Mässlingen

Bäst vore också om vi kunde hälsokontrollera och ha ngn form av karantän för de som kommer hit tex som asylsökande. Nån slags "sluss" liksom. Samt att vi hade möjlighet att då också vaccinera de som inte är vaccinerade.
Som jag förstår kan folk komma in i landet med olika sjukdomar, även sådana som vi inte längre vaccinerar mot då vi anser att de är "utrotade". Sedan söker kanske dessa smittade individer på vårdcentralen för åkommor och så är smittspridningen igång. På samma sätt är det ju enormt viktigt att dessa inhemska "vaccinvägrare" faktiskt vaccinerar sina barn då de kanske hamnar tillsammans med nylanlända barn med ofullständigt vaccinskydd och kan orsaka massa onödig spridning. Jag tror på större koll rent allmänt!
 
Även om jag inte känner någon som har sjukdom/sjukdomar som gör att just dom inte kan vaccinera sig så kan jag tänka mig att det blir lika isolerade som för min systerson som hade kraftiga och många allergier som barn.

Att vara så utanför samhället som barn påverkar hela livet.
 
Även om jag inte känner någon som har sjukdom/sjukdomar som gör att just dom inte kan vaccinera sig så kan jag tänka mig att det blir lika isolerade som för min systerson som hade kraftiga och många allergier som barn.

Att vara så utanför samhället som barn påverkar hela livet.

Man tar kalkylerade risker. Jag vägrar gå omkring och vara rädd men jag försöker undvika uppenbart sjuka personer och stora folkmassor där man är tätt inpå varandra under värsta sjukdomssäsongerna.

De som hostar/nyser på mig löper stor risk att få en utskällning och en föreläsning kan jag säga, speciellt om jag har PMS och betydligt kortare stubin än vanligt.
 
Tycker också att man skulle kunna ställa kravet att vårdpersonal skulle vara vaccinerade mot de "vanliga" sakerna som mässling och stelkramp. Dock ej krav på influensavaccin.

Vad det beträffar barn så är jag mer tudelad, det finns faktiskt barn som inte kan få vaccin pga. sjukdom.
Din okunskap skrämmer, varför vaccinationstvång mot stelkramp som inte är smittsamt?

Och självklart ska man inte vaccinera de som inte tål det. Det vore korkat.

När det gäller sjukvårdspersonal som jobbar med infektionssjukdomar och äldre så borde influensa vaccin övervägas starkt (och även annan vårdpersonal) det skulle göra långt mer nytta än mpr-vaccin.

En tveksamhet jag har mot vaccinationstvång är att det lätt kan överföras på fler sjukdomar och andra tvångsåtgärder när man har prejudikat. Var går gränsen? Vem har mest rätt till min kropp, jag eller myndigheterna.
 
Jag orkar inte googla, men det kan du ju lätt göra själv. I Danmark har ju ett antal flickor fått skadestånd från staten efter att de tagit HPV-vaccinet och börjat svimma och få smärtor i kroppen. Jag tar för givet att det i domstol bevisades att det är pga vaccinet tjejerna fått dessa symptom.

Det ær 3 tjejer i DK som fått ersættning. Dock inte pga biverkningar av just HPV-vaccinet utan biverkningar som kan komma av just vaccinationer (alla vaccinationer).
Det ær riktigt att många tjejer i DK fått olika (oftast neurologiska) symptomer men hittils har inga studier visat att det finns ett sammanband med HPV-vaccinet.
 
Din okunskap skrämmer, varför vaccinationstvång mot stelkramp som inte är smittsamt?

Och självklart ska man inte vaccinera de som inte tål det. Det vore korkat.

När det gäller sjukvårdspersonal som jobbar med infektionssjukdomar och äldre så borde influensa vaccin övervägas starkt (och även annan vårdpersonal) det skulle göra långt mer nytta än mpr-vaccin.

En tveksamhet jag har mot vaccinationstvång är att det lätt kan överföras på fler sjukdomar och andra tvångsåtgärder när man har prejudikat. Var går gränsen? Vem har mest rätt till min kropp, jag eller myndigheterna.
Senare handlar det om det är föräldrar eller myndigheter som ska bestämma.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga vid sjukdomar som lätt blir pandemier och/eller smittar väldigt lätt (typ luftburen smitta).

Krav på influensavaccinering ser jag inga problem med inom vården, speciellt de som jobbar med äldre, multisjuka och de med nedsatt immunförsvar. Jag hörde precis på radion att influensan har tagit fart igen och det har skett ett dödsfall hittills. Den personen hörde med största sannolikhet till någon av riskgrupperna.
Bevisligen så blir det inte pandemier när det gäller rödahund, mässlingen, kikhosta, påssjuka mm eller skulle inte blivit det om vi inte börjat med vacciner.

Jag håller med om vaccination mot säsongsinfluensa- för vårdpersonal som jobbar med utsatta patienter, i princip, men frågan är om det gör mer skada än nytta där. Jag misstänker att risken för dolda smittbärare ökar och då är det en björntjänst.
 
Nej, det för att undvika behovet av att isolera ovaccinerade barn från att inte få tillgång till vård, skola och omsorg som jag tycker att vaccination ska vara obligatoriskt och inte lämnas till föräldrarnas val.
Så du anser att vi ska införa påtryckning som du inte anser ska verkställas? Hur bra blir den påtryckningen då? Vill du ha en viss form av påtryckning, här utestängning från skola/barnomsorg och sjukvård måste du även vara beredd att genomföra den. Annars är det ingen påtryckning utan tomma hot. De gör mer skada än nytta.
 
Bevisligen så blir det inte pandemier när det gäller rödahund, mässlingen, kikhosta, påssjuka mm eller skulle inte blivit det om vi inte börjat med vacciner.

Jag håller med om vaccination mot säsongsinfluensa- för vårdpersonal som jobbar med utsatta patienter, i princip, men frågan är om det gör mer skada än nytta där. Jag misstänker att risken för dolda smittbärare ökar och då är det en björntjänst.

Du missade mitt "och/eller". Plus att tex röda hund är visserligen inte dödligt men kan ge svåra följder för fostret om man får det som gravid.
 
Du missade mitt "och/eller". Plus att tex röda hund är visserligen inte dödligt men kan ge svåra följder för fostret om man får det som gravid.
Blir det en pandemi för det? Eller vad menar du att jag missat? Mig veterligt kommenterade jag endast risken för pandemi när det gäller röda hund.
 
Det är ointressant i sammanhanget. Tvång är tvång alldeles oavsett. Barnen kan inte ta beslutet och i det fallet är det föräldrarna som är ställföreträdare.
Och tar inte föräldrar bra beslut för barnen går myndighet in även idag, dock inte när det kommer till vaccinationer av någon anledning.

Ja jag tycker det är bra när myndigheter går in vid behov, tex när barn behöver blod men föräldrarna nekar.
 
Eftersom jag och @athena_arabians har samma sjukdom och liknande mediciner så känner jag likadant - de som kan vaccineras mot smittsamma sjukdomar ska det. Punkt.
Jag har inte brytt mig så mycket om min egen risk, men som gravid med ett barn som pga mina mediciner högst troligt kommer ha nedsatt immunförsvar, och därmed heller inte kan vaccineras vid de vanliga 3 månaders åldern, känner jag mig rädd. Rädd att han ska bli smittad och svårt sjuk och i värsta fall dö pga att nån ovaccinerad och sjuk sitter på vc tex.
Kommer vara väldigt restriktiv med vilka som får hälsa på honom annat än på avstånd sen.
 
Som en av de som kan drabbas ordentligt av ett större utbrott av någon smittsam sjukdom är jag extremt självisk och anser att vaccinering ska vara ett tvång.

De som inte vaccinerar sina barn ska inte få barnbidrag och ska inte få sätta sina barn i vilken skola de vill (givetvis undantaget de barn som av medicinska skäl inte kan vaccineras). Ett minimum borde vara att vårdpersonal som arbetar med immunkompromissade patienter ska vara vaccinerade men emotionellt anser jag att alla ska vara det. Passar inte det finns det andra yrkeskategorier. De inom vården som propagerar mot vacciner ska inte tillåtas jobba inom den och är det ett legitimationsyrke ska de bli av med den.

En liten illustration hur det ser ut för en del av oss: Jag tog reda på hur mitt skydd mot mässlingen ser ut eftersom jag är född i spannet 1960-1980. Jag har bara fått en spruta, i åk 6. Det går inte att ta en andra spruta nu. Vaccinet är levande (men försvagat givetvis) och eftersom jag står på cellgifter och andra immundämpande mediciner kan jag inte ta levande vaccin eftersom jag kan bli sjuk då. Får jag mässlingen kan det bli rätt illa pga mina mediciner.

Jag har också sett konsekvenserna på nära håll av en sjukdom vi idag vaccinerar mot. Min mamma har en arm som är lite försvagad pga att hon hade polio som litet barn. Hon hade tur, en flicka som låg på isoleringen samtidigt som henne blev helförlamad. Traumat att skiljas från sin familj under en längre tid när hon var så liten satte ordentliga spår i min mamma, jag är övertygad om att hennes upplevelser då starkt bidrog till hennes dåliga mående psykiskt i vuxen ålder. Den tiden är INTE något vi vill ha tillbaka.

Fan ta vaccinationsförnekare säger jag.
Risken att du ska smittas av mpr är minimal jämfört med alla andra saker som kan hända. Du bör nog förbanna fortkörare, de som sprider diverse sjukdomar för att de inte har råd att vara hemma från jobb etc. Risken att drabbas av just en av mpr i förhållande till andra sjukdomar är mikroskopisk. Man bör sätta risker i ett perspektiv. En mycket stor andel vaccinerar sig idag så någon omfattande smittspridning lär det inte bli. Så länge vaccinen är verksamma. Muterar sjukdomen kan det bli förödande dock. Det r en orsak till att man håller koll, man vill veta om de drabbade är vaccinerade eller inte.

Du får bli förbannad men jag har ingen avsikt att vaccinera mig mot alla sjukdomar som går för att inte riskera att smitta dig. Anledningen att jag inte vaccinerar mig mot mpr är att jag sannolikt har haft alla sjukdomarna, jag ser ingen nytta med att vaccineras igen (fick vaccin mot röda hund - vet inte om det var fler sjukdomar).

Jag är vaccinerad mot polio också.

Vad är du beredd att göra för de som vaccinerar sig för din skull?
 
Risken att du ska smittas av mpr är minimal jämfört med alla andra saker som kan hända. Du bör nog förbanna fortkörare, de som sprider diverse sjukdomar för att de inte har råd att vara hemma från jobb etc. Risken att drabbas av just en av mpr i förhållande till andra sjukdomar är mikroskopisk. Man bör sätta risker i ett perspektiv. En mycket stor andel vaccinerar sig idag så någon omfattande smittspridning lär det inte bli. Så länge vaccinen är verksamma. Muterar sjukdomen kan det bli förödande dock. Det r en orsak till att man håller koll, man vill veta om de drabbade är vaccinerade eller inte.

Du får bli förbannad men jag har ingen avsikt att vaccinera mig mot alla sjukdomar som går för att inte riskera att smitta dig. Anledningen att jag inte vaccinerar mig mot mpr är att jag sannolikt har haft alla sjukdomarna, jag ser ingen nytta med att vaccineras igen (fick vaccin mot röda hund - vet inte om det var fler sjukdomar).

Jag är vaccinerad mot polio också.

Vad är du beredd att göra för de som vaccinerar sig för din skull?
Det är det resonemanget som är galet: "en mycket stor andel vaccinerar sig idag". Till slut har så många tänkt så och så komme sjukdomarna komma tillbaka.
 
Rimligt tycker jag är hur/om sjukdommen smittas.
En svårare fråga är tex stelkramp smittas ju inte men när första sprutan rekommenderas är så tidig att den det handlar om inte kan uttrycka sig om den vill ta risken med att vara ovaccinerad.
Den behöver åh andra sidan fyllas på då och då. Så det valet behöver tas då och då.
 
Risken att du ska smittas av mpr är minimal jämfört med alla andra saker som kan hända. Du bör nog förbanna fortkörare, de som sprider diverse sjukdomar för att de inte har råd att vara hemma från jobb etc. Risken att drabbas av just en av mpr i förhållande till andra sjukdomar är mikroskopisk. Man bör sätta risker i ett perspektiv. En mycket stor andel vaccinerar sig idag så någon omfattande smittspridning lär det inte bli. Så länge vaccinen är verksamma. Muterar sjukdomen kan det bli förödande dock. Det r en orsak till att man håller koll, man vill veta om de drabbade är vaccinerade eller inte.

Du får bli förbannad men jag har ingen avsikt att vaccinera mig mot alla sjukdomar som går för att inte riskera att smitta dig. Anledningen att jag inte vaccinerar mig mot mpr är att jag sannolikt har haft alla sjukdomarna, jag ser ingen nytta med att vaccineras igen (fick vaccin mot röda hund - vet inte om det var fler sjukdomar).

Jag är vaccinerad mot polio också.

Vad är du beredd att göra för de som vaccinerar sig för din skull?

Käckt, illa dolt personangrepp och lite härskarteknik. Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt så jag tänker faktiskt inte öda mer tid på att diskutera med dig.

Din sista fråga är osmaklig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp