Mät din tolerans

Jag tycker det där testet var riktigt dålig, och saknade djup och bredd.

T.ex., vad betyder egentligen att alla ska ha rätt att gifta sig med vem de vill? Betyder det (enligt mig en god form av tolerans) att acceptera och möjliggöra samkönade äktenskap eller äktenskap "över religionsgränser", eller innebär det att acceptera även "barnäktenskap" eller månggifte (oavsett hur detta då ingås), där månggifte eller "barnäktenskap", kan vara såpass kulturellt tvingande, så att det på ytan kan se ut som ett"fritt val/önskat läge", därför att parterna indoktrinerats djupt.

I det här sammanhanget, så tycker jag att den filosofiska frågan om hur tolerant man ska vara mot "de intoleranta" passar in.
Hur då den toleransen ska yttra sig är en rätt svår fråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toleransparadoxen

"Om vi på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor, om vi inte är beredda att försvara ett tolerant samhälle mot de intolerantas angrepp, då kommer de toleranta att gå under, och toleransen med dem.[1] Ett demokratiskt och öppet samhälle är således alltid utsatt för förfall "inifrån", från människor som drar nytta av de friheter ett tolerant samhälle erbjuder i akt och mening att bekämpa just dessa friheter (t.ex. yttrandefrihet). Poppers slutsats utifrån detta är att det därför är berättigat att inte acceptera denna intolerans: ”Vi måste därför, i toleransens namn, hävda rätten att inte tolerera de intoleranta.”


Det finns t.ex. mycket intoleranta sekter inom de flesta religioner, och det finns organiserade politiska inriktningar, som som är djupt intoleranta mot mångfald, demokrati och yttrandefrihet.

Hur ska man egentligen förhålla sig till dessa organisationer och deras rätt att uttrycka sig, ibland väldigt högljutt?
Det där sätter ju verkligen fingret på bokmässan och Almedalsveckan där intoleranta individer tilläts trakassera andra som HBTQ och feminister i toleransens namn. Jag kunde bara inte begripa hur det kunde vara ok enligt lagen. Jag kan typ förstå, nästan, att alla kan få ha ett litet bord och dela ut små broschyrer, men att man inte blir bortkörd när man inte klarade av det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp