Mager islandshäst märr!

peysa23

Trådstartare
Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor.
Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen, från stället som vi köpte henne ifrån så gav dom sina hästar halm istället för hö, det var mycket billigare eftersom dom hade många hästar att utfodra, men jag ville inte ge henne halm så jag började ge henne hö, som hon tyckte var väldigt gott och hade inga problem med att gå upp lite i vikt och proppade i sig dom antal kg hon fick per dag. Dom sista 2 åren är hon sparsamt riden då vi tog föl på henne 2010, men det vart inget föl det året, men vi trodde det men hon var bara sken dräktig, sommaren 2011 skickade vi iväg henne till samma hingst igen och det gick jätte bra, med hjälp av hormonspruta,men fick hem en glad och dräktigt sto. Under den vintern och hösten fick hon vara en promenad häst för jag tyckte hon förtjänade att vila upp sig tills fölet skulle komma.
Sommaren kom och hon mådde jätte bra lekte mycket med min andra häst i hagen då jag hade dom hemma på gården, den 10 juni runt 4 på morgonen kom en liten fux hingst till världen. Efter en vecka flyttade jag stoet med fölet och mitt andra 18-åriga valack till grann gården, då hon hade större utrymme och andra islandshäst föl, så dom kan utvecklad tillsammans. Men då hände det något som jag aldrig hade trott skulle hända hände, hon vart jätte mager och det var inte samma häst längre. Den pigga och glada hästen försvann, jag vet inte om det vart för stor förändring för henne, eller om det var att hon splittrades med min andra häst, vet inte vad det beror på. Tog ut en veterinär så hon kunde kolla så allt var okej, men hon tyckte allt såg bra ut, fortsatte som vanligt med fodret och allt. Efter någon månad så kom en tjej till stallet och sa att jag skulle öka fodret till 1 kg müsli och börja ge 4 dl KRAFT muskel pellets och 1 dl rapsolja i maten, började med det men det har inte blivit bättre, vet inte vad jag ska göra, om jag bara vet vad det beror på, kan det vara att hon inte trivs eller att hon har ett föl som diar??
Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig med det här för mår verkligen jätte dåligt att min fina sessa inte mår bra.
Det vart en liten krånglig historia men hoppas ni fattar:)
 
Senast ändrad:
Sv: Mager islandshäst märr!

Har du analys på grovfodret?

Jag har alltid satt hästar som har varit för magra på fri tillgång av hö. Hittills har det gjort susen. Olja har jag kunnat ge dem, blandat med mineraler, för att få upp energin lite (om det har behövts).
Är de dock så magra att man måste börja försiktigt med mat och vatten, så ska man ju inte sätta dem på fri tillgång direkt, men så är ju inte fallet för dig.
Har det varit vinter, så har de också gått med täcke på, för att de inte ska behöva förbruka energi till att hålla värmen, utan för att gå upp i vikt istället.
De gånger som det inte har fungerat att ge fri tillgång (delar hage med andra eller andra orsaker) så har jag tagit in hästen i stallet eller satt den tillfälligt i en annan liten hage/på ridplan, för att kunna ge extra hö, och till natten har de alltid fått så mycket så att det har funnits kvar på morgonen också.
Hoppas det löser sig för din lilla vän! Man mår alltid så dåligt själv också så fort det är något krångel med dessa älskade fyrfotingar!
 
Senast ändrad:
Sv: Mager islandshäst märr!

Massor med grovfoder och ev. lite tillskottsfoder beroende på vad grovfoderanalysen säger. Att stoet hastigt tappar mkt i vikt när den fått föl är inte ovanligt. Vissa ston ger allt till fölisen och då är det till att trycka i stoet så mkt det bara går. Inte alltid man kan få upp dem i hull förrän fölis börjat äta mkt mer annat också, men det går att fixa! Lycka till!
 
Sv: Mager islandshäst märr!

Hur mycket äter hästen i jämförelse med vad tabellen säger?
Föl både i och utanför magen kan ju kräva mer än vad tabellen säger....
Får man inte i dom mer mat så får man ju byta ut en del mot näringstätare foder helt enkelt.

Jag tror absolut det är den diande fölen som tagit hennes näring men för att vi på buke ska kunna tänka oss om det är rimligt så måsta vi ju veta hur mycket hon får i sig...?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp