Märkning och registrering blir lag

Nä kostar inte många kronor och många kliniker erbjuder märkning rabatterat när man kastrerar.

Nu struntade ju jag i kostnaden för det är självklart att märka katten men jag fick inte separatpriser när jag kastrerade Isis. Det var att X kr kostar kastrering och märkning. Hade jag velat veta vad endast kastrering kostade hade jag varit tvungen att fråga om det (jag var ju klar med det när jag ringde att det gällde kastrering av huskatt).
 
Jättebra!!

Frågan är bara hur de tänker se till att folk verkligen märker och registrerar sina katter? Jag tror knappast att lantbrukare och andra stallägare kommer fånga in sina stallkatter och märka dem och kastrera dem bara för att det kommit en lag om det. De kommer envist hävda att katterna inte är deras.
 
Jättebra!!

Frågan är bara hur de tänker se till att folk verkligen märker och registrerar sina katter? Jag tror knappast att lantbrukare och andra stallägare kommer fånga in sina stallkatter och märka dem och kastrera dem bara för att det kommit en lag om det. De kommer envist hävda att katterna inte är deras.
Jag kan tänka mig att det blir att kattungar ska märkas från då, inte äldre katter.
 
Kanske inte, men blir det kontroll blir det säkert böter i alla fall.
Även om det inte kommer uppfyllas av alla tycker jag det är bra att det blir lag. Höj kattens status.

Hur ska man kontrollera en skygg stallkatt som inte låter någon komma nära en? Där stallägaren matar katten får hen anses vara ägaren men redan idag bryter många av dessa mot lagen. De ger inte katterna de veterinärvård de behöver eftersom många av dem inte ens brytt sig om att se till att katterna är tama nog för att man ens ska kunna klappa dem, visitera eller sätta i en bur för att transportera till veterinären. Hur ska då eventuella kontrollanter kunna kontrollera att katten är registrerad och märkt? Och kommer det ens finnas såna kontrollanter? Dessa katter är för övrigt sällan kastrerade och producerar många kattungar som inte heller får nån vård eller ges möjlighet att bli tama nog för att de ska kunna undersökas om de blir sjuka/skadade.
 
Hur ska man kontrollera en skygg stallkatt som inte låter någon komma nära en? Där stallägaren matar katten får hen anses vara ägaren men redan idag bryter många av dessa mot lagen. De ger inte katterna de veterinärvård de behöver eftersom många av dem inte ens brytt sig om att se till att katterna är tama nog för att man ens ska kunna klappa dem, visitera eller sätta i en bur för att transportera till veterinären. Hur ska då eventuella kontrollanter kunna kontrollera att katten är registrerad och märkt? Och kommer det ens finnas såna kontrollanter? Dessa katter är för övrigt sällan kastrerade och producerar många kattungar som inte heller får nån vård eller ges möjlighet att bli tama nog för att de ska kunna undersökas om de blir sjuka/skadade.
Aldrig träffat på denna variant av stall katt.
 
Aldrig träffat på denna variant av stall katt.

Aldrig? Oj, jag har träffat massor med såna! Både i häststall och hos lantbrukare. Det är praktiskt att ha musjägare men man tycker också att det är praktiskt att bara säga att katterna klarar sig själva och att de egentligen inte äger katterna. Katterna kom ju bara dit av sig själva. Men matar dem gör man så man ser ju till att de stannar.
 
Min poäng är väl att de som inte redan bryr sig kommer inte bry sig enbart p.g.a. en lagändring. Det måste till mer. Men jag tvivlar på att man kommer genomföra tillräckligt strikta kontroller av alla landets katter. Bra tanke, jag välkomnar lagen men är rädd att den kommer bli tandlös. Helt enkelt för att jag tvivlar på att det faktiskt kommer bli en konsekvens för de som bryter mot den.
 
Aldrig? Oj, jag har träffat massor med såna! Både i häststall och hos lantbrukare. Det är praktiskt att ha musjägare men man tycker också att det är praktiskt att bara säga att katterna klarar sig själva och att de egentligen inte äger katterna. Katterna kom ju bara dit av sig själva. Men matar dem gör man så man ser ju till att de stannar.
Skumma människor du träffar på. Var inte ens med om detta när jag var liten å våra katter kom från stall katten från travstallet.
 
Min poäng är väl att de som inte redan bryr sig kommer inte bry sig enbart p.g.a. en lagändring. Det måste till mer. Men jag tvivlar på att man kommer genomföra tillräckligt strikta kontroller av alla landets katter. Bra tanke, jag välkomnar lagen men är rädd att den kommer bli tandlös. Helt enkelt för att jag tvivlar på att det faktiskt kommer bli en konsekvens för de som bryter mot den.
Jag tror det har varit en av de stora anledningarna till att lagändringen dröjt (och antar därför att det finns analys av det i utredningsmaterial att ta del av).

Mig veterligen görs inte stickprovskontroller av märkning på hund heller, men det blir ju ett verktyg i att hitta ägare/ställa folk till svars osv. Och kanske även lättare att konstatera att en katt är hemlös?

De som bryter mot lagen kommer alltid finnas, men jag ser absolut en poäng i att höja miniminivån och göra tydligt att det finns ett krav på att ta hand om sina djur.
 

Liknande trådar

Samhälle Den 16e november röstar riksdagen om att ändra yttrandefriheten och tryckfriheten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 367
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Letar efter nuvarande skrivning av lagen om tillträdesförbud till bl.a. bibliotek. Hittar den bara i den här skrivningen , d.v.s. vad...
Svar
4
· Visningar
618
Övr. Katt Nu hoppas vi bara att det blir en lag på märkning och registrering också :bump...
Svar
0
· Visningar
432
Övr. Barn Ja det är vad S tycker. Obligatorisk och avgiftsfri förskola...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 178
Senast: jeennnnyy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp