Märkligt, men ett svar i alla fall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovis var ut till stallet och skodde nyligen. Efter besöket noterade jag att hästen fått en sula under höger bak men inte under någon av de andra hovarna. Konstigt, tyckte jag. Idag träffade jag stallägaren och kom på att fråga varför det var så.

Det visade sig att han hade haft en hovböld O_o. Det var alltså samma ben som han tidigare varit halt på.

Att det kunde vara en hovböld när han blev halt, var en frågeställning som ställdes då, men han reagerade inte för visitertången och det gick bra att kratsa hovarna utan problem. Därför drogs slutsatsen att hältan satt högre upp.

Han gick sedan på smärtstillande i två veckor och efter den kuren var han inte halt längre. Teorin var då att han hade sträckt sig och att det var därför han varit halt.

Jag trodde ju att om hästen har en hovböld så har den ont och det är ingen tvekan om den saken. Punkt liksom. Här har hästen alltså blivit symptomfri utan att man kunna se att bölden kommit ut, varken naturligt eller med hjälp. På något vis har den legat inkapslad under sulan utan att orsaka symptom. Mycket märkligt.
 

Nar jag fick min dressyr hast, Breyer, gick han "orent". Han var inte halt, det syntes inget alls, men man kande att han inte var ren nar man red. Det pagick i flera manader, men han blev battre och battre vartefter tiden gick tills han var helt ren. Jag trodde det var byggnad av muskler och att jag red honom "sa bra" :cautious: tills hovslagaren hittade en utlakt hovbold och glatt forklarade att det var varfor han varit oren i alla gangarter. :crazy::o
bigboy.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 116
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp