här lägger han sig helt ned... men helt utan tecken på smärtor. Tittar inte ens mot sin mage, och andas fint. Vad sjutton kan det vara???? Har naturligtvis kontakt med veterinären hela tiden.

Här mycket tidigt i morse, stod han upp, såg friskare ut, och ville gärna ha äpple. Han har ätit hälften av kvällens högiva och all sin lucerne under natten. Kissade när jag kom, men har inte druckit vatten. Ville heller inte ha. Och heller ingen särskild avföring. Möjligtvis en mycket mycket vattnig en!! Någon som har en aning om vad detta kan vara?? Kolik? Utan smärtor? Förgiftat?
 
Hade promenerat för säkerhets skull! Tills hästen skiter och lika länge till.
Rådgöra med veterinär om det blir svårt att få hästen med sig eller det tar orimligt lång tid. Men en fis eller så förlänger den tiden.

Vattning eller lös skit kan vara det som klämt sig förbi en förstoppning.
 
Han promenerar gärna, vanliga rodeoshowen vid utsläpp. Och beter sig som vanligt. Han blir tillsedd hela dagen, så tar vi det som det kommer. Hade lagt en "fin" hög vid utsläpp, lite vattning. Men kan man bli så trött av en förstoppelse utan att vara smärtpåverkad???? Ovanligt men inte omöjligt menar veterinären?? :confused::)
 
Hur blir du själv när magen krånglar?

Problemet är väl att det gör mindre ont att vara still än att röra på sig, men det är rörelse som behövs.
Min ena klump här skulle numera inte fixa att hamna på box. Får hjälpa dem med att röra sig i hagen morgon och kväll samt även mitt på dagen om han är för ovillig på morgonen. Än har vi lyckats mota olle i grind, men där är en källa till oro hos husse.
 
Jag är nog bara mera bekymrad för att det var/är något annat än magen som krånglat. Fästingbett, allergi, någon form av infektion (men då borde det ha varit feber med i spelet), virus eller något. Men intill vidare har han det fint i sin hage, och tar sina vanliga tok-turer. ;) Så inget fel på humöret mera. Får väl se vad som händer vid insläpp i kväll.

Fast just nu behöver vi inget mera krångel. Han står redan med ett litet brott på griffelbenet och trasig sena, som bara ska ha ro, samt en pony med fång på alla 4 i box. Det går så himla bra just nu! Ponnyn har vi verkligen passat på, den har aldrig haft fång eller problem förut. Veterinären misstänker EMS (som jag inte vet vad det heter på svenska) så vi väntar svar på blodprov. :(
 
Antagligen hade hästen kolik. Det är ju en svårtolkad sjukdom i vissa fall. Det är ju ont i magen och ont i magen kan visa sig på många olika vis.
Min häst hade kolik en gång där han kissade och bajsade normalt men vägrade äta och dricka.
Hade haft diarré dagen före.
Veterinären kom och undersökte och gav smärtstillande och då piggnade han till.
Smärta visar sig på olika vis. Och jag skulle nog säga att om hästen ligger ner och inte vill äta och dricka så har den ont.
 
Min häst som ofta får hovbölder ligger alltid ner när han har en som är på gång. Även om det inte finns några andra tecken så ligger han mycket innan. Detta har jag lärt mig är det första tecknet.
Så jag skulle koppla ihop din hästs beteende med smärta, men inte nödvändigtvis kolik.
 
Olika hästar visar smärta på olika sätt. SLU sa att det var lika vanligt med hästar som är i det närmaste apatiska och inte visar smärta alls medan de man hör mest om är de som rullar, skrapar och lever rövare.
 
låter som förstoppning, behöver ju inte vara mycket för att de ska bli påverkade och en förstoppning behöver inte vara den andra lik. var t ex ute igår kväll med en häst som hade ngn typ av förstoppning, tog en timme med promenader, ordentlig massage och mer promenader innan det släppte, och när det släppte var det direkt en mycket bättre häst :), från att skrapa med frambenen, vilja rulla, flemma, inte ha ngt intresse för mat öht och gå lågt med huvudet, till att vara pigg, alert och glufsa i sig den olje dränkta kraften vi erbjöd :). en illaluktande fis och senare en stor avslappnad suck så var hon bra :) veterinären behövde inte ens komma ut(skulle ta 1,5 timme för henne att ta sig ut).

men kolik kan ju vara allt ifrån totalstopp som varar i flera timmar till en fis på tvären som går över efter en timme. men oavsett så ska man alltid kontakta veterinär direkt och gärna hälla i hästen så mycket paraffin olja som man kan för att mjuka upp träcken. och promenera mycket.

är svårt att veta hur illa det är, min ponny t ex fick slemhinnan i tarmen förstörd av en förstoppning vilket resulterade att han inte tog till sig ngn näring och magrade av otroligt snabbt, fick ta bort ett år senare pga att han bara var skinn och ben..
 
Det har förhoppningsvis bara varit lite krångel med magen. Och när jag tänker mig om så är han sällan smärtpåverkad. Eller han visar sällan att han har ont. :( Han har haft några rejäla skador i sina ben, bla sparkat sönder kotan med lösa bitar, utan att vara halt!!! :nailbiting: Men han har aldrig haft kolik eller liknande under de 5 åren, jag har haft honom. Vi hoppas på att det var det!
Men jag får nog börja stoppa i honom lite mera hö igen. Det är inte speciellt mycket gräs kvar i hans hage. Det kan vara det som har påverkat hans mycket känsliga mage. Så lucerne och hö 3 gånger dagligen igen så hoppas vi han blir fin igen. :grin:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 099
Senast: cf234k
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 459
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp