Mager katt, våtfoder.

Kattensven

Trådstartare
Hej! Vi har nyss fått hem en liten katt som är hittekatt sedan några månader tillbaka. Den är mycket mager, och äter extremt lite. Den får torrfoder från Mjau som knappt rörs, samt våtfoder. Testade först lite billigare från garant som inte alls tycktes om.
Nu har vi gett Mjau våtfoder noga utvalt, det gillar hon. Tog en hel natt för henne att få i sig ca 25-50g.

Är detta normalt eller är katten väldigt kräsen? Den borde väl vara hungrig med tanke på att den är väldigt tanig.
 
Hej! Vi har nyss fått hem en liten katt som är hittekatt sedan några månader tillbaka. Den är mycket mager, och äter extremt lite. Den får torrfoder från Mjau som knappt rörs, samt våtfoder. Testade först lite billigare från garant som inte alls tycktes om.
Nu har vi gett Mjau våtfoder noga utvalt, det gillar hon. Tog en hel natt för henne att få i sig ca 25-50g.

Är detta normalt eller är katten väldigt kräsen? Den borde väl vara hungrig med tanke på att den är väldigt tanig.
Skulle tro att eftersom hon är mager så har hon kanske skulle ha kattungemat, angående att hon äter så lite kan kanske bero på att magsäcken krympt, full i mask eller nått annat, Är hon genomkollad av veterinär.
 
Ja hon är kollad av vet, sådär sjukt mager är hon inte men hon behöver definitivt lägga på sig. Är kattungemat mer näringarikt per mindre mängd eller? :)
 
Avmaska om det inte är gjort ännu. Skulle leta efter ett energitätt foder (kattungemat är ofta det) och även ge torrfoder om hon vill ha det som komplement.
Ja hon har redan torrfoder fri tillgång som det står i inlägget men hon rör det knappt, ätit kanske 1/4 dl på 3 dagar. Är samma foder hon är van vid.
 
Jag hade köpt kattungefoder med hög andel kött. Kattungefoder är mer energitätt. Gärna ett par olika sorter (affärer har ofta provpåsar man kan få) för att hitta något hon gillar. Ställ maten så att hon har full uppsikt men ändå kan gömma sig. Det här är enormt viktigt. Ingen rädd katt går fram och äter fullt exponerad innan det är fullkomligt kris utan ha gärna maten under en säng, soffa, bakom en gardin eller liknande. Ställ gärna mat på olika ställen när du väl har hittat någon hon gillar.

Torrfoder från mjau är ingen höjdare, deras kattungemat var iallafall förr okej men inte deras vuxenfoder. Deras blötmat är dock helt okej.

Förutsatt att hon är avmaskad och kollad av veterinär och precis som @Alexandra_W skriver kollad under sedering i munnen hade jag gjort som jag skrivit ovan. Har det inte gjorts så är det första prio att avmaska och kolla tänderna under sedering.
 
Mjukmat med rätt mycket sås, i portionspåsar (Gourmet Perle) brukar älskas av även väldigt kräsna katter. Det är dessutom bra med tanke på att de får i sig vätska; en del katter dricker inte tillräckligt och det behövs om de äter torrfoder.

Torrfodret håller jag med om bör vara kattungemat, så att bitarna är riktigt små och lättuggade.
 
Är hon rädd? Alltså för ny miljö osv?

I så fall kan det vara att de inte riktigt vågar äta ens på nätterna. Då brukar jag I början servera mat nära gömställe/annat ställe de känner sig trygg vid.

Har hennes tänder/mun kollats under sedering? Annars kan det vara idé.
Nej hon är inte rädd och ja hon är helt genomgående kollad. Hon vill äta på diskbänken, dock äter hon inte mycket. Har maten under sängen så hon är skyddad. Rädd är hon inte, hoppar gärna upp i sängen till oss och leker, går runt osv.
 
Nej hon är inte rädd och ja hon är helt genomgående kollad. Hon vill äta på diskbänken, dock äter hon inte mycket. Har maten under sängen så hon är skyddad. Rädd är hon inte, hoppar gärna upp i sängen till oss och leker, går runt osv.

Så hon är sövd och tänderna och munnen är kollad? Det går inte kolla på vaken katt. Är munnen röntgad?

Jag skulle börja utreda där om hon är trygg, framåt osv men ändå äter dåligt och är underviktig.
 
Så hon är sövd och tänderna och munnen är kollad? Det går inte kolla på vaken katt. Är munnen röntgad?

Jag skulle börja utreda där om hon är trygg, framåt osv men ändå äter dåligt och är underviktig.
Ingen aning hur noga de varit, grejen är dock att hon fortfarande är tanig från de som tog tag i hennes hemlöshet fann henne, det är bara några få månader tillbaka. 🤔 Alltså hon har ju ändå ätit mjaus våtfoder, men vill inte äta allt på en gång. Men ktter kanske inte äter så stora portioner? Hon är en väldigt liten katt rent storleksmässigt också... Kanske borde ge henne mer tid bara att tjocka till sig tänker jag... Ville mer ha tips på hur man kn få henne att vilja äta mer eftersom hon behöver gå upp.
 
Ingen aning hur noga de varit, grejen är dock att hon fortfarande är tanig från de som tog tag i hennes hemlöshet fann henne, det är bara några få månader tillbaka. 🤔 Alltså hon har ju ändå ätit mjaus våtfoder, men vill inte äta allt på en gång. Men ktter kanske inte äter så stora portioner? Hon är en väldigt liten katt rent storleksmässigt också... Kanske borde ge henne mer tid bara att tjocka till sig tänker jag... Ville mer ha tips på hur man kn få henne att vilja äta mer eftersom hon behöver gå upp.
Är hon kastrerad?
 
Mjukmat med rätt mycket sås, i portionspåsar (Gourmet Perle) brukar älskas av även väldigt kräsna katter. Det är dessutom bra med tanke på att de får i sig vätska; en del katter dricker inte tillräckligt och det behövs om de äter torrfoder.

Torrfodret håller jag med om bör vara kattungemat, så att bitarna är riktigt små och lättuggade.
Okej, ja kattungemat får vi införskaffa då 😊 ska även testa de portionspåsarna, tack för tips!
 
Avmaska om det inte är gjort ännu. Skulle leta efter ett energitätt foder (kattungemat är ofta det) och även ge torrfoder om hon vill ha det som komplement.
Avmaskning känns inte riktigt som att det behövs, hon har inte gått ner så sätt utan var liten när hon hittades och har inte visat tecken på mask hos sitt jourhem
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Lina äter inte som hon ska. Veterinärtid är bokad. Någon som vet vad de kan tänkas kolla förutom det uppenbara att titta i munnen? Om de...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 355
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp