Bukefalos 28 år!

Mager ettåring

simpan

Trådstartare
Nu är det läge för hjälp!

Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget fastnar, även avmaskad och kollad.

När han kom hem i oktober var han ganska mager och hade dessutom inte lärt sig att äta vanlig mat (korkade ägare som tyckte att snabb avvänjning var det bästa, trodde i min enfald att man kollade innan att fölungen åt som den skulle men det hade de inte gjort).
Nåväl, av förklarliga skäl föll han ju ur ännu mer när han kom hem men tog sig sedan ganska snabbt när han började äta.

Han har hållit sig precis på gränsen till tunn hela vintern men inte varit för tunn, kunde dock haft några kilon till på sig.

Nu den senaste månaden har vikten rasat trotsatt jag ökat på maten när jag sett att han börjat falla ur. Enligt den uträknade foderstaten från Granngården ska han ha:
4 kg hösilage
4 kilo lusern
0,5 kg krafft protein

Den har jag kastat nu :cool:

När han kom hem så var det ju inte lätt att få i honom maten (speciellt inte pelleterat) så för att få i honom någon mat överhuvudtaget så fick han en hel del hare, korn, betfor och även olja- bara sådant som är gott- och så lite av pelletsen för att få honom att börja äta den.

Han tog sig på detta men sedan fick jag denna foderstat uträknad och så snart han började äta mer pellets så har jag bytt ut lite i taget. Efter att viktraset börjat har jag återigen fyllt på med havre, korn och betfor utöver kraffts protein och lusernpelletsen trots att alla foderstatsprogram skriker att han inte ska ha mer energi.

Vad gäller hösilaget så ligger Smältbart råprotein på 25 och Energin på 5,8. Inget kanonsilage tyvärr men det enda som står till buds i år.

Protein is the shit! Det är alltså enbart det som ska tillsättas enligt alla foderstatsprogram :crazy:
Men i praktiken funkar det ju inte.

Han får fri tillgång på hö ute (har han fått hela tiden) så han äter garanterat mer än de rekommenderade 4 kilona/dag (står ute från 7-23).
Utöver det får han
1 kg lusernpellets
1 kg helhavre
1,5 liter krossat korn
1 kg krafft protein
Fri tillgång på lusernstrå på natten (har bytt ut nattens hösilage mot lusernstrå), han äter ca 2-3 kilo per natt.

Trots denna totala överutfodring så fortsätter lillkillen att rasa i vikt. Jag ser inget ljus i tunneln och väntar på det underbara gröna betet som ska komma och lösa mina problem...

Någon som har någon idé på vad jag ska göra? Känns ju som helt enorma mängder mat för en åring och ändå tar han sig inte.

För mycket protein? Vågar jag ta bort något ur foderstaten? Vad kan jag tillägga/byta ut?

Jag sliter mitt hår här eftersom jag inte verkar kunna följa några foderstatsprogram. Fodrar med alldeles på tok för mycket energi och det är ju inte bra för en växande ettåring men något måste jag ju göra för att få upp hullet på stackaren.

Kan tillägga att samtliga vuxna hästar här hemma (inkl högdräktigt fullblodssto) fungerar fint på sina uträknade foderstater med samma hösilage så jag tror inte att det är något fel på analysen.

Jiiiises, vilket virrigt inlägg, jag hoppas att ni hänger med och kan ge mig tips och råd.
 
Sv: Mager ettåring

Nu är det läge för hjälp!

Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget fastnar, även avmaskad och kollad.

När han kom hem i oktober var han ganska mager och hade dessutom inte lärt sig att äta vanlig mat (korkade ägare som tyckte att snabb avvänjning var det bästa, trodde i min enfald att man kollade innan att fölungen åt som den skulle men det hade de inte gjort).
Nåväl, av förklarliga skäl föll han ju ur ännu mer när han kom hem men tog sig sedan ganska snabbt när han började äta.

Han har hållit sig precis på gränsen till tunn hela vintern men inte varit för tunn, kunde dock haft några kilon till på sig.

Nu den senaste månaden har vikten rasat trotsatt jag ökat på maten när jag sett att han börjat falla ur. Enligt den uträknade foderstaten från Granngården ska han ha:
4 kg hösilage
4 kilo lusern
0,5 kg krafft protein

Den har jag kastat nu :cool:

När han kom hem så var det ju inte lätt att få i honom maten (speciellt inte pelleterat) så för att få i honom någon mat överhuvudtaget så fick han en hel del hare, korn, betfor och även olja- bara sådant som är gott- och så lite av pelletsen för att få honom att börja äta den.

Han tog sig på detta men sedan fick jag denna foderstat uträknad och så snart han började äta mer pellets så har jag bytt ut lite i taget. Efter att viktraset börjat har jag återigen fyllt på med havre, korn och betfor utöver kraffts protein och lusernpelletsen trots att alla foderstatsprogram skriker att han inte ska ha mer energi.

Vad gäller hösilaget så ligger Smältbart råprotein på 25 och Energin på 5,8. Inget kanonsilage tyvärr men det enda som står till buds i år.

Protein is the shit! Det är alltså enbart det som ska tillsättas enligt alla foderstatsprogram :crazy:
Men i praktiken funkar det ju inte.

Han får fri tillgång på hö ute (har han fått hela tiden) så han äter garanterat mer än de rekommenderade 4 kilona/dag (står ute från 7-23).
Utöver det får han
1 kg lusernpellets
1 kg helhavre
1,5 liter krossat korn
1 kg krafft protein
Fri tillgång på lusernstrå på natten (har bytt ut nattens hösilage mot lusernstrå), han äter ca 2-3 kilo per natt.

Trots denna totala överutfodring så fortsätter lillkillen att rasa i vikt. Jag ser inget ljus i tunneln och väntar på det underbara gröna betet som ska komma och lösa mina problem...

Någon som har någon idé på vad jag ska göra? Känns ju som helt enorma mängder mat för en åring och ändå tar han sig inte.

För mycket protein? Vågar jag ta bort något ur foderstaten? Vad kan jag tillägga/byta ut?

Jag sliter mitt hår här eftersom jag inte verkar kunna följa några foderstatsprogram. Fodrar med alldeles på tok för mycket energi och det är ju inte bra för en växande ettåring men något måste jag ju göra för att få upp hullet på stackaren.

Kan tillägga att samtliga vuxna hästar här hemma (inkl högdräktigt fullblodssto) fungerar fint på sina uträknade foderstater med samma hösilage så jag tror inte att det är något fel på analysen.

Jiiiises, vilket virrigt inlägg, jag hoppas att ni hänger med och kan ge mig tips och råd.



Korn är INTE bra till unghästar så det tycker jag att du skall ta bort med en gång! :eek:
 
Sv: Mager ettåring

Vill gärna veta varför det inte är bra till unghästar, inte bara att det inte är bra...
 
Sv: Mager ettåring

Jag tror att det skulle funka bättre om du kunde dela upp kraftfodret på flera givor under dagen, som det är just nu så blir det väldigt mycket koncentrat under en tredjedel av dygnet och sen ett pissdåligt hösilage resten av dagen.

Se har jag ingen aning om vad totalfoderstaten ger i form av kvoter och behovstäckning, orkar inte ens göra en överslagsberäkning.
När min egen unghäst tappade hull var han förvisso sjuk, men när han sen skulle upp i vikt så funkade det bättre när jag lade till en skvätt olja också. Han var dock ett halvår äldre...
 
Sv: Mager ettåring

Hej!

Jag har en åring, också född i april, som kom till mig i oktober, hade då fått Dodson&Horrell's Mare and Youngstock mix (http://www.dodsonandhorrell.com/uk/dh/horse/breeding/mare-youngstock-mix) och den fortsatte jag med då hon (hästen) tyckte den var jättegod och så sa uppfödaren att den var bra för unghästar. Hon var väldigt fin i hullet när hon kom och ett tag till men började sedan falla ur. Lade då till lusern hackade strå som jag blandade med korn och vatten för att få henne att äta och det blev inte sämre. Hon fick då 1 kg Müsli, 500 g lusern och ett par hundra gram korn (kommer inte riktigt ihåg den exakta mängden).

Sen tog müslin slut hos foderaffären och jag fick istället köpa Fibergi Elit (http://www.fibergi.se/8.html) och hon fick det istället, gillade hon inte i början men blev bättre. Sen sa det bara pang-bom och så började hon tappa jättemkt, fick öka lusernen o fibergin ökade jag till 1,5 kg/dag. Sen började hon gå upp igen och har kunnat minska mängden mat succesivt. Kan förresten lägga till att hon haft fri tillgång på hösilage inne och 3 kg till lunch (går med vuxna matvrak så funkar itne med fri tillgång ute tyvärr). Nu är hon jättefin och står på 600g Müsli, 300 g Fibergi Elit, 1 kg lusern och 5 dl betfor. Äter ca 8 kg hösilage om dagen.

Så mina tips är Mare and Youngstock mixen och/eller Fibergi Elit. Mixen är ju för växande och Eliten bygger ju upp.

Jag antar att du kollat så han inte är sjuk? Avmaskad?

Lycka till!
 
Sv: Mager ettåring

Jag vågar mig inte på några större råd. Men du ska byta ut kornet mot något lämpligare. Korn innehåller inte mycket lysin som behövs till växande hästar.
// Linda
 
Sv: Mager ettåring

Vill gärna veta varför det inte är bra till unghästar, inte bara att det inte är bra...

Jag kommer inte i håg på rak arm men jag går på ett ridgymnasium och när vi skulle träna på att räkna sånt här så tog jag och en kompis korn till en unghäst så att alla värden skulle stämma. Men detta var ej bra då det la sig på senorna eller något sådant och kunde orsaka inflamationer och sånt ! Finns att söka på men jag vet att du ska ta bort kornet! Ridläraren är en mycket auktoriserad person som kan sina saker :)
 
Sv: Mager ettåring

Vid en väldigt snabb överslagsräkning så är frågan om den får i sig tillräckligt med energi (får det till runt 65MJ). Protein får den ju så att det bör räcka men energin verkar bli i lägsta laget.
Sen att försöka dela upp målen under dagen till fler än två, som ameo(?) skrev, skulle jag också rekomendera.

Ang kornet skulle jag spontant säga att i den här foderstaten gör kornet ingen "skada". Det är lysinhalten som är låg i korn och som därför hellre byts ut mot något med högre lysinhalt just till unghästar. Det har inget med kornet som fodermedel i sig som är sämre till unghästar. Lysinhalten i den här foderstaten verkar dock ligga runt ok värden.
Rätta mig gärna om jag har fel ni som är riktigt kunniga. :)
 
Sv: Mager ettåring

Avmaskad i november efter träckprov, minns inte med vad men självklart ett preparat för just den masken han hade. Tror att det var spolmask men minns inte riktigt, har mer än en pålle och sådant läggs snabbt i glömska.
 
Sv: Mager ettåring

Olja har han ju fått tidigare när han kom hem och inte åt nästan någonting. Kan ju inte säga om det var det eller kombinationen att han började äta som gjorde att han tog sig i hullet, tror snarare på det senare.

Anledningen till att jag inte tillsatt olja nu är för att alla foderstatsprogram redan skriker högt för att de anser att han får på tok för mycket energi. Enligt dem skulle han inte behöva mer energi än det han får i sig via hösilaget, vilket för mig verkar mycket konstigt.

Skulle gärna ge honom fler mål mat om dagen men det möjligheten finns tyvärr inte. Skulle vara om han fick gå in några timmar innan de andra men har svårt att tro att han skulle uppskatta att stå ensam inne. Rör sig inte om många timmar extra ändå så jag tror inte att det gör så stor skillnad, tyvärr. Det finns ingen möjlighet att fodra kraftfoder mitt på dagen som skulle vara det optimala.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager ettåring

Har svårt att tro att det gör någon skada om man inte ger stora mängder.

Det som jag vet är at det är fattigt på lysin så man bör inte ge enbart korn som kraftfoder till unghästar. Nu får han annat foder med lysin så jag fortsätter helst med kornet om det inte finns någon annan anledning till att det inte är bra som jag missat (inte helt otroligt).
 
Sv: Mager ettåring

Kan du inte få med nån kompis med in till honom några timmar tidigare? Jag tror nämligen att det skulle göra susen - både några timmars extra vila (för att inte göra av med energin) och för att dela upp utfodringarna.

Att foderstatsprogrammen skriker behöver du inte bry dig om. Jag garanterar dig att foderstatsprogrammen skrek rakt ut när jag red in min unghingst för några år sedan på 150 MJ och en kvot runt 7,5... Men det var precis vad han behövde just då...
 
Sv: Mager ettåring

Rekommendationen är alltså att ösa på med mer energi?

Själv lutar jag åt det då nuvarande mat uppenbarligen inte täcker hans behov men vad ska jag byta ut? Lillgubben får ju inte i sig hur mycket mat som helst :crazy:

Lägger nog till olja men skulle också vilja öka på havren. Något måste plockas bort, ska jag ta bort av Kraffts protein och ersätta med lite soja istället kanske? Då behöver jag ju inte ge samma volym av foder. Är samtidigt lite tveksam till att proppa i honom soja, lätt att det blir krångel med magen känns det som.

Kanske ska jag byta kornet mot mer havre?
Eller ta bort kilot med lusernpellets och hoppas att han äter strå istället för att täcka upp behovet?

Jiiiissses! Jag blir gråhårig! :)
 
Sv: Mager ettåring

Lägg på lite olja, det ger mer energi utan att kräva mer tuggande. Hoppa över mer havre just nu.
Låt lusernpelletsen vara.
 
Sv: Mager ettåring

Det som är så svårt när foderstatsprogrammen skriker är ju att veta vad man ska tillsätta :confused:

Behöver han mer protein eller behöver han mer energi, följer han inte deras mall så är det lite knivigt att gissa.

Hade jag inte haft något foderstatsprogram eller höanalys hade jag utan tvekan öst på med mer energi, använt ögat så som jag gjort i alla år och det har fungerat fint.

Nu i år när jag analyserat höet och försökt lita på foderstatsprogrammen så funkar det INTE. Kan väl tyvärr inte skylla på dem (även om man gärna vill) för jag har använt ögat pricis som vanligt och lagt till mer mat långt innan han var såhär tunn men det verkar inte finnas något stopp. Jag har lagt fokus på mer protein eftersom allt pekar på det men tror att jag ska byta till mer energi istället.
Samtidigt känns det som att jag inte har minsta lust att laborera med fodret nu när han är såpass tunn. Är det protein som saknas så skulle det ju bli ÄNNU värre om jag bytte ut delar av det mot energi (som magkänslan säger). Skulle helst ha kvar allt han äter nu och tillägga en massa energi men så mkt kan han omöjligt äta :angel:

Angående att ta in tidigare så rör det sig om två extra timmar, tror inte att det gör så stor skillnad. Mer mat får jag inte i honom och vilar gör han ute i ligghallen.

Åhhh, vad jag önskar att betet vore här!
 
Sv: Mager ettåring

OK, olja får det bli, har som sagt grubbalt på det ett tag men inte vågat pga foderstatsprogrammen.

Har läst runt en hel del och vissa säger att hästarna kan magra av för mycket protein. Samtidigt skriver andra att man aldrig kan ge för mkt av lusern, överskottsproteinet ställer inte till några problem eftersom lusernet kan räknas som grovfoder så det kan ju inte heller stämma riktigt.

Kan det vara att ha får för mkt protein som gör att han rasar i vikt?
 
Sv: Mager ettåring

Fast vila "ute i hagen" blir inte detsamma som vila inne i boxen. Och jo, jag tror att de två timmarna gör skillnad, ffa eftersom det blir en portion kraftfoder till.

Jag tror inte han rasar i vikt för att han får för mkt protein, däremot kanske det behövs mer energi för att han ska kunna tillgodogöra sig proteinet han får - typ...
 
Sv: Mager ettåring

Du har ett för dåligt grovfoder. Det är svårt att föda upp hästar på ett så dåligt grovfoder. Försök att få tag på ett fint smakligt hö (eller hösilage) med minst 65 gram Smb råprot eller mer och ge fri tillgång på detta.
Vill man ha fina föl och unghästar så har jag 3 tips: SEN succesiv avvänjning, ett bra grovfoder och avmaskning. ETT bra grovfoder är VIKTIGT . Bättre att satsa pengarna på detta än en massa dyrt kraftfoder! Min unghäst är i gott hull, välmusklad och fin på bara: fri tillgång på ett utmärkt hö, mineraler och 0,5 kg Krafft groov.

Det verkar dessutom konstigt att du fick rådet att fölet skulle ha endast 4 kg hösilage.....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Kivina
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: MissOnly
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 411
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 359
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp