MAGER häst, vad ger jag honom?

Happos

Trådstartare
Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid skulderbladen (skulderbladen står upp ca 2-3cm, så mager är han över ryggen!). Finns inget att lägga en sadel eller ens att sitta på, så motion går totalt bort i detta läget! Mage har han, bukmage, revbenen ser man utan ansträngning, totalt noll med underhudsfett.
Obs! Allt är kollat (mask, tänder, mage mm), han är frisk, men har absolut inte fått tillräckligt med mat på tidigare ställe. Han är täckad ute för att spara energin, inne får han vara utan, åtminstone medan det fortfarande är plusgrader, när det sjunker åker stalltäcket på också.
Just nu så öser jag grovfoder över honom så mycket han bara orkar äta, vilket tyvärr inte är allt för mycket. Ca 10kg/dag äter han, det är allt, och jag vet att det inte räcker till för att få upp honom i vikt. Lusern får han, hackad strå, men han är inte förtjust i det. Sojakross och linfrökross går ner med nöd och näppe, men det sitter hårt åt innan han äter det. Vad annat? Jag behöver något som är verkligen GOTT och som ger energi och protein. Hit med alla tips och knep ni har till mager häst!
 
Fri tillgång på hö/hösilage när inte bete med näring finns.

Lucern, linfrökross, kli, olja, havre/kornkross-blandning, färdigkraftfoder, jag gav seniormüsli(efter behov), så mkt som möjligt. Betfor är inte nödvändigt, då det i stort sett bara är socker... Jag slantade i morötter i hinkarna, vilket klart uppskattades, jag blandade möjligen i betfor/varm mashröra när min dam var ovanligt petig. Men tänk på att fodra småportioner många gånger om dagen. Det är ingen idé att blöta upp en och en halv murarhink morgon, insläpp och nattfodring och tro att hästen ska "orka" äta. Jag åkte ut till min gamla dam och tillskottsfodrade 5-8 ggr om dagen.
 
Senast ändrad:
Vi har stall hemma på gården så jag kan gå ut hur många gånger som helst och fodra honom. Försöker nu bara få i honom något alls då han är en kräsen typ som inte äter vad som helst. Grovfoder äter han glatt, men som sagt så orkar han inte allt för mycket av det heller (han har fri tillgång dygnet runt)
 
Vad får han för lusern?
Finns Brogaardern Lucerne Mix som har tillsatt olja (smakar nog lite godare än ren lusern) och som har högre energiinnehåll än vanlig lusern.
Jag hade hängt in en hink med fritillgång och ev. fixat en i hagen.
 
Vi har stall hemma på gården så jag kan gå ut hur många gånger som helst och fodra honom. Försöker nu bara få i honom något alls då han är en kräsen typ som inte äter vad som helst. Grovfoder äter han glatt, men som sagt så orkar han inte allt för mycket av det heller (han har fri tillgång dygnet runt)

som sagt, det var detsamma med min dam hon orkade inte tillgodose sig allt genom grovfoder utan det blev en hel del spill. Det är inte billigt att ha häst... Jag hade min dam på lösdrift ett och ett halvt år, där det enligt muntligt och skrivet kontrakt stod fri tillgång på hösilage när ej bete finns. Hagen såg ut som nytrimmad fotbollsplan, men pga att islandshästarna som fanns på lösdriften såg ut som vandrande köttbullar, så försvann hösilagebalen ur hagen och förutom att betala full stallhyra för lösdriften där grovfoder skulle ingå, köpte jag in eget hö och fodrade själv min häst i stort sett dygnet runt.

Till sist fungerade inte det, utan jag var tvungen att lösa problemet själv på annat sätt. Jag tog ut veterinär och frågade om råd, han föreslog bete i första hand stället för avlivning.

Tre dagar senare fick jag hjälp av djurskyddskontrollant som någon vänligt nog ringt in, att lasta min häst och köra till bete.

Riktigt bete med flera hagbyten och extra foder 8 ggr/dag även där...120708, 120730, 120812, 120830, 120916 och 120917 är bildernas datum, uppifrån vänster ner till höger. Och tänk då även på att hästen var 2012, 28 år ung.

2012-11-01 flyttade hon till sitt sista stall, där vi levde gott med stallägarpar, som precis som jag älskade henne över allt annat och skämde bort henne till max, med fodringar efter behov under dagen, promenader vid hand, tömkörning, ridturer och middagsvila under äppelträden lösgående i trädgården när stallägarna pysslade i trädgården. Sedan fick hon somna in glad, mätt och trygg i kanten på sommarhagen 12 november 2013.

6367_10151264140607620_2023660400_n.jpg
 
Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid skulderbladen (skulderbladen står upp ca 2-3cm, så mager är han över ryggen!). Finns inget att lägga en sadel eller ens att sitta på, så motion går totalt bort i detta läget! Mage har han, bukmage, revbenen ser man utan ansträngning, totalt noll med underhudsfett.
Obs! Allt är kollat (mask, tänder, mage mm), han är frisk, men har absolut inte fått tillräckligt med mat på tidigare ställe. Han är täckad ute för att spara energin, inne får han vara utan, åtminstone medan det fortfarande är plusgrader, när det sjunker åker stalltäcket på också.
Just nu så öser jag grovfoder över honom så mycket han bara orkar äta, vilket tyvärr inte är allt för mycket. Ca 10kg/dag äter han, det är allt, och jag vet att det inte räcker till för att få upp honom i vikt. Lusern får han, hackad strå, men han är inte förtjust i det. Sojakross och linfrökross går ner med nöd och näppe, men det sitter hårt åt innan han äter det. Vad annat? Jag behöver något som är verkligen GOTT och som ger energi och protein. Hit med alla tips och knep ni har till mager häst!
Många kräsna hästar gillar Hippo Grow Alfa. Det går att ge ganska många kilo/dag av det. (till en 500 kg häst kan du ge 2kg/mål, 3-4 ggr/dag om det behövs och han äter så mycket.
Betfor är också bra, både för magen, smakligt och lätt att tugga.
Lusern och betfor är foderslag i princip utan stärkelse, vilket innebär att du i princip kan ge obegränsad mängd av det.

Generellt med hästar som är i rejält underhull, är att man utöver fri tillgång till bra grovfoder behöver ge dem ganska mycket mat som ger "mycket näring på lite tuggtid" och gärna då så lätt-tuggat som möjligt.
Det spelar egentligen inte så stor roll vilket foder du ger i det här läget, det viktiga är att det är något han gärna äter. Och i stor mängd då.
I ditt fall hade jag hellre gett lusernpellets än hackat strå, just för att nå det ovan nämnda - mycket näring/lite tuggtid.
 
Många kräsna hästar gillar Hippo Grow Alfa. Det går att ge ganska många kilo/dag av det. (till en 500 kg häst kan du ge 2kg/mål, 3-4 ggr/dag om det behövs och han äter så mycket.
Betfor är också bra, både för magen, smakligt och lätt att tugga.
Lusern och betfor är foderslag i princip utan stärkelse, vilket innebär att du i princip kan ge obegränsad mängd av det.

Generellt med hästar som är i rejält underhull, är att man utöver fri tillgång till bra grovfoder behöver ge dem ganska mycket mat som ger "mycket näring på lite tuggtid" och gärna då så lätt-tuggat som möjligt.
Det spelar egentligen inte så stor roll vilket foder du ger i det här läget, det viktiga är att det är något han gärna äter. Och i stor mängd då.
I ditt fall hade jag hellre gett lusernpellets än hackat strå, just för att nå det ovan nämnda - mycket näring/lite tuggtid.

Det glömde jag att jag fick det tipset av dig och det gjorde massor på Timatanten... Hippo Grow Alfa var magiskt.
 
Det glömde jag att jag fick det tipset av dig och det gjorde massor på Timatanten... Hippo Grow Alfa var magiskt.
Kan också skriva under på Hippo Grow Alfa till mitt sto som lätt tappar muskler och hull. Mycket näring, kort ättid, smakligt och lättuggat. Jag har aldrig lyckats få i min häst samma mängd i motsvarande t ex rent lucern.
 
Kan också skriva under på Hippo Grow Alfa till mitt sto som lätt tappar muskler och hull. Mycket näring, kort ättid, smakligt och lättuggat. Jag har aldrig lyckats få i min häst samma mängd i motsvarande t ex rent lucern.

Men vilka näringsämnen är det ni tycker är höga i Hippo Grow Alfa?
MJ är väl normalt i både pellets och müsli. Men i övrigt finns det ju en del annat foder som har betydligt mer av det mesta.
Lympos kombi är väl liksom inte heller så där jätteupphetsande till en extremmager häst som är lite svår att få i mat.
 
Men vilka näringsämnen är det ni tycker är höga i Hippo Grow Alfa?
MJ är väl normalt i både pellets och müsli. Men i övrigt finns det ju en del annat foder som har betydligt mer av det mesta.
Lympos kombi är väl liksom inte heller så där jätteupphetsande till en extremmager häst som är lite svår att få i mat.
När jag gav det var det för att smrp var högre än många andra som jag kunde välja mellan.

Ville dessutom inte heller öka på MJ för hårt.
 
Senior pellets. De gav jag min tant på slutet när hon började tackla av hull mässigt. Hon orkade inte äta hö i den mängd hon behövde. Gav henne krafft senior och de åt hon glatt av. Tror jag gav henne som mest 1 och halv kg om dagen nu var hon visserligen en ponny men hon tog sig fint.
 
ska tillägga att detta är en 10åring, så han är inte gammal eller så och det är inte orsaken till hans viktnedgång, utan han har inte fått tillräckligt med mat, samt att han inte heller orkar äta mer än 10kg grovfoder/dag.
 
Men vilka näringsämnen är det ni tycker är höga i Hippo Grow Alfa?
MJ är väl normalt i både pellets och müsli. Men i övrigt finns det ju en del annat foder som har betydligt mer av det mesta.
Det är normalt i energi och lite högre i protein än t.ex sporthästfoder eftersom det är ett avelsfoder. (lätt att hälla på en skvätt olja om man vill höja energivärdet)
Men det viktigaste, som jag ser det, är att det är ett foder som verkar vara smakligt, som många kräsna hästar gillar. Och det är små, lätt-tuggade pellets.
 
ska tillägga att detta är en 10åring, så han är inte gammal eller så och det är inte orsaken till hans viktnedgång, utan han har inte fått tillräckligt med mat, samt att han inte heller orkar äta mer än 10kg grovfoder/dag.
Är det stor häst eller ponny? 10 kg hö för en ponny räcker oftast väldigt väl (vissa behöver såklart mer, särskilt om värdena är dåliga).
Jag håller med @tuaphua och tycker att en del av de fodren som nämns inte direkt är ögonbrynshöjande, det finns fler med mer energi och protein i.
Sedan så hade inte jag velat ge större mängd lusernpellets ouppblött, då tycker jag det är bättre med hackad strå och olja som finns på marknaden.
Betfor innehåller en del energi, inte jättemycket, men oandra sidan så kan man fodra rätt mycket med betfor och komplettera med lusern för protein (och lite olja).
Håll koll på p/ ca halten bara. Annars är det kanske tiden som saknas, om han nu får mer och mer foder?
 
Men vilka näringsämnen är det ni tycker är höga i Hippo Grow Alfa?
MJ är väl normalt i både pellets och müsli. Men i övrigt finns det ju en del annat foder som har betydligt mer av det mesta.
Lympos kombi är väl liksom inte heller så där jätteupphetsande till en extremmager häst som är lite svår att få i mat.
Nä men de gillar det!!!!
 
Ge energi och proteinrikt foder .
Finns många sådana . Håller med de som skrivit att i första hand utifrån att hästen är så mager, satsa på lätttuggat och smakligt i kombo med höga energi och proteinvärden.

Håller med om de som skrivit lusernpellets istället för hack. Utöver det - smakliga pelleterade foder med hög energi och protein som komplement . Gärna något sportfoder som inte innehållet så mycket ”annat” . Ingen müsli tex.
 
Dodson&Horell build up mix, Krafft low starch och Hippo grow alfa har jag bra erfarenhet av. Lucernpellets brukar också gå ner hos de flesta :) Ge så mycket hästen vill äta, uppdelat på flera små mål.

Ett par dl olja om dagen kan också göra susen!
 
Min tant som blev kräsen på äldre dar höll jag hullet på med Hippo grov alfa, uppblött spannex lusern, betfor och havre.
Till det fri tillgång på hösilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 494
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 537
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 844
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp