Mässlingen

Ytterligare ett inlägg angående SSPE:
En av anledningarna till att man ifrågasatte de tidigare siffrorna för risken att drabbas och genomförde en studie var två fall kopplade till samma smittotillfälle:
En ovaccinerad 11-åring kom 1999 till en privatläkarmottagning med mässling. Micha, 6 månader, och Natalie, 1 år, befinner sig också där och blir tillsammans med några andra barn smittade. Idag har de båda avlidit av SSPE.
När det konstaterades att både Micha och Natalie smittats hos samma läkare fattade denne för övrigt beslutet att inte längre behandla ovaccinerade barn, med undantag för akutfall och när det fanns medicinska skäl för att avstå vaccinering.

Hela historien finns att läsa HÄR.
(Texten är på tyska men Google Translate ger en riktigt bra översättning till engelska.)
Det är det där som skrämmer mig, som inte kan vaccinera mitt barn från 3 månaders ålder. Kan BVC komma hem och fixa vaccination och alla undersökningar innan dess tro?
 
Det är det där som skrämmer mig, som inte kan vaccinera mitt barn från 3 månaders ålder. Kan BVC komma hem och fixa vaccination och alla undersökningar innan dess tro?
Själva mpr vaccinet, dvs mot mässling, är ju först vid 18 mån som man vaccinerar. Men du kanske tänker på de andra vaccinen?
 
Jag har god immunitet tack vare vaccination. Jag är glad att jag sluppit vara sjuk i mässling, påssjuka och röda hund.
Det ska du vara glad att du sluppit, jag som är född innan MPR-vaccinerna kom har haft både mässling och röda hund och det var ingen hit, jag minns fortfarande hur sjuk jag blev och hur lång tid det tog att bli frisk efteråt.
Visst har du rätt i att vaccinationen inte ger heltäckande skydd, men det är väldigt mycket bättre att ha en skaplig individuell immunitet och i all synnerhet i kombination med god flock-immunitet (god generell vaccintäckning). Riskerna blir därmed minimala att bli smittad.
Jag brukar likna det vid att köra bil utan bälte och krockkuddar, man kan överleva en olycka utan men risken för grava bestående skador är betydligt större utan säkerhetsanordningar.

Personligen skulle jag i denna globala tid se ett vaccinationsregister och tvångsvaccineringar med vitesföreläggande och dryga böter för dom som vägrar samt att sjukvården inte skulle befatta sig med dom som vägrar.
 
Det är det där som skrämmer mig, som inte kan vaccinera mitt barn från 3 månaders ålder. Kan BVC komma hem och fixa vaccination och alla undersökningar innan dess tro?

Sannolikheten att man ska råka ut för någon speciell smitta i väntrummet på BVC ska vara väldigt liten eftersom BVC inte ägnar sig åt sjukvård.
De barn som är sjuka bör hamna i vårdcentralens väntrum, som bör vara (och oftast är) skild från BVC väntrum.

De sjukdomar som vaccinerna skyddar mot brukar definitivt inte grassera i väntrummen på normala vårdinrättningar som vårdcentraler.

Ett första hembesök brukar höra till rutinerna på BVC, men jag tror inte det är rimligt att be om att alla kontroller (exempelvis tillväxtkontroller, kan ju vara ganska tätt i början) ska ske via hembesök.
Tänk på att det oftast är avsatt ca 20 minuter för en tillväxtkontroll på BVC medan tidsåtgången för personal som ska på hembesök är betydligt längre även om det inte är jättelång resväg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp