Märkning och registrering blir lag

Jo, men vad gör man med de som inte märker sina katter? Hur får man de att göra det? D.v.s. vad blir konsekvenserna av att bryta mot lagen och hur ska lagen upprätthållas? Vem ska kontrollera det?
Jag antar att Länsstyrelsen blir tillsynsmyndighet, men ska erkänna att jag inte läst så noga. Står säkert i länken.

Tillägg: vad gäller hund är konsekvensen föreläggande och vite, dvs böter. Katterna går nu in i samma lag.
 
Senast ändrad:
Jättebra!!

Frågan är bara hur de tänker se till att folk verkligen märker och registrerar sina katter? Jag tror knappast att lantbrukare och andra stallägare kommer fånga in sina stallkatter och märka dem och kastrera dem bara för att det kommit en lag om det. De kommer envist hävda att katterna inte är deras.
Mest troligt blir det länsstyrelsen som kommer kontrollera detta.
Jag tror det har varit en av de stora anledningarna till att lagändringen dröjt (och antar därför att det finns analys av det i utredningsmaterial att ta del av).

Mig veterligen görs inte stickprovskontroller av märkning på hund heller, men det blir ju ett verktyg i att hitta ägare/ställa folk till svars osv. Och kanske även lättare att konstatera att en katt är hemlös?

De som bryter mot lagen kommer alltid finnas, men jag ser absolut en poäng i att höja miniminivån och göra tydligt att det finns ett krav på att ta hand om sina djur.
Det görs absolut stickprovskontroller på hund i samband med djurskyddskontroller/anmälningar.

Missade citera, men det som händer är att länsstyrelsen kan förelägga om märkning/registrering. Med eller utan vite.
 
Jo, men vad gör man med de som inte märker sina katter? Hur får man de att göra det? D.v.s. vad blir konsekvenserna av att bryta mot lagen och hur ska lagen upprätthållas? Vem ska kontrollera det?
Ingen kommer åka ut och kontrollera kattägare per rutin. Det här kommer bli ett verktyg för Lst i de fall det kommer in anmälningar om att katter vanvårdas. Det blir strängare påföljd ju fler punkter i djurskyddslagstiftningen du bryter mot.
 
Ingen kommer åka ut och kontrollera kattägare per rutin. Det här kommer bli ett verktyg för Lst i de fall det kommer in anmälningar om att katter vanvårdas. Det blir strängare påföljd ju fler punkter i djurskyddslagstiftningen du bryter mot.
Fast det har inget med djurskyddslagen att göra, märkning och registrering regleras i tillsynslagen. :)
 
Jag tycker att lagen ska anta att alla omärkta katter är hemlösa och utan ägare. Punkt. Har katten ingen märkning ska det vara fritt fram för andra att ta hand om den, märka och registrera den i sitt eget namn.
Det kan ju faktiskt vara så att märkning har utförts men att den av någon anledning fallerar. Borde i alla fall finnas rimlig tid att hinna upptäcka att katten är försvunnen och anmäla den saknad innan man förlorar äganderätten.
Det är knepigt med rättssäkerheten när man ska hävda att något inte finns/eller är utfört bara för att jag inte hittar det vid ett senare tillfälle. Och besluten ska fattas av myndigheter, inte av kreti och pleti som hittar katten på egen hand.
 
Det kan ju faktiskt vara så att märkning har utförts men att den av någon anledning fallerar. Borde i alla fall finnas rimlig tid att hinna upptäcka att katten är försvunnen och anmäla den saknad innan man förlorar äganderätten.
Det är knepigt med rättssäkerheten när man ska hävda att något inte finns/eller är utfört bara för att jag inte hittar det vid ett senare tillfälle. Och besluten ska fattas av myndigheter, inte av kreti och pleti som hittar katten på egen hand.

Rimlig tid att upptäcka att katten är försvunnen? Eftersom katter enligt lag ska ha tillsyn två gånger per dygn så räcker ju en halv till en dag.
 
Det kan ju faktiskt vara så att märkning har utförts men att den av någon anledning fallerar. Borde i alla fall finnas rimlig tid att hinna upptäcka att katten är försvunnen och anmäla den saknad innan man förlorar äganderätten.
Det är knepigt med rättssäkerheten när man ska hävda att något inte finns/eller är utfört bara för att jag inte hittar det vid ett senare tillfälle. Och besluten ska fattas av myndigheter, inte av kreti och pleti som hittar katten på egen hand.
Katter kommer fortfarande räknas som hittegods så upphittade och omhändertagna katter ska anmälas som upphittade hos polisen. Polisen avgör sedan vad som ska ske med katten men ägarna brukar ha 10-14 dagar på sig att kontakta polisen innan katten tillfaller upphittaren (eller placeras på katthem alternativt avlivad). Det bör vara fullt tillräckligt.

Sedan ska katter som sagt ha daglig tillsyn så man bör upptäcka att katten försvunnit tämligen snabbt.
 
Rimlig tid att upptäcka att katten är försvunnen? Eftersom katter enligt lag ska ha tillsyn två gånger per dygn så räcker ju en halv till en dag.
Jo, men det är ändå rimligt att i viss mån leta lite på egen hand innan en anmäler det, så jag ser inget konstigt i att det kan gå ett dygn innan man drar in polisen i det hela även när man skött tillsynen.

Det jag reagerade på var tanken att den skulle behandlas som att man per automatik förlorar äganderätten samma minut som någon misslyckas med att lokalisera en märkning. I det fallet så har du ju inte ens tiden till närmsta planerade/obligatoriska tillsyn på dig?
 
Jo, men det är ändå rimligt att i viss mån leta lite på egen hand innan en anmäler det, så jag ser inget konstigt i att det kan gå ett dygn innan man drar in polisen i det hela även när man skött tillsynen.

Det jag reagerade på var tanken att den skulle behandlas som att man per automatik förlorar äganderätten samma minut som någon misslyckas med att lokalisera en märkning. I det fallet så har du ju inte ens tiden till närmsta planerade/obligatoriska tillsyn på dig?

Fast är ju inget problem om katten faktiskt är märkt.
 
Jo, men det är ändå rimligt att i viss mån leta lite på egen hand innan en anmäler det, så jag ser inget konstigt i att det kan gå ett dygn innan man drar in polisen i det hela även när man skött tillsynen.

Det jag reagerade på var tanken att den skulle behandlas som att man per automatik förlorar äganderätten samma minut som någon misslyckas med att lokalisera en märkning. I det fallet så har du ju inte ens tiden till närmsta planerade/obligatoriska tillsyn på dig?

Eftersom katten ska vara märkt, så är det ju ett ickeproblem?
Sen är ju katter födda innan 2008 undantagna, så i början får man såklart hålla en med öppen tolkning.
 
Jo, men det är ändå rimligt att i viss mån leta lite på egen hand innan en anmäler det, så jag ser inget konstigt i att det kan gå ett dygn innan man drar in polisen i det hela även när man skött tillsynen.

Det jag reagerade på var tanken att den skulle behandlas som att man per automatik förlorar äganderätten samma minut som någon misslyckas med att lokalisera en märkning. I det fallet så har du ju inte ens tiden till närmsta planerade/obligatoriska tillsyn på dig?
Det går alldeles utmärkt att anmäla sin katt som bortsprungen och sedan leta. Så har jag gjort när någon katt försvunnit. Det är ju ingen som lider skada av att katten anmäla som borta.
 

Liknande trådar

Samhälle Den 16e november röstar riksdagen om att ändra yttrandefriheten och tryckfriheten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 395
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Letar efter nuvarande skrivning av lagen om tillträdesförbud till bl.a. bibliotek. Hittar den bara i den här skrivningen , d.v.s. vad...
Svar
4
· Visningar
624
Övr. Katt Nu hoppas vi bara att det blir en lag på märkning och registrering också :bump...
Svar
0
· Visningar
436
Övr. Barn Ja det är vad S tycker. Obligatorisk och avgiftsfri förskola...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 243
Senast: jeennnnyy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp