Mager fölunge!

C

Cavalo

Jag har ett stoföl, född i maj, som börjar se oroväckande mager ut.

Hon går tillsammans med sin mamma, dom har fri tillgång på grovfoder med bra värden (kvot 8) och (som det verkar på hennes mamma) bra smaklighet. Det äter hon, men hon hade kunnat vara mer intresserad. Eftersom dom har fri tillgång kan jag inte ge dem mer.

Hon är helt ointresserad av kraftfoder dock. Jag har prövat att ge henne Krafft Föl, Groov 125, luzern pellets, havre, müsli etc. Jag har prövat dessa i olika kombinationer, uppblandat med betfor, ensamt, med morötter, äpplen - you name it! Hon smakar och går sedan därifrån. Binder jag fast henne äter hon liite till och står sedan och tittar ointresserat. Eftersom hon ff står med mamma - som är fet som en julegris - kan jag inte låta henne få natten på sig att äta upp sitt foder.

Vad göra? Jag har slut på ideer nu.. Är hon bara av den "sorten"??? Hon äter allt som en riktig "dam", och har alltid varit sån, tar små tuggor, tuggar omsorgsfullt, pillar och petar mest i maten.... Med en kommande avvänjning börjar jag bli en aning nervös - hur ska hon klara det? Mamma är såld och ska flytta, och även om jag säkert kan flytta fram det ngn månad för fölugens skull så måste hon ju tids nog klara sig själv... Har ngn varit med om liknande - och hur löste det sig?

Jag kan tillägga att hon givetvis är avmaskad enligt konstens alla regler.
 
Sv: Mager fölunge!

Inte så bra med en mager fölunge inför avvänjning.

Prova ge fri tillgång på lucernpellets samt någon form av mjölkbaserade fölpellets. Stråfoder kan inte ett föl i den åldern tillgodogöra sig till fullo.
Om mamma tar allt o blir fet så kanske du kan prova creep feeding.

Är mamman verkligen fet eller bara bukig? Isåfall behövs mer protein! (du har säkert koll men vill bara nämna det)

Om inte fölis vill äta och fortsätter magra ur hade jag rådfrågat veterinär och tagit ett blodprov samt bett vet kolla i munnen så att det inte är några problem där. Och i det fallet hade jag väntat med avvänjning om jag hade möjlighet.
 
Sv: Mager fölunge!

När avmaskades hon sist? Föl är känsliga för parasiter.

Sen hade jag skitit i om stoet blev ännu fetare, men jag hade gett de kraftfoder båda två så att de äter tillsammans. Ungarna brukar äta bättre om andra hästar runt omkring också äter. Vill du kan du ju ge stoet tex bara havre eller korn, så får hon inte i sig ett fullvärdigt kraftfoder med höga energivärden.
 
Sv: Mager fölunge!

Prova ge fri tillgång på lucernpellets samt någon form av mjölkbaserade fölpellets. Stråfoder kan inte ett föl i den åldern tillgodogöra sig till fullo.
Är mamman verkligen fet eller bara bukig? Isåfall behövs mer protein! (du har säkert koll men vill bara nämna det)

Om inte fölis vill äta och fortsätter magra ur hade jag rådfrågat veterinär och tagit ett blodprov samt bett vet kolla i munnen så att det inte är några problem där. Och i det fallet hade jag väntat med avvänjning om jag hade möjlighet.

Problemet är ffa att hon är totalt ointresserad, hon petar, pillar, puffar runt och smakar, men verkar helt enkelt inte tycka att det är särskilt gott... Crepfeeding har vi redan, dom andra två är där ofta men jag tror aldrig att hon varit där inne ens... jag har iaf aldrig sett henne där.

Mamman vaggar fram och har fettvalkar över manken, hon har s a s passerat trivselvikten för ett bra tag sedan... =)

Jag har aldrig varit med om maken till fölunge, de andra två är precis så runda och trinda som jag vill ha dem inför avvänjning - men den här damen, hon verkar inte särskilt matfrisk. Fortsätter detta får jag givetvis rådfråga veterinär, men ville först kolla om någon annan har liknande erfareheter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager fölunge!

När avmaskades hon sist? Föl är känsliga för parasiter.

För två veckor sedan, före det vid 8 veckor och 16 veckor. Eftersom hon började se så så mager ut fick hon en dubbeldos nu senast.
 
Sv: Mager fölunge!

Min var lite svårövertygad i början men det tog ca 2-3 veckor sen började han äta bra. Jag gör som så att jag binder upp stoet i boxen så får hon sin egen mat där och när hon har ätit upp kan hon fortsätta på höet utan att hon kommer åt och stjäla fölets mat. Tar förstås längre tid för fölet att äta:).
 
Sv: Mager fölunge!

Det låter inte som att fölet är friskt. Jag skulle kolla tänder, och sen kanske prova ge magsårs-medicin.
 
Sv: Mager fölunge!

kl

Vad har du för värden i fodret?
Kvot 8 säger ingenting i sammanhanget.

Protein 24
energi 3

ger kvot 8 men duger ingenstans om inte på dynghögen


AM
 
Sv: Mager fölunge!

*KL*

Ta ut en vette som får gå igenom fölisen och ta lite prover .

Mia
 
Sv: Mager fölunge!

Okej! :)

Då tycker jag att det låter som att något inte riktigt stämmer med fölis... Jag hade ringt vet redan idag och bett om en koll samt ev blodprov.

Lycka till!
 
Sv: Mager fölunge!

Håller med.

Diandet är en djup instinkt och då den uteblir så är det risk för stora fel.

(men intervallen saktas ner ju äldre ungen blir. Kurvan på en högmjölkande märr ligger på topp vid tre månaders unge. Sedan dalar den sakta)

Att sedan ungen magrar av är ju ytterligare tecken på att det är galet.

En bra test är att göra "jävelskap"
Alltså t.ex ta ut mamman ur boxen och låta ungen vara kvar ïnne.

Efter tio minuter så släpper man in mamman igen. Då SKA ungen dia om inte annat för att få tröst att den nu varit ensam i en hel evighet.

Då kan man se hur den diar, om den försöker dia eller är ointresserad.
Dom två sistnämnda alternativen betyder att det är fel på ungen

AM
 
Sv: Mager fölunge!

Ja, dessa små...förutom att rådgöra med veterinär kanske det är dags att skilja dem åt lite. Kan föl och sto stå i olika boxar men intill varandra på natten? Eller gå i olika hagar en stund på dagen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 026
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vår nyinköpta och omusklade ponny ska få magnesium för att hjälpa musklerna när vi nu har börjat träna henne. Hon är dessutom modell...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min ena katt har periodvis varit dålig i magen, med väldigt mjuk och/eller helt lös avföring och det stinker utav bara helskotta. När...
Svar
17
· Visningar
4 893
Senast: Sorbe
·
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 318
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp