Mät din tolerans

Scar

Trådstartare
Blev nyfiken att testa min tolerans efter ett påstående från en användare. Någon annan kanske också är nyfiken.

Test! Hur tolerant är du?
http://tolerera.se/se/qStart.asp

"Testet är inte på något sätt är vetenskapligt, utan skall ses som ett sätt att väcka intresse för, och diskussioner kring, begreppet tolerans. Testet är skapat av mig - konstnären Jon Brunberg - på uppdrag av Forum för levande historia för utställningen P.K.-en utställning om intolerans."
 
Senast ändrad:
DITT RESULTAT ÄR

8.73​

(TIBI) av 10 möjliga​

Resultatet visar hur bra din tolerans stämmer överens med ditt ideal (hur tolerant du tycker att du själv och omvärlden borde vara). Detta kallas Tolerans/ideal-balans index (TIBI). Exempel: om du uppfattar dig själv som tolerant och tycker att andra skall vara toleranta så får du ett högt värde. Ju högre värde från 1-10, desto bättre överensstämmelse. Till höger kan du läsa mer om ditt resultat.
Ditt resultat (TIBI) räknas ut från två delar: hur du uppfattar din tolerans och hur tolerant du vill vara och tycker att omvärlden bör vara (ditt ideal).
Balans (TIBI): 8.73
Dina poäng för ideal (hur tolerant du vill vara och hur tolerant du vill att samhället och din omvärld skall vara) stämmer ganska bra överens med de poäng som handlar om hur du uppfattar din egen tolerans. Du verkar vara ungefär så tolerant (eller intolerant) som du vill vara.
 
Fick 9,26, trodde jag skulle få lägre med tanke på viss politisk inriktning (extrem vänster och höger) och vissa religioner.
 
9,47. Vilket märkligt test. Kändes mest flummigt och obrukbart.

Jo, det blir subjektivt men tycker att han är öppen med det så jag är ok med det.

För egen del tycker jag frågan om "allas lika värde" är märklig. Har ingenting med tolerans att göra över huvud taget imo utan är främst en fras svenskar lärt sig att man ska tycka. Många vet inte ens vad det betyder. Vore däremot intressant att fråga hur man ställer sig till de som anser att alla inte har samma värde.
 
Blir nog rätt skevt med tanke på att det knappast är jämt fördelat vilka ur befolkningen som gör testet... En del frågor kändes dessutom väldigt svartvita(typ antingen svårt att tolerera eller att man kände stor tolerans).

1595171597100.png
 
Jo, det blir ju subjektivt men tycker att han är öppen med det.

För egen del tycker jag frågan om "allas lika värde" är märklig. Har ingenting med tolerans att göra över huvud taget imo utan är främst en fras svenskar lärt sig att man ska tycka. Många vet inte ens vad det betyder. Mer intressant vore att fråga hur ställer du ställer dig till de som inte anser att alla har samma värde.
Alla människor har samma värde, det är min åsikt, min åsikt är att även de med avvikande åsikter och de som beter sig som rövhål också har samma värde. För mig är det inte en fras bara, att jag sedan tycker att människor kan vara mer eller mindre rövhål är en annan sak, men deras mänskliga värde är samma, de har rätt att utrycka sin åsikt och känna som de vill.
 
Alla människor har samma värde, det är min åsikt, min åsikt är att även de med avvikande åsikter och de som beter sig som rövhål också har samma värde. För mig är det inte en fras bara, att jag sedan tycker att människor kan vara mer eller mindre rövhål är en annan sak, men deras mänskliga värde är samma, de har rätt att utrycka sin åsikt och känna som de vill.

Håller med. Börjar vi värdera olika går det snabbt utför som jag ser det. Sen finns det människor som förbukat sitt rätt att röra sig fritt bland andra människor men det tycker jag är en annan diskussion som inte riktigt (för mig) är kopplat till människovärdet.
 
Håller med. Börjar vi värdera olika går det snabbt utför som jag ser det. Sen finns det människor som förbukat sitt rätt att röra sig fritt bland andra människor men det tycker jag är en annan diskussion som inte riktigt (för mig) är kopplat till människovärdet.
Ja precis. Denna diskussionen hade jag med min ena tonåring för en vecka sedan bara. Folk kan ha vilka åsikter de vill eller ha gjort hemska saker, men människovärdet finns där i grunden och det kan man inte ta bort, däremot får man lov att tycka att det är hemska åsikter eller hemska saker en person gjort, men det förändrar inget i grunden.
 
Det är ju ett "konstnärligt" test för att skapa diskussion hos gymnasieungdomar så jag förstår om det har ganska stora brister. Dessutom tar det ju fram ett mått på balansen mellan tolerant jag är viktat mot hur tolerant jag tycker att jag själv och omvärlden ska vara. Det vill säga, vi kan alla få ungefär samma siffra medan den ena tycker att åsiktskorridorerna ska vara supersmala och att vi inte har samma värde samtidigt som den andre är extremt tolerant och tillåter typ vad som helst.

Det känns som ett ganska abstrakt fenomen som jag tror går många ungdomar förbi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp