Mäta ponny

B

benjamin

Hur gör man för att få hästen att "krympa" inför mätningen?
Har någon erfarenheter från detta. Hur många cm tror ni att man kan få ner ponnyn? Måste man mäta om en slutmättponny med internationellt pass som man tar in i Sverige?
 
Finns en massa sätt att krympa hästen, alla mer eller mindre otrevliga.

Om nu "ponnyn" är över 148 cm, är det inte då dags att förstå att det är en häst man har och acceptera det? Alternativt sälja den och köpa sig en riktig ponny. :smirk:
 
Absolut inget JAG kan rekommendera :devil:!

Det finns som sagt massor av metoder, men det är inte reko mot hästen :mad:, tänker inte delge dig hur man kan göra !!!
 
Hejsan, ja man måste mäta om vad jag hört. Och att krympa hästen är inget att rekomendera då man på tävling kan bli tvingad att mäta om hur slutmätt ponnyn än är. Minns inte exakt hur det var men typ om tre andra tävlande tvivlade på din ponnys höjd måste den mästas om på plats och du får betala om den är för hög o sen är det slut tävlat i ponny klass. Men detta kan iofs vara gammal fakta och inget jag är säker på.. tyvärr.. Men om man nu ska krympa hästen så går det bra många cm... på min "ponnys" mätintyg står det 146,5 men han är 151 :angel: Men det är inget som ngn på ngt sätt planerat att "krympa" honom inför mätningen utan en ren tillfällighet.. Men ja tycker du ska tänka på de andra ponnyryttarna speciellt om du tänker tävla hoppning.. det är helt klart osporsligt att "krympa" sin ponny... tycker jag...
 
Jag tycker det är väldigt osportsligt att mäta ner en ponny. Absolut inget jag rekomenderar! Om du vill veta om du måste mäta om din ponny kan du vända dig till Ridsportförbundet www.ridsport.se gå in på Ponny, att tävla ponny, mätning. Där står mätningsreglementet. Lycka till!
 
om den ska importeras till sverige från ett annat land måste den mästas om

Satsar du på att tävla utomlands var beredd på att där förekommer kontrollmätning på tävlingsplatserna,e ponnyn förhög-startförbud!
 
varför inte köpa en i rätt storlek?
de cm högre lär ju ändå inte göra nån skillnad i varken gång lr teknink
 
Jag har ingen aning, men det borde ju hjälpa lite att ta bort skona och verka hästen precis innan mätningen.

Jag har då aldrig hört andra sätt.

Men varför inte acceptera att man har en häst och inte en ponny?
 
Ta av skorna, se till att han är nyverkad (noga i trakten) och klipp pälsen. Detta är faktiskt väldigt vanligt på maxade c och d ponnys att man förbereder ponnyn inför mätning, vill jag säga till ditt försvar. Sen som någon nämner finns det mer dramatiska metoder som man definitivt inte bör tillämpa. Men ingen häst mår dåligt av att verkas och klippas i pälsen :cool:
 
Kan inte vara roligt för dig att veta att du sitter och rider på en häst som mätts ned till ponny!!! Hade jag varit du hade jag inte ens nämnt det, :mad:
 
När jag mätt ponnies så har de dragit av en centimeter för skorna.

Får ev sko pållan med tunna dojjor så att vi iaf kan tävla ungponnyåren, sen är det nästan enklare om hon faktiskt ÄR häst eftersom jag ändå inte får tävla ponny.

(Hon är idag 146 och växer...)
 
med tanke på att jag är 19 så spelar det ingen roll.. för ponnyklasserna kan vi ju ändå inte var med i.. o han är inte nermätt med flit utan av ngn anledning var han lägre den dan, kanske med tanke på att vi åkte transport en bit.. o vi kunde ja knappast lura i mätmannen att han var 151.. för de trodde ju inte dom på då.. för på deras pinne stog det 146,5...
 
det finns diverse otrevliga sätt vilka jag definitivt inte tänker tala om då jag anser att djur bör slippa sånt vansinne!
Men att ha hästen nyverkad är ju inte fel, men inte nerverkad!
 
Hmm okej med tanke på vem jag har som mätman så går det garanterat till så. Jag är inte ute efter att fuska utan vill ge ponnyn chansen att utbildas bland ponnyer de första åren. Slutmäta henne som ponny tror jag abslut inte går inte om hon växer i samma takt som nu... :)
 
Tack för alla svar! Hi hi vad roligt det är med alla arga.. :rofl: Anlednigen är att den ponny vi är intresserade av och vill ta in till Sverige visade sig vara högre än vad som stod i ponnyns papper nu är den på gränsen och vi vet inte om vi ska våga ta in den. Om vi tar hem :) den så kommer den få det bra mycket bättre än vad den har det i dag.
 
Verkar för mig ganska osannolikt att hästen skulle "Krympa" hela 5 cm bara för att den åkt transport! :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 107
Senast: ginnies
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp