Mage kraschat av Fodax

Misiaczek

Trådstartare
Mina hundar har tidigare fått VoH, sen har leveranserna strulat enormt på sistone så jag var tvungen att köpa annan mat och köpte då Bravo. Jag bytte tvärt och de har funkat jättebra på det. Jag hade dock innan jag köpte Bravo tänkt gå över till Fodax men eftersom den leveransen inte skulle komma förrän 2 veckor senare så fick det bli bravo så länge. Nu har jag dock äntligen fått hem Fodaxen, 32,5kg köpte jag så det ska räcka ungefär till nästa leverans.
Jag har nu gett Fodax i 3 dagar. Gick oxå över tvärt för att jag hört att man inte behöver fösa över sakta med färskfoder utan att det är bara att byta.
Min unghund som är den som alltid varit dålig i magen av torrfoder har funkat jättebra på alla dessa färskfodersorter. Han älskar Fodaxen och hans avföring är bättre än någonsin.
Men min gammelman, som är känd för att ha stålmage, har haft rinnande diarre sen dag 1 med Fodax :crazy:
Jag hade en bravoburgare kvar som han fick dag 2, och då var magen plötsligt bra igen. Så jag gav sen Fodax (pyttelite) men då sprutade det ur honom igen....
Jag kan verkligen för allt i världen inte förstå vad det skulle kunna vara i det fodret som han inte tål!? Han har innan ätit allt möjligt sämre torrfoder till matrester, "skit" ute, och ja i princip allt i matväg...och ändå aldrig varit lös i magen, förutom när han var magsjuk.

Jag vet verkligen inte vad detta beror på eller hur jag ska göra nu.. :( Jag har som sagt fyllt hela frysen med Fodax och har inte en cm plats kvar att ha annan mat däri. Jag har fortfarande inte fått tillbaka mina pengar från felleveransen av VoH, så där var det en hel månadskostnad som gick åt helvete..och det var inte billigt! Så jag har verkligen inte råd just nu att köpa in ännu ett annat färskfoder, men dessutom vill jag inte behöva ge dom olika mat heller, då det redan är så bökigt som det är med färskfoder..

Finns det någon här som har erfarenhet av hund som aldrig funkat på Fodax? Är Fodax känt för att funka på de flesta eller är det många som inte tål det?
Kan det bero på att jag bara bytte fodret tvärt som hans mage inte hunnit ställa om sig till det, eller är det i princip kört eftersom han för 3e dagen nu har diarre? :(
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Jag har gett Bravo till min hund i 1 års tid. Hon har alltid haft stålmage, klarat vad som helst, tvära foderbyten har aldrig varit nåt problem.
Så för en månad sen testade jag att byta till Fodax - funkade inte alls! Tyvärr. För onekligen är ju priset lockande. Men hunden ska ju klara av att äta det också. Så vi har bytt tillbaka till bravo igen.
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Okej, då kanske han helt enkelt inte funkar på det :/ Så typiskt när man var så dum att köpa så mycket av det o ha proppat frysen full. Blir väl att köpa något torrfoder åt honom tills jag har plats i frysen igen..

Tack för ditt svar!
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Fast lite märkligt är det att en hund som kan äta både VoH och Bravo som är så pass olika, inte kan äta Fodax. Det får mig att undra vad som är så oerhört annorlunda i Fodax ???

VoH innehåller inget spannmål, Bravo innehåller mycket spannmål och Fodax bara lite - så vad är egentligen boven:confused:
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Ja exakt samma som jag tänkte på. Han har dessutom ätit myycket annan skit o ändå knappt reagerat på det..
Hade inte förvånat mig om det var min unghund som reagera då han inte tålt allt foder innan, Emmzo till exempel blev han katastrof i magen av...men gammelmannen åt det och var helt normal. Så var verkligen inte beredd på att han skulle reagera så här, annars hade jag aldrig vågat riskera o köpa såå pass mycket av den maten.
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Har du jämfört värdena på de olika färskfodren han ätit? kan ju vara så att Fodax har högre värden och är "kraftigare" och att hans mage inte tål det.
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Ja största skillnaden är procenten i protein som är högre i fodax än i bravo, och även någon procent mer fett.
Kan bero på proteinet kanske då?
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Ja största skillnaden är procenten i protein som är högre i fodax än i bravo, och även någon procent mer fett.
Kan bero på proteinet kanske då?

Fast samtidigt är VoH både fetare och har mer protein, så reagerar hunden inte på det så är det ju ändå märkligt.
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Kunde inte hitta någon innehållsförteckning på VoHs hemsida (är väl dålig på att leta :o), så därför jämförde jag inte med det. Men misstänkte att VoH skulle vara fetare...

Nä jag blir verkligen inte klok på detta.. :crazy:
Han är ju en omplacering, och enligt förra ägarna så levde han på matrester, pizza, ost osv, och så gav dom något, för mig, okänt torrfoder. Men dom sa att han aldrig blivit dålig i magen av någon mat...och jag har nu haft honom i drygt 7 månader och han har fått i sig både det ena och det andra (han är en riktig mattjuv) och till min förvåning har han aldrig blivit lös i magen. Så detta var jag som sagt verkligen inte beredd på..
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Längst ner på VoH:s hemsida står det ladda ner broschyr - där finns info:)

Nä det låter märkligt, men man kanske inte ska förstå allt;)
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

Yes!!!

Imorse så var han lös i magen, men sen har han inte bajsat nåt på hela dagen förrän nu o då kom det ut en hyfsat fast korv!! :banana: Första någorlunda normala avföringen på 3-4 dagar!
Tänk att man kan bli så glad av lite bajs :D

Så kanske behövde magen vänja sig lite vid fodret, eller så var det något annat som gjorde honom lös..
Nu hoppas jag bara att det kommer fortsätta så här. Ser med spänning fram emot morgondagens bajsande :p
 
Sv: Mage kraschat av Fodax

¨Fodax innehåller ju lite brosk och sådant, kan det ha varit det som han reagerade på kanske?
Vet inte om VOH innehåller det...
Skönt att magen verkar stabilisera sig!

Vi byttet tvärt från torrfoder till Fodax utan problem :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Myrten
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 803
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp