Mätningstekniker/mätningsingenjör

AraSlei

Trådstartare
Finns det någon här som jobbar med/pluggar till mätningstekniker/mätningsingenjör som skulle vilja berätta lite om det? :)
 
Jag har jobbat som (kommunalt anställd) mätningstekniker i snart 6 år och trivs väldigt bra med det.
Där jag är anställd är vi inte så många som jobbar med kartor och mätning, så för mig gör det att arbetet blir varierande. Jag har jobb både ute och inne.

Vi har några avtal med Lantmäteriet för att förbättra kvalitén på byggnader och gränser, samt att hjälpa till med gränsmarkeringar ibland.

Ibland ska vi visa gränser eller behöver leta upp dem för att någon (mest på landsbygden) ska få en bra karta tills sitt bygglov/anmälan, då får vi leta i gamla akter för att se om det finns några gränser vi kan leta upp och mäta in.

Vi beräknar var hus ska byggas enligt bygglov och stakar ut dem när det är dags.

Eftersom vi är få där jag jobbar har jag även fått lära mig att göra nybyggnadskartor.

Jag har dessutom visst administrativt ansvar för vårt kartprogram.

Det är bara att fråga om det är något du undrar över.
 
Tack för svar @Skyggni , jag började tappa hoppet om att det fanns några mätningstekniker här :D
Jag frågar egentligen för min sambos räkning, han jobbar som snickare i dagsläget och trivs bra med det, men han börjar redan få problem med kroppen och funderar därför på att plugga.
Han har träffat några mätningstekniker via jobbet och tycker att det verkar som ett kul jobb.

Hur ser en vanlig arbetsvecka ut för dig? Hur är det fördelat på kontorstid/fälttid?
Han vill gärna gå en YH-utbildning, men de verkar finnas med olika titlar, både mätningsingenjör och mätningstekniker. Upplever du att det är någon skillnad i titlarna? Det verkar vara samma utbildning..

Hur ser det ut med jobb i framtiden? Och - om du vill svara - hur ligger du i lön som kommunalt anställd?
 
Jag gick en YH-utbildning på 2 år när jag utbildade mig. Jag tror att den har ändrats en del sen jag gick den.

Jag jobbar 80% (tjänstledig på fredagar) eftersom jag mår bäst då.
Hur mycket jag är ute/inne varierar väldigt mycket beroende på vad vi har att göra.
Det senaste året har jag varit väldigt mycket inne. Nu behöver jag vara mer ute.

I andra kommuner verkar de inte se på titlar på samma sätt som vi gör här. Jag vet t ex att i en annan kommun är de flesta anställda som GIS-ingenjörer, även om deras arbetsuppgifter är ungefär samma som våra.

Skulle jag söka en annan tjänst skulle jag förmodligen kunna bli anställd som mätningsingenjör. Men här anser arbetsgivaren att jag skulle behöva mer utbildning i juridik kring frågor som rör lantmäteri.

Här har vi en som är anställd som mätningsingenjör. Hen har större ansvar än vad vi övriga har.

Vad jag har hört är det svårt att hitta bra mätningstekniker/ingenjörer just nu. Hur det blir i framtiden vet jag inte. Däremot har det utbildats en del mätningstekniker sedan jag gick min utbildning och jag vet att det fortfarande finns YH-utbildningar, så det borde finnas ett fortsatt behov på arbetsmarknaden.

Min lön efter 6 år ligger på strax över 30.000 (heltid, så jag får bara 80% av det).
 
Tack igen för svar @Skyggni :)
Han funderar på att läsa den som kallas Mätningsingenjör på Teknikhögskolan i Göteborg, men det har även startat en lokal utbildning för Mätningstekniker, så frågan är väl mest om det är värt drygt 1,5h pendling tor per dag för ingenjörstiteln, eller om teknikertiteln står sig lika bra.
Det låter som att det är lite oklart även för arbetsgivarna då?

Det låter som ett roligt jobb i alla fall!
Enligt skolorna han varit i kontakt med så är det fortfarande ett stort behov, men skolorna vill kanske alltid ha in folk på utbildningarna :p
 
@Skyggni
Lönen, är det innan eller efter skatt?
Jag antog innan, men bäst att fråga :p
De flesta sidor verkar ange en medianlön på typ 36000.
 
@AraSlei
Det där med titlar tycker jag verkar oklart även för arbetsgivare. Det kanske är annorlunda om man blir anställd på ett stort byggföretag, det vet jag inte.

Lönen är innan skatt. Det kan vara att vi ligger lite lågt i lön.
Medianlönen bör även räkna in de som jobbar på byggföretag, de kanske har högre lön.
 
Jag jobbar nära och på samma avdelning som mätningsingenjörer (men har innejobb, kart och gis). Kommunalt anställd. De jobbar ca 50 % ute och inne. Tror deras lön är mellan 33 och 36, men båda har 3-årig högskoleingenjörsutbildning. Privat betalar väl i allmänhet bättre, men osäker hur mycket mer.

Tilägg: det är ganska svårt för oss att rekrytera kompetent personal, så arbetsmarknaden är generellt god!
 
@AraSlei
Det där med titlar tycker jag verkar oklart även för arbetsgivare. Det kanske är annorlunda om man blir anställd på ett stort byggföretag, det vet jag inte.

Lönen är innan skatt. Det kan vara att vi ligger lite lågt i lön.
Medianlönen bör även räkna in de som jobbar på byggföretag, de kanske har högre lön.

Jag jobbar nära och på samma avdelning som mätningsingenjörer (men har innejobb, kart och gis). Kommunalt anställd. De jobbar ca 50 % ute och inne. Tror deras lön är mellan 33 och 36, men båda har 3-årig högskoleingenjörsutbildning. Privat betalar väl i allmänhet bättre, men osäker hur mycket mer.

Tilägg: det är ganska svårt för oss att rekrytera kompetent personal, så arbetsmarknaden är generellt god!

Jättetack för era svar! :)
 
Många gånger är det sämre betalt när man jobbar kommunalt än på privata företag, så det är säkert därför det diffar.

Så kan det säkert vara :)
Sambon har jobbat som snickare i flera år och vill gärna fortsätta inom byggbranschen, så målet är att bli anställd inom den privata sektorn så småningom.
 

Liknande trådar

Hemmet Är någon av dessa plugg till betong?
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Ugh, jag är inne på dag 8 med feber. Så trött, illamående och ont i kroppen nu att jag unnade mig en stilla, filmisk gråtstund idag...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: Energi
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 414
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp