Mager häst!

TheHunted

Trådstartare
Hej! :confused:
En häst i mitt stall har blivit jätte mager.
Hon är nyligen avmaskad.
Hon är korsning Halvblod/Anglo arab så hon får sitt smala från anglo araben.
Petig med maten.

Har ni något förlag på en foder stat, vad man kan ge henne för att få henne att gå upp.

Just nu får hon:
6 kg hö
3 liter korn
6 dl betfor (Mäts när den är torr)
1 kg Lusern (Hackad hö och halm från Kraft)
2 pumpslag Shy-feeder
Morötter


Någon som har något förslag??

Man ser revbenen på henne...

MvH//TheHunted1
 
Sv: Mager häst!

Har hästen blivit smal innan avmaskningen eller efter? Har ni analys på höt? Är det bra kvalitet på det och äter hon upp allt som hon får? Dammar det?
 
Sv: Mager häst!

Men varför så lite som 6 kg hö till en tunn häst? Ös på!!
 
Sv: Mager häst!

Hej!

Om hon är så mager så revbenen syns behöver hon mer foder, gärna mer hö och öka kraftfodergivan.

Äter hon upp allt hon får nu?
Räkna ut MJ och smrp på det foder hon får nu och kolla om hon får tillräckligt av det.
Är det så att hästen kanske väger mer än vad som är beräknat?
Det ÄR mycket lättare att väga upp foder i kg!
(6 dl betfor ca 0,18 kg) (korn kanske 1,2 kg)

Mvh Lisa
 
Sv: Mager häst!

Mer hö som alla sagt. Fast om sedan höet saknar näringsvärden så kommer det inte att leda till en häst med bättre hull. Sedan är det lite beroende av hur hon är mager. Om den är mager över rygg och bak och även har svårt att sätta muskler så kan det vara dåligt med protein i höet och då kan det behövas tillskottsfoder med mycket protein. En häst som används mycket har ju ett större behov av protein för att sätta muskler än en som mest går i hagen. Bäst är dock ett större mängd av ett bra grovfoder.

Hälsning Maja
 
Sv: Mager häst!

höt är bra...
hon äter inte alltid upp allt hö...
mager innan avmaskningen...
 
Sv: Mager häst!

Vad innehåller det då? Vad har ni räknat på att hon behöver?
 
Sv: Mager häst!

Vad har du för analys då?

MYCKET lättare för oss här att hjälpa dig om vi också får veta...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
33 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 431
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp