Summerwind

Trådstartare
Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig haft magproblem tidigare men vårt hösilage är så kraftigt i år, smb RP 115 och energi 10,9. Han får 11 kg hösilage/dag och jag vill inte gärna ge honom mindre. Någon näve havre och lite morötter + mineraler och Selevitan (var 14:e dag). Han går ute hela dagarna i gräshage och vi har förmånen att ha hagar på 5 tunnland och tre hästar och sandmark så det blir aldrig lerigt. Hästarna har en halmbal av bra kvalitet ute som de äter på också för att stabilisera magen. Och förstås färskt vatten i hagen. Vad kan man mer göra? Tillägger att det är ett halvblod som just nu är 1,72 så det är en rejäl häst och precis lagom i hull.
 
Jag testade ungefär alla magpreparat som fanns till min som stundtals hade brandslang i ändan och sprutade ner både sig och box. Till slut var jag desperat och efter att ha läst flera som rekommenderade vanlig bakjäst så testade jag det. Och det blev bra på ett par dagar!

När han var riktigt dålig med boxvila för att utesluta vad som var orsaken så fick han 2 pkt om dagen, blev torr och fin i magen på dag 5.

För vanligt bajsvatten har det räckt med 1 pkt om dagen i max 1 vecka och sen vid behov.
 
Jag testade ungefär alla magpreparat som fanns till min som stundtals hade brandslang i ändan och sprutade ner både sig och box. Till slut var jag desperat och efter att ha läst flera som rekommenderade vanlig bakjäst så testade jag det. Och det blev bra på ett par dagar!

När han var riktigt dålig med boxvila för att utesluta vad som var orsaken så fick han 2 pkt om dagen, blev torr och fin i magen på dag 5.

För vanligt bajsvatten har det räckt med 1 pkt om dagen i max 1 vecka och sen vid behov.

Tack! då provar jag det.
 
Har haft, och har även nu hästar som är känsliga i magen med diarré på vintern.
Har kommit fram till att när höet är för grovt så pallar inte magen. Prova att ge den andra skörd istället. Mycket tunnare finare strån som deras magar är gjorda att smälta. Magen kommer må mycket bättre
 
Skulle vilja säga att det bästa är att börja göra analys på grovfoder och halm för hygieniska värden. Kanske även på vattnet om det inte är kommunalt vatten i stället.
De allra flesta dåliga magar hos hästar kommer av att fodret har dåliga värden när det gäller hygienen.
Är det de så är det väldigt dyrt och bort kastat att börja i andra änden och ge tillskott för magen. Visst det kan behövas och göra nytta men är det fel på fodret kommer problemet komma tillbaka.
 
Mina ponnyer har gått på liknande värde det du har och de har inte varit dåliga i magen. Jag tror inte att det är på grund av höga värden som magen blir kass.

Jag är mer inne på att det kan vara den hygieniska kvaliteten. Och det kan lukta gott och se fint ut, men ändå ha dålig hygienisk kvalitet. Hade en häst tidigare som var känslig för (dålig hygienisk kvalitet) viss hösilage, men funkade fint på annat hösilage. Jag tyckte båda luktade normalt. Ingen annan häst heller blev lös i magen, men vissa är känsligare helt enkelt.

Ett av målen utbytt mot hö kan hjälpa, (eftersom hästen då får i sig mindre mängd av den med sämre hygienisk kvalitet)
 
Skulle vilja säga att det bästa är att börja göra analys på grovfoder och halm för hygieniska värden. Kanske även på vattnet om det inte är kommunalt vatten i stället.
De allra flesta dåliga magar hos hästar kommer av att fodret har dåliga värden när det gäller hygienen.
Är det de så är det väldigt dyrt och bort kastat att börja i andra änden och ge tillskott för magen. Visst det kan behövas och göra nytta men är det fel på fodret kommer problemet komma tillbaka.
Det är kommunalt vatten. Jag har gjort en analys på hösilaget men inte en hygienisk analys. Var gör man det? Finns det ett formulär för det också? Jag tog Agrolabs formulär och begärde analys + mineralanalys men jag visste inte att det gick att få en hygienisk analys också.
 
Det är kommunalt vatten. Jag har gjort en analys på hösilaget men inte en hygienisk analys. Var gör man det? Finns det ett formulär för det också? Jag tog Agrolabs formulär och begärde analys + mineralanalys men jag visste inte att det gick att få en hygienisk analys också.
Tror det heter något om mögel hos Agrilab eller att man skriver i det där man göra egna noteringar.
Det finns hos dom flesta som gör foderanalyser men tyvärr väljer de flesta bort just den biten. Det nog den som egentligen är den viktigaste analysen.
 
Tror det heter något om mögel hos Agrilab eller att man skriver i det där man göra egna noteringar.
Det finns hos dom flesta som gör foderanalyser men tyvärr väljer de flesta bort just den biten. Det nog den som egentligen är den viktigaste analysen.
Tack!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
1 942
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 942
Foder & Strö Hur länge väntar ni med att börja ge grovfoder i hagen? Våra lättfödda hästar går fortfarande på 1 ha gräshage o är fortfarande i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 514
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp