Mätnoggranhet på grovfoderanalysen

I mitt jobb ingår bla att skicka in prover till analys (OBS inte foder) och det är också jag som tar emot analysprotokollen då de kommer. När jag läser analysprotokollen så har är mätosäkerheten ofta så hög som 25%. Nu gäller detta prov med väldigt låga värden i och det kan ju öka osäkerheten. Men om man tittar på Ca och P så är ju inte värdena så höga och där borde därför osäkerheten också vara större.
Hoppas jag fick till vad jag ville säga. Shaggy är trött idag och vill helst krypa ner under ett varmt skönt täcke zzzzz
 
VOS är ett sätt att beräkna energivärdet för idisslarfoder o har inget direkt med smältbarthetskoefficienten för protein till häst att göra.
Påläst, mitt förra inlägg var lite förenklat men inte felaktigt.
PL
 
Hur mäter dom då? De prover jag skickar in är oftast för metallanalyser och där har vi en osäkerhet på 10-30%, proven är mätta med ICP-MS.
 
*Host host* Jag har nu med posten fått en rykande färsk artikel med titeln "Foderanalyserna ska bli ännu säkrare". Jag tänker inte här lägga ner mig på en summary men om du PM:ar mig namn o adress så ska jag skicka den till dig :). Författaren har även lagt ut en adress, dit kan du säkert ringa och få svar på dina frågor om du nu tycker att artilkeln i sig inte ger dig de svar som du söker. Kan säga att den är mycket läsvärd och intressant, het är den också för den delen ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
661
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 153
Senast: copernica
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: Madick
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 427
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp