Mager häst

Aslan

Trådstartare
Jag köpte på vinst och förlust en 4 åring som jag hämtade direkt ifrån betet, relativt nedgången och har inte fått den vård han behövt. Nu får han det dock innan alla skriker högt om veterinär, tandläkare ect. Men med tanke på hans skick så har jag och veterinär gjort upp en plan då vi inte kan åtgärda allt på en gång då det antagligen skulle bli mer än vad hans kropp orkar med.

Betet jag hämtade han ifrån var ett skämt och han har antagligen fått lite hela sommaren med tanke på hur han ser ut. Han står nu på ordentligt bete och täckas vid dåligt väder för att behålla energi. Jag håller som bäst på att laborera ihop en foderstat men hade behövt lite tankar. Han behöver åtgärdas i munnen i flera etapper så han kommer behöva en foderstat som är anpassad. Veterinär tipsade om slobber mash bla. Jag funderar på den, ihop med kraft muskel. Även kanske lucernpellets, eller blir det lite kaka på kaka?
 
Jag gav min unghäst equi jewel i perioder när han växte mycket och lätt föll ur lite. Upplevde bra resultat av det utan att behöva överfodra. Utöver det åt han lucernhack och i det närmaste fri tillgång på hösilage.
 
Tack för tips! Detta är dock inte en häst som fallit ur lite utan han ser ut som ett spjälstaket du kan räkna revbenen på. Han har kraftigt markerade höftben och är ganska nedgången tyvärr. Då han har det lite jobbigt att äta i och med sin dåliga munhälsa så har jag valt att fokusera på foder som är lätt och går snabbt att äta. Därav mina tankar på foderalternativen ovan.
 
Jag hade nog gett tex lucern, olja och toppat med potatisprotein. Muscle up eller granngårdens variant med liknande värden funkar ju också men om du får tag på potatisprotein brukar det bli billigare och blir ännu mindre mängd. Oljan för att få upp MJ ordentligt, lär behövas. Lucern är nog ändå bra att ha som bas om den har svårt att äta vanligt grovfoder.
 
Jag köpte på vinst och förlust en 4 åring som jag hämtade direkt ifrån betet, relativt nedgången och har inte fått den vård han behövt. Nu får han det dock innan alla skriker högt om veterinär, tandläkare ect. Men med tanke på hans skick så har jag och veterinär gjort upp en plan då vi inte kan åtgärda allt på en gång då det antagligen skulle bli mer än vad hans kropp orkar med.

Betet jag hämtade han ifrån var ett skämt och han har antagligen fått lite hela sommaren med tanke på hur han ser ut. Han står nu på ordentligt bete och täckas vid dåligt väder för att behålla energi. Jag håller som bäst på att laborera ihop en foderstat men hade behövt lite tankar. Han behöver åtgärdas i munnen i flera etapper så han kommer behöva en foderstat som är anpassad. Veterinär tipsade om slobber mash bla. Jag funderar på den, ihop med kraft muskel. Även kanske lucernpellets, eller blir det lite kaka på kaka?
Jag hade gett riskliolja ovanpå bra grovfoder och ett vettigt kraftfoder.

Risklioljan är både energität och naturligt anabol. Så den ger ökad muskeltillväxt.

En bekant körde riskliolja och foder med riskliolja på importerad räddningshäst. Den var betydligt magrare än de brukar vara i Sverige. Den har nu 1,5 månad senare lagt på sig så att den ser ut som en sund och normal häst.
 
Muscle up i kombination med equijewel så har du både riktigt hög energi och riktigt hög protein. Samt ex. betfibermash eller betfor för fibrerna. Glöm inte heller mineraler, särskilt selen & vitamin E, magnesium, zink och koppar samt salt - inte bara saltsten.
 
Betfor och lucernpellets som komplement till grovfoder. Lucernhack är alldeles för hårdtuggat.
Inget kraftfoder, protein eller olja förrän han har stabiliserat magen, den är inte van vid kraftig mat. Kan bli för mycket annars i början och då ligger koliken och lurar. En avmaskning när hästen är stabilare i magfloran.
 
På en tunnhäst skulle jag köra fri tillgång på grovfoder, krafft Muscle up och lusern pellets.
Blöt kraftfodret innan givan ifall hästen har problem att tugga.
 
Man ska vara försiktig när man fodrar upp en häst. Det är definitivt inte bra att fodra upp en underviktig häst för snabbt. Det kan lätt slå över och ge diverse problem men det utgår jag ifrån att du och din veterinär redan har diskuterat.

För en häst som har svårt att tugga hade jag gett en blandning av lucernpellets och betfor i så stor mängd som hästen hade behövt om hen hade varit normalviktig. Utöver det fri tillgång på annat grovfoder som hö eller ensilage. De flesta tycker att det är gott och äter bra av lucern/betforblandning. Inga kraftfoder eller oljor eftersom det är jobbigare för magen att hantera. Oljor tvistar fortfarande forskare om ifall hästar ens kan ta upp eller om det enbart ställer till med diverse problem med upptag osv.

När hästen börjar ta sig kan man försiktigt höja givan av lucern och betfor. Ett bra sätt att tänka då är att ge som om hästen gick i hård träning. Självklart ser man också till att alla mineraler är väl täckta, är i rätt balans och att hästen får tillräckligt med e-vitamin.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 458
Senast: Pallen
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp