Mäta ner..

Sv: Mäta ner..

Knapplån

Min häst är ungefär 149-150 cm i mankhöjd, men jag skulle för det aldrig mäta ner henne till d-ponny. Det är orättvist mot de "riktiga" d-ponnyerna. Det finns en gräns på 148, och hästar över det är storhästar, så är det bara.

Köper man en häst bör man veta mankhöjden, och vill man tävla så tycker jag att man ska köpa en ponny som håller måttet på riktigt.

Jag tror att det är tillåtet att mäta ned hästar till ponny då de är upp till 152 cm i mkh, jag kan ha fått allt på bakfoten men jag har hört det någonstans :angel:
 
Sv: Mäta ner..

Ha ha! Det kan du glömma! 7 cm är på tok för mkt! Reglerna ska ju tack å lov bli betydligt hårdare oxå!
Jag hade en häst för några år sedan, 154 cm. Efter jag sålt den blev den snabbt förvandlad till ponny! Detta kunde dock inte göras i Sverige. Ponnyn/hästen va tvungen att skickas till England...
 
Sv: Mäta ner..

Jag tror att det är tillåtet att mäta ned hästar till ponny då de är upp till 152 cm i mkh, jag kan ha fått allt på bakfoten men jag har hört det någonstans :angel:

Det är inte tillåtet att mäta ner en ponny öht. Men när man krontollmäter en ponny på tävling så får den mätas till 152 cm.
 
Sv: Mäta ner..

Jag säger precis som alla andra vettiga människor här. För det första är det olagligt, för det andra så får du nog sälja din häst och köpa dig en ponny som är under 148 om du så gärna vill tävla ponny, lilla vän.

Om du har en häst på 155, så är det närmare 160 än maxhöjden på ponny. I sådana fall vore det ju lika bra att slå ihop både B-C- och D-ponnyer. De är ju ändå "bara" några centimeter emellan.

För övrigt har jag en ponny, som växte över ponnymåttet. Hon är 151 idag, och går 130 bland storhästar. Så, det är bara att kämpa på eller köpa dig en ny kuse. Annars kommer du bli diskvalificerad på tävlingarna i vilket fall.
 
Sv: Mäta ner..

Sälj hästen och köp dig en d-ponny!
Som tur är har/kommer reglerna att skärpas,så att ponnyer kommer att kunna mätas om.
Blir så förb..... på alla er fuskare med nermätta hästar:devil:
Tävla i den kategori ponnyn eller hästen hör hemma eller ägna er åt något annat än att fuska.
 
Sv: Mäta ner..

håller med andra, har fått så många bra svar. Så behöver inte skriva allt igen :p
 
Sv: Mäta ner..

Fråga en slaktare om h*n kan lägga ett snyggt snitt i fram och bakbenslederna :crazy:

Varför kan inte din häst gå bland storhästarna när det funkar för Mynta?

du är ju slaktare så du behöver ju inte skämta om slaktare??
 
Sv: Mäta ner..

Jag är noll insatt på ponny, men hörde ngnstans att det numera kontrollmäts på tävlingar även om ponnyn har gilitigt mätintyg?
Ngn som vet om det stämmer?

Det kontrollmäts bara om någon lämnat in en protest, och då mäts ponnyn även om den har giltigt mätintyg. Däremot så har jag för mig att ponnyer slutmätta innan ett visst år inte kan/får kontrollmätas.

Sen så är jag ganska säker på att man mäter alla ponnyer på internationella tävlingar.

Kan vara helt fel ute, men det här är vad jag tror.
 
Sv: Mäta ner..

jag har hört talas om 2 nedmätningar från storhäst till ponny.

Den första var min kompis häst (hon och jag var bortresta)
En ridlärare skulle se till att mätningen vart gjord, min ponny mätte 147 och hennes 146, det roliga är att hennes ponny va märkbart högre än min :smirk:

Den andra nedmätningen; det börjar med att hästen blir nerverkad totalt i hovarna, dom tunnaste skorna, dom mäter med vattenpass vart det är lägst på stallgången, en ridinstruktör rider ett hårt pass på hästen i 2 timmar innan mätningen ska ske, den hade fått dåligt med vatten och när mätmannen kommer och säger att det inte är någon ide börjar ägaren skrika å säga att h*n hatar allt å alla, så h*n fick den nermätt till ponny..

Har även hört rykten om att den gått 140 hoppningar tidigare som stor häst, roligt å tävla mot en sån???? rättvist? tror inte det :mad:

En slutmätt ponny måste man ju få mäta på tävlingar, man borde få överklaga slutmätningen, tycker jag!

//S
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 105
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 058
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp