Mager häst!!!!?

Emilia090807

Trådstartare
BA406E2E-EDEA-49F0-9838-73EFC22C4F1C.png
Så här ser min häst ut nu? Vet inte vad jag ska göra!? Han får mycket mat, hö gräs men han blir inte tjockare? Det är en varmblod travare( hopp häst) han har alltid varit mager så man ser revbenen men tycker de är lite mer nu
 
Till en början:
  • Är det kollat så att hästen inte har mask?
  • Är hästens tänder bra så att den kan tugga och få i sig maten den får?
  • Hur mycket hö/gräs får den, fri tillgång? Är höet analyserat och tillräckligt näringsrikt så att hästen kan få i sig det som behövs?
  • Får hästen andra tillskott, t.ex. lusern, kraftfoder med mer energi eller fett i eller liknande?
 
Går den på bete eller sover den på box?
om den går ute dygnet runt så kanske den vandrar pga insekter osv då kan man testa att den står inne några timmar så den får vila och äta.
 
•Hur ser tänderna ut?
•Är den avmaskad?
•Är träckprov taget?
•Är den kollad eller behandlad för magsår?
•Hur ser betet ut?
•Efter som den går på bete så skulle jag välja energitätare mat än hö som går snabbare att äta, tex lusern och olja.
 
Matolja, två decilitet två ggr om dagen, ger extra energi. Annars vet jag inget som inte någon annan redan sagt...
 
Visa bifogad fil 72835Så här ser min häst ut nu? Vet inte vad jag ska göra!? Han får mycket mat, hö gräs men han blir inte tjockare? Det är en varmblod travare( hopp häst) han har alltid varit mager så man ser revbenen men tycker de är lite mer nu
Har du analys på höet? Spelar ingen roll hur mkt du ger om det inte innehåller vad din häst behöver. Du bör även kolla munnen samt ta maskprov/avmaska om du inte redan har gjort det. Kanske det finns ngn i stallet som kan hjälpa dig med en anpassad foderstat för din häst asap så den inte blir smalare?
 
Om tandläkare och veterinär inte hittar skäl till varför hästen är så tunn skulle jag ge ett bra kraftfoder med riskliolja eller addera riskliolja till ett bra kraftfoder. Givetvis också se till att den äter så mycket gräs och grovfoder som möjligt.

Riskliolja innehåller gamma-oryzanol som är aptitstimulerande. Det ger alltså ökad hunger, är registrerat som det och används så veterinärt i många länder.
Gamma-oryzanol är också naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt. Som all olja innehåller den mycket kcal och är lämplig att ge för att få upp dem i hull. Men det har som du ser en hel del andra fördelar som annan olja inte har.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
620
Senast: Murray
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp