Mäta bilbur?

iNHALE

Trådstartare
När ni mäter en hundbur, hur mäter ni då? Jag letar nu en begagnad bur till sambons labbe men det är inte så "bara" som jag först inbillat mig att det skulle vara. Jag har mätt henne utifrån JBVs måttkrav på höjd, bredd och djup men eftersom de flesta burar är gjorda för att sitta i bagageutrymmet så är många av dem mer eller mindre pyramidformade pga sluttande ryggstöd och backluckor. Mäter ni bottenplattan i buren och går efter det måttet, mäter ni "mitt på" eller mäter ni taket? Det känns som att buren kommer kännas himla trång när hunden står upp om man bara utgår ifrån bottenplattans mått, men nästan orimligt stor om man mäter taket. Även om det idealiska är att hunden ligger ned under färd så måste den ju ändå kunna stå upp bekvämt. Jag försöker i första hand hitta en bur som är så jämnstor som möjligt eftersom den ändå ska stå i baksätet, men eftersom jag ska köpa begagnad så är det inte säkert att man hittar rätt så himla enkelt.
 
Men måste du ha en pyramidformad då? De flesta av mina bilburar (har 7 av nån anledning...) är nästan helt raka. Vissa har en svagt sluttande sida men inte så att jag skulle mäta annorlunda.

Jag vill se hunden i en liknande bur och vet att buren ska vara x hög och x lång.
 
Men måste du ha en pyramidformad då? De flesta av mina bilburar (har 7 av nån anledning...) är nästan helt raka. Vissa har en svagt sluttande sida men inte så att jag skulle mäta annorlunda.

Jag vill se hunden i en liknande bur och vet att buren ska vara x hög och x lång.
Nä det måste jag inte men utbudet av begagnade jämnstora burar är ganska begränsat om man inte vill ha såna flimsiga ståltrådburar som förvandlar hunden till ett grillspett vid en krock.
 
Nä det måste jag inte men utbudet av begagnade jämnstora burar är ganska begränsat om man inte vill ha såna flimsiga ståltrådburar som förvandlar hunden till ett grillspett vid en krock.
Jaha, jag lyckas hitta såna överallt. Jag använder inte grillspettsburar. På marketplace hittar jag ofta jättefina hembyggen, svetsade rejäla doningar.

Har jag en svår bil eller behöver en bur som inte finns så beställer jag en hos något företag. Dyrt men man får en ordentlig bur måttad enligt behov.
 
Jaha, jag lyckas hitta såna överallt. Jag använder inte grillspettsburar. På marketplace hittar jag ofta jättefina hembyggen, svetsade rejäla doningar.

Har jag en svår bil eller behöver en bur som inte finns så beställer jag en hos något företag. Dyrt men man får en ordentlig bur måttad enligt behov.
Okej, det kan vara att utbudet kanske är bättre där du bor. Jag vill inte köra någon längre sträcka så jag har ett ganska snävt geografiskt område förvalt. De allra flesta burar som finns här omkring är antingen grillspettsburar eller pyramidburar, alt har fel storlek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp