Märkligt, men ett svar i alla fall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovis var ut till stallet och skodde nyligen. Efter besöket noterade jag att hästen fått en sula under höger bak men inte under någon av de andra hovarna. Konstigt, tyckte jag. Idag träffade jag stallägaren och kom på att fråga varför det var så.

Det visade sig att han hade haft en hovböld O_o. Det var alltså samma ben som han tidigare varit halt på.

Att det kunde vara en hovböld när han blev halt, var en frågeställning som ställdes då, men han reagerade inte för visitertången och det gick bra att kratsa hovarna utan problem. Därför drogs slutsatsen att hältan satt högre upp.

Han gick sedan på smärtstillande i två veckor och efter den kuren var han inte halt längre. Teorin var då att han hade sträckt sig och att det var därför han varit halt.

Jag trodde ju att om hästen har en hovböld så har den ont och det är ingen tvekan om den saken. Punkt liksom. Här har hästen alltså blivit symptomfri utan att man kunna se att bölden kommit ut, varken naturligt eller med hjälp. På något vis har den legat inkapslad under sulan utan att orsaka symptom. Mycket märkligt.
 

Hovis var ut till stallet och skodde nyligen. Efter besöket noterade jag att hästen fått en sula under höger bak men inte under någon av de andra hovarna. Konstigt, tyckte jag. Idag träffade jag stallägaren och kom på att fråga varför det var så.

Det visade sig att han hade haft en hovböld O_o. Det var alltså samma ben som han tidigare varit halt på.

Att det kunde vara en hovböld när han blev halt, var en frågeställning som ställdes då, men han reagerade inte för visitertången och det gick bra att kratsa hovarna utan problem. Därför drogs slutsatsen att hältan satt högre upp.

Han gick sedan på smärtstillande i två veckor och efter den kuren var han inte halt längre. Teorin var då att han hade sträckt sig och att det var därför han varit halt.

Jag trodde ju att om hästen har en hovböld så har den ont och det är ingen tvekan om den saken. Punkt liksom. Här har hästen alltså blivit symptomfri utan att man kunna se att bölden kommit ut, varken naturligt eller med hjälp. På något vis har den legat inkapslad under sulan utan att orsaka symptom. Mycket märkligt.
Vem var det som kollade hästen med visitertång? Hovslagaren eller en veterinär?
 
Vem var det som kollade hästen med visitertång? Hovslagaren eller en veterinär?
Vet ej säkert men jag vet att veterinären var ute (på jourtid dessutom) och kollade honom. Jag har inte hört något om att hovis skulle ha varit ute någon gång då. Men informationen jag fick var lite tunn. Det gick dagar utan att jag fick någon info.
 
Veterinärer får inte skriva ut recept utan att ha undersökt djuret först.
:confused: Men vem har sagt något om det?

En hovslagare skulle väl ha kunnat kolla hästen först - om det fanns misstanke om något hovrelaterat - INNAN veterinären kom ut och undersökte samt skrev ut medicinen?
 
:confused: Men vem har sagt något om det?

En hovslagare skulle väl ha kunnat kolla hästen först - om det fanns misstanke om något hovrelaterat - INNAN veterinären kom ut och undersökte samt skrev ut medicinen?
Ingen veterinär jag känner till hoppar över att undersöka hoven vid en hältundersökning.
 
Ingen veterinär jag känner till hoppar över att undersöka hoven vid en hältundersökning.
Jag börjar undra om vi pratar om samma sak :confused:?

Om jag misstänker något i en hov - t.ex. en hovböld - låter jag alltid min hovslagare undersöka hästen först. Om hovslagaren inte hittar något, går jag vidare med veterinär. Min erfarenhet har hittills varit att duktiga hovslagare är mycket mer kunniga om hovar än vad veterinärer är.
 
Jag börjar undra om vi pratar om samma sak :confused:?

Om jag misstänker något i en hov - t.ex. en hovböld - låter jag alltid min hovslagare undersöka hästen först. Om hovslagaren inte hittar något, går jag vidare med veterinär. Min erfarenhet har hittills varit att duktiga hovslagare är mycket mer kunniga om hovar än vad veterinärer är.
Generellt så visst är hovslagare bättre på hovar, men så du menar att om hovslagare inte hittar något så hoppar veterinären över att göra en egen undersökning av hoven? Jag börjar undra vad det är för veterinärer du har kommit i kontakt med. :confused:
 
Generellt så visst är hovslagare bättre på hovar, men så du menar att om hovslagare inte hittar något så hoppar veterinären över att göra en egen undersökning av hoven? Jag börjar undra vad det är för veterinärer du har kommit i kontakt med. :confused:
Nej, varför skulle de hoppa över det, och varför tror du att jag menar det?
 
Hovböld är inte alltid = att hästen har riktigt ont och mer eller mindre hoppar in på 3 ben. En nära vän hade en häst som inte visade mer än lite ojämn då och då under ett par månader innan hovbölden hittades. En annan började halta efter landningen efter ett högre hinder och fick vila i 3 dagar och var fin fram till nästa hoppträning 2 veckor senare efter landning på ett högre hinder, hittades hovböld dagen efter av hovslagaren vid omskoning.
 
Hovböld är inte alltid = att hästen har riktigt ont och mer eller mindre hoppar in på 3 ben. En nära vän hade en häst som inte visade mer än lite ojämn då och då under ett par månader innan hovbölden hittades. En annan började halta efter landningen efter ett högre hinder och fick vila i 3 dagar och var fin fram till nästa hoppträning 2 veckor senare efter landning på ett högre hinder, hittades hovböld dagen efter av hovslagaren vid omskoning.
Så lurigt det kan vara.
 
Hovböld är inte alltid = att hästen har riktigt ont och mer eller mindre hoppar in på 3 ben. En nära vän hade en häst som inte visade mer än lite ojämn då och då under ett par månader innan hovbölden hittades. En annan började halta efter landningen efter ett högre hinder och fick vila i 3 dagar och var fin fram till nästa hoppträning 2 veckor senare efter landning på ett högre hinder, hittades hovböld dagen efter av hovslagaren vid omskoning.

Samma erfarenhet här.
Har haft ett gäng hovbölder som varit sådär typiskt akuta där hästen hoppat på tre ben, men även flertalet där hästen varit "skum" och antydan till ofräsch som sedan gått över - och när hovslagaren kom nästa gång frågar han; har hästen varit ojämn i höger varv? Här har varit en liten böld....
 
Så lurigt det kan vara.

Jag har haft totalt kanske 10 hovbölder på hästar genom åren. EN gav symptom. Det var iofs sjuke skumma och långdragna symptom. Men de andra 9 har hovslagaren vid omskolning konstaterat att "här är en utläkt böld".

Så de kan ge inga eller minimala symptom. Eller hoppa på tre ben. Eller som min som var halt till och från. Varken veterinärer eller hovslagare hittade något. Man provkarvade tom för att se om man kunde hitta böld. Näpp. Ena Dan var hon ohalt, nästa klapphalt och en annan lite diffust oren.

Sen efter TVÅ Månader blev hon närmast blockhalt med kokhet hov. Åkte till hovslagaren och hon klev ohalt ur släpet. Vet tog av sko plus sula och utbrast "helvete". En monster böld hade brustit. Vid uppverkning konstaterades en riktigt djup böld. Just för den suttit så djupt hade den inte upptäckts trots rtg och hade legat och gonat till sig under lång tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 766
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 116
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp