Mässlingen

Håller med om i princip allt som skrivits i tråden men undrar vad syftet är med att vårdpersonal ska vara vaccinerade mot stelkramp? Smittsamma sjukdomar däremot, självklart!

Dels ingår det ju i samma vaccin som flera smittsamma saker (bl.a. kikhosta, kommer inte ihåg resten), sen så är ju stelkrampsskydd alltid bra att ha enligt mig.
 
Jag bara funderar på vilka vacciner ska vara tvingande? Jag är för vaccin och barnvaccinerna tycker jag ska vara måsten om de ska få vara i förskola/skola. Med lagen om skolplikt så vid 7 års ålder är det ju tvingande.

Däremot är jag tveksam till tvång om influensavaccin / vaccinet för tjejer (livmoderhalscancer m fl) osv hade varit med i det tvingande. Vart drar man gränsen för vilka som är obligatoriska vacciner?
 
@vallhund @Dressyrtjejen_97
Vitsen med min fråga är att man måste veta vad syftet med ev vaccinkrav är. Stelkramp smittar inte mellan människor och det måste väl ändå vara syftet, att skydda patienter från att smitta sprids via vårdpersonal? Sen tror jag att det är få som tagit resten av vaccinationerna i programmet (polio, difteri, röda hund, kikhosta, mässlingen) och valt att undvika stelkramp, men jag tycker det är viktigt att ha lite kunskaper om det man diskuterar och undrade därför varför just stelkramp skulle vara viktigt att vårdpersonal var skyddad från.
 
Jag bara funderar på vilka vacciner ska vara tvingande? Jag är för vaccin och barnvaccinerna tycker jag ska vara måsten om de ska få vara i förskola/skola. Med lagen om skolplikt så vid 7 års ålder är det ju tvingande.

Däremot är jag tveksam till tvång om influensavaccin / vaccinet för tjejer (livmoderhalscancer m fl) osv hade varit med i det tvingande. Vart drar man gränsen för vilka som är obligatoriska vacciner?

Jag skulle säga vid sjukdomar som lätt blir pandemier och/eller smittar väldigt lätt (typ luftburen smitta).

Krav på influensavaccinering ser jag inga problem med inom vården, speciellt de som jobbar med äldre, multisjuka och de med nedsatt immunförsvar. Jag hörde precis på radion att influensan har tagit fart igen och det har skett ett dödsfall hittills. Den personen hörde med största sannolikhet till någon av riskgrupperna.
 
Krav på influensavaccinering ser jag inga problem med inom vården, speciellt de som jobbar med äldre, multisjuka och de med nedsatt immunförsvar.

Jag jobbar inte per se med den patientgruppen men kan definitivt möta dem på mitt jobb och är vaccinerad mot influensan. Det var löjligt enkelt för personal på mitt sjukhus. Bara gick till var de höll hus (utanför en föreläsningssal), fyllde i ett papper om allergier etc, kavlade upp ärmen och blev stucken. Var lite löpande band där, tror jag hade 10 pers före mig i kön och alltihop gick ändå på 5 min.

Har inte jättebra koll på logistik etc men det känns ju som att det skulle gå att leverera influensavaccin till avdelningar och så kan personalen sticka varandra samt läsa och fylla i ett papper innan.
 
Alltså, jag vet inte. Jag är absolut för att vi ska ha en frisk befolkning i hela världen, men å andra sidan så finns det biverkningar på vissa vacciner som faktiskt inte är ett dugg roliga. Och någonstans tänker jag att så länge det finns biverkningar så måste det finnas ett fritt val om man vill utsätta sig för den faran eller inte.

Själv har jag haft alla barnsjukdomar utom kikhosta och jag är friskare än de flesta andra människor jag känner. Jag fick aldrig vaccinationerna i skolan eftersom jag redan hade haft barnsjukdomarna när vi väl kom dit.
 
Jag bara funderar på vilka vacciner ska vara tvingande? Jag är för vaccin och barnvaccinerna tycker jag ska vara måsten om de ska få vara i förskola/skola. Med lagen om skolplikt så vid 7 års ålder är det ju tvingande.

Däremot är jag tveksam till tvång om influensavaccin / vaccinet för tjejer (livmoderhalscancer m fl) osv hade varit med i det tvingande. Vart drar man gränsen för vilka som är obligatoriska vacciner?
Rimligt tycker jag är hur/om sjukdommen smittas.
En svårare fråga är tex stelkramp smittas ju inte men när första sprutan rekommenderas är så tidig att den det handlar om inte kan uttrycka sig om den vill ta risken med att vara ovaccinerad.
 
Alltså, jag vet inte. Jag är absolut för att vi ska ha en frisk befolkning i hela världen, men å andra sidan så finns det biverkningar på vissa vacciner som faktiskt inte är ett dugg roliga. Och någonstans tänker jag att så länge det finns biverkningar så måste det finnas ett fritt val om man vill utsätta sig för den faran eller inte.

Själv har jag haft alla barnsjukdomar utom kikhosta och jag är friskare än de flesta andra människor jag känner. Jag fick aldrig vaccinationerna i skolan eftersom jag redan hade haft barnsjukdomarna när vi väl kom dit.

Vilka vaccin och vilka biverkningar?
 
Alltså, jag vet inte. Jag är absolut för att vi ska ha en frisk befolkning i hela världen, men å andra sidan så finns det biverkningar på vissa vacciner som faktiskt inte är ett dugg roliga. Och någonstans tänker jag att så länge det finns biverkningar så måste det finnas ett fritt val om man vill utsätta sig för den faran eller inte.

Själv har jag haft alla barnsjukdomar utom kikhosta och jag är friskare än de flesta andra människor jag känner. Jag fick aldrig vaccinationerna i skolan eftersom jag redan hade haft barnsjukdomarna när vi väl kom dit.
Jag är vaccinerad mot det som ingick för mig, är oxå friskare än många andra (det som hittas är låga järnvärden och lite högt i blodtrycket (ligger i släkten) men ingen medicin, alldrig varit inlagd på sjukhus förkyld var 3 till 5 år)
 
Vad gäller obligatorisk vaccination så är det ja med vissa reservationer. Även om individens rättigheter inte ska begränsas så tycker jag nog att man måste prioritera samhällsansvar. Valet är ju att förhindra smittspridning genom att barnet isoleras och inte får tillgång till vård och skola.

Vad tycker ni andra?
Menar du seriöst att utestänga folk från sjukvård och isolera dem, små barn? Värre straff än mördare alltså?

Vill du att folk ska sluta vaccinera sig så tror jag att tvångsåtgärder är det absolut bästa du kan genomföra. Då kommer det bli liv och risken är att fler avstår från vaccination.
 
HPV- och svininfluensavaccinerna har ju förstört ett helt gäng med liv tex. narkolepsi, svimningar, smärta i hela kroppen etc.

Källa på HPV-vaccineringen? Plus att den vaccineringen tas ju verkligen för ens egen skull, inte för att förhindra stor spridning på kort tid.

Edit: http://www.vetenskaphalsa.se/inga-samband-mellan-hpv-vaccinet-och-misstankta-biverkningar/

https://lakemedelsverket.se/malgrup...-vaccination/HPV-vaccinering/Fragor-och-svar/
 
Källa på HPV-vaccineringen? Plus att den vaccineringen tas ju verkligen för ens egen skull, inte för att förhindra stor spridning på kort tid.
Jag orkar inte googla, men det kan du ju lätt göra själv. I Danmark har ju ett antal flickor fått skadestånd från staten efter att de tagit HPV-vaccinet och börjat svimma och få smärtor i kroppen. Jag tar för givet att det i domstol bevisades att det är pga vaccinet tjejerna fått dessa symptom.
 
Menar du seriöst att utestänga folk från sjukvård och isolera dem, små barn? Värre straff än mördare alltså?

Vill du att folk ska sluta vaccinera sig så tror jag att tvångsåtgärder är det absolut bästa du kan genomföra. Då kommer det bli liv och risken är att fler avstår från vaccination.

Nej, det för att undvika behovet av att isolera ovaccinerade barn från att inte få tillgång till vård, skola och omsorg som jag tycker att vaccination ska vara obligatoriskt och inte lämnas till föräldrarnas val.
 
Om man hellre riskerar att ens barn dör än att det "får autism" (:banghead:) så är man inte kompetent att ta ett beslut över en annan människa och således borde samhället gå in och styra upp, svårare än så tycker jag inte att det är. Så ja, jag är helt för tvångsvaccineringar. Jag fattar att man inte vill tvinga folk till vård de inte vill ha, men barn väljer inte själva oavsett utan allt som ändras är i praktiken vem som bestämmer över huvudet på de samt kompetensen hos denne.

När det gäller vårdpersonal känns det helt vansinnigt att det inte redan ställs krav på vaccination. Där om nånstans dyker ju sjukdomar upp som kan spridas till folk som inte kunnat vaccineras av olika orsaker och ingår i riskgrupp. Det är inte rimligt att man som sjuk ska söka vård och smittas med en dödlig sjukdom av vårdpersonalen.
Vill man inte vaccineras så kan man gott jobba någon annanstans, ett jobb i vården är inte en mänsklig rättighet.
 
Menar du seriöst att utestänga folk från sjukvård och isolera dem, små barn? Värre straff än mördare alltså?

Vill du att folk ska sluta vaccinera sig så tror jag att tvångsåtgärder är det absolut bästa du kan genomföra. Då kommer det bli liv och risken är att fler avstår från vaccination.
Där finns det ju ett val, ett val som sjuka som pga hälsan inte kan välja om det finns friska som inte vaccinerar sig.

Tvång och tvång nej men ultimatum, om föräldrarna vill ha banbidrag, föräldrarpengar mm så vaccinera barnet.
 
Jag orkar inte googla, men det kan du ju lätt göra själv. I Danmark har ju ett antal flickor fått skadestånd från staten efter att de tagit HPV-vaccinet och börjat svimma och få smärtor i kroppen. Jag tar för givet att det i domstol bevisades att det är pga vaccinet tjejerna fått dessa symptom.

EU:s läkemedelsverk håller inte med om det iaf, se länk som jag la in i mitt inlägg ovan.

Jag förnekar verkligen inte att det var problem med svininfluensavaccineringen men samtidigt förstår jag att man hade bråttom. Har man minsta historisk kunskap förstår man att samhället verkligen ville undvika ett scenario liknande spanska sjukan. Det hade varit en katastrof på riktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp