Mager häst och tjock nacke

Nej verkligen inte! Det är det som är så sorgligt. Vem kan man lita på om inte någon med utbildning inom det man behöver hjälp med!

Nu har båda mina ppid men tidigare har jag gjort det vartannat år ungefär. Jag har tagit en häst per år vanligtvis men det året min ena visade sig ha ppid så hade hon kollats året innan men min magkänsla sa mig att jag skulle kolla henne igen och det var ju tur! Ingen av mina har legat särskilt högt över gränsen och det är ju jättebra när sjukdomen upptäcks så tidigt. Prognosen är så mycket bättre då. Om du ska kolla så kolla om langthastliv.se har vouchers även i år så är själva analysen gratis. De har kört driver med det i några år.

Ja jag hade också sett det som symptom och kollat upp hästen. Bättre att kunna börja medicinera i tid och hästen får ett fullvärdigt liv trots sjukdomen. Mina kan gå på gräs som innan och fångest har jag lidit av i alla år så det är ingen skillnad heller. Långsam invänjning och inte dygnet runt men det är för att jag inte vill att de blir tjocka. Det faktum att de kan gå på gräs som innan ger dem samma hästliv som innan sjukdomen debuterade och det är jag väldigt glad för. Enda skillnaden för dem är att de får en liten äppelbit varje kväll. Att en halv tablett prascend ligger där i vet ju inte de.

Tack för informationen! Jag ska genast kolla upp vouchers för det.
 
Undrar om de där voucherna finns på FB? De finns inte på hemsidan i alla fall. Jag har inte FB.

Det står att det fortfarande är bäst att ta proverna på hösten och tänkte att det är relevant i sammanhanget här. Även för TS.
Jag har dock hört att det inte ska spela någon roll för man har referensramar för hela året men tänker samtidigt att en sida där PPID tas upp på detta sätt ändå har mer rätt.

Hur är det om man tar nu på sommaren? Kommer sannolikheten vara sämre för ett korrekt test? Ska jag vänta till hösten? När tar ni?
 
Undrar om de där voucherna finns på FB? De finns inte på hemsidan i alla fall. Jag har inte FB.

Det står att det fortfarande är bäst att ta proverna på hösten och tänkte att det är relevant i sammanhanget här. Även för TS.
Jag har dock hört att det inte ska spela någon roll för man har referensramar för hela året men tänker samtidigt att en sida där PPID tas upp på detta sätt ändå har mer rätt.

Hur är det om man tar nu på sommaren? Kommer sannolikheten vara sämre för ett korrekt test? Ska jag vänta till hösten? När tar ni?
De brukar komma upp något senare. Tror det var från första juni förra året men är inte säker och det var på hemsidan de var.

Har man misstanke så ska man enligt det jag har läst ta omgående. En sommar utan prascend på en häst med ppid kan innebära fång och det skulle iallafall inte jag riskera. Ligger de precis under gränsen så bör man ta om på hösten. Mina vaccineras och tandkollas på hösten och jag har därför gjort testerna flest gånger då men jag har tagit prov även på vår och sommar innan de nya enklare testerna kom som man kan ta hemma i stallet. Tidigare var man tvungen att ta på klinik och jag gjorde det då i samband med klinikbesök för annat vilket kunde vara när som helst på året.

Provet är inte jättedyrt. 1040 tog min veterinär förra året för uppföljningsproverna på två hästar och då var det inklusive själva provtagningen (men inte inställelse eller sådana avgifter) så runt 4-500 kr kostar ett prov lite beroende på vart provet skickas.
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 287
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 006
Senast: MayGrace
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 776
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp