Mager katt

Alexandra_W

Trådstartare
Mammas siames (som jag har ansvaret för) har sedan hon kom som omplacering i våras varit väldigt mager. Och inte bara smal eller tunn utan mager. 'Skinn-och-benkatt' helt enkelt. (och ja, jag vet hur en siames i normalhull ska se ut så det är inget sånt).

I början kräktes hon väldigt mycket och hade pippi på att slakta blommor och äta gräs och sen kräkas överallt. Detta kräkande i tid och otid avtog dock, och vi var inte så bekymrade över vikten utan trodde hon skulle gå upp med tiden.

Men så blev det inte, hon är lika mager än. Dock pigg och glad, fin päls etc - dvs ser ut att må bra.

kräkningarna försvann inte helt, och får hon gå ut äter hon gräs som en häst och kräks sen. Dock har hon slutat äta upp hela ampelliljor inne. Däremot har jag noterat att ofta när hon spyr så är det 'pureat' kattmat som kommer upp. De får torrfoder, och det som kommer upp är som vältuggat torrfoder, men helt osmält. Började iakkta ätbeteendet hos henne och konstaterade att ofta hetsäter hon, dvs vräker i sig mat i en rasande takt. Och började fundera på om det iaf var en del av anledningen till kräkningarna (hon kärks 'vatten' bara ibland med dock så hela anledningen är det inte). Så började experimentera lite med utfodringen. Men fri tillgång eller att hon fick många, många SMÅ mål per dag spelade ingen roll. Utfodring plant (dvs inte ur skål) gör heller ingen skillnad, hon lyckas hetsäta ändå. Spelade ingen roll om hon åt med de andra (har två till katter, hon är dock ingalunda nedtryckt eller så, men jag provade låta henne äta själv i eget rum) gav heller ingen skillnad.

Hon är såklart veterinärkollad, avmaskad och vaccinerad och det finns INGEN fysisk anledning som någon kan hitta till varför hon är mager och/eller kräks.

De äter Royal Canine Sensible 33, men jag har provat Hills Sensistive Stomach med (en av de andra katterna har extremt känslig mage) och det var samma sak där. Även provat Hills Adult torrfoder utan skillnad (förutom att det var ett jäkla sjå att se till att BARA siameshonan åt det).

Hon är fem år gammal och kastrerad.

Det enda kvarvarande jag & vet kan komma på är att hetsätningbeteende någon gång kan ha varit berättigat, men nu blivit en (o)vana, och att det är därför hon kräks upp mat (de andra kräkningarna fattar ingen varför) och därför får i sig för lite och är mager. Samt att det nog är en katt som naturligt ligger i det nedre intervallet av normalvikt. Men upp i vikt bör hon. Så nu ska vi prova att tilläggsfodra henne med burkmat, eftersom det inte lika lätt retar kräkningar även om hon hetsäter. Men om inte det fungerar så tja, då vete gudarna.. =/

Är det någon här som haft problem med svåfödd katt och som har löst det alt hittat en orsak?
 
Sv: Mager katt

MissFideli skrev:
Kan du inte ge dom kattungemat, den är iaf fet så det räcke roch blir över.

Man ska inte ge vuxna katter kattungemat, så nä =/ Jag frågade faktiskt vet om det (idag) när jag var där och köpte mat, om jag inte kunde ge henne kattungeburkmat. Men det är för mkt protein i den för vuxna katter och inte bra. En kort period kan man ge det, men inte stadigvarande.

(RC Sensible ligger förresten högt i fettinnehåll, 22%. RC:s Kitten ligger på 20%. Men ska hon envisas med att kräka upp det hjälper ju inte det)
 
Sv: Mager katt

För MYCKET protein? Bullshit... Katter ska ha betydligt mer protein än vad som öht går att producera i torrfoder innan det blir för mycket...
Kan du inte ge henne burkmat istället? Många katter kräks av torrfoder (min bland annat) eftersom torrfoder inte ha naturlig konsistens för en katt. Mjau är bra och billig burkmat, innehåller inget socker eller annat skräp. Annars kan du ju tilläggsfordra henne med tex fet (rå) köttfärs.
 
Sv: Mager katt

Öh, vad har dom fått det ifrån? Det ges i princip alltid kattungemat till dräktiga honor och dom är vuxna. Jag vet många som går på kattungemat och det enda det resulterar i är feta katter.
 
Sv: Mager katt

Sassy skrev:
För MYCKET protein? Bullshit... Katter ska ha betydligt mer protein än vad som öht går att producera i torrfoder innan det blir för mycket...
Kan du inte ge henne burkmat istället? Många katter kräks av torrfoder (min bland annat) eftersom torrfoder inte ha naturlig konsistens för en katt. Mjau är bra och billig burkmat, innehåller inget socker eller annat skräp. Annars kan du ju tilläggsfordra henne med tex fet (rå) köttfärs.

Hon ska tilläggsfodras med burkmat nu (precis som jag skrev, men om inte DET hjälper, vad fan gör jag då liksom), just för det inte gör lika mycket om hon hetsäter det. Hon kräks dock inte av sitt torrfoder i sig, utan bara när hon hetsäter (vilket hon tyvärr gör för ofta). Jag vill gärna ha henne kvar på torrfoder eftersom jag inte gillar hur tandstatusen brukar bli efter enbart burkmat en längre period, och dessutom vill jag hon ska kunna ha tillgång till mat hela tiden, och det funkar inte med burkmat.

Det var när jag köpte burkmaten jag frågade vet om jag inte kunde ge kattungemat, men fick nej som svar. Jag vet att jag i våras kollade innehållsdeklarationerna för vanlig vuxenmat, lightmat, seniormat, kattungemat och mat för känsliga magar. Och proteinet skilde sig ½-3% melland e olika, dvs mellan den med MEST protein och den med MINST protein så skilde det 3% i protein. (Fettet skilde mer och mineralerna skilde REJÄLT och var redigt höga i kattungematen jmf med de andra). Men när jag tog upp det med vet sa hon att det var inte bara mängden utan även proteinkällan/kvaliten eller vad man ska säga på proteinet, och ansåg att det var för mkt protein (och mineraler, men mest proteinet hon pekade på) i kattungemat. Tilläggas ska att Sensible som de äter nu nte ligger långt från kattungemat i fett och protein, ligger ÖVER viss kattungemat, och under annan beroende på märken.

MJAU kommer inte i närheten av mina katter, efter att ha sett hur bondkattens mage mådde av det (hon fick blodiga diarrér och MJAU bär en del av skulden till att hon idag måste äta Hills SS eller RC Sensible..). Däremot kan jag ju blanda i köttfärs, det tilläggsfodras benrangelhundarna (greyhounds) med ju, att jag inte tänkt på det! Tack!
 
Sv: Mager katt

MissFideli skrev:
Köp då Specifiks burkmat hos veterinären, det är den bästa mat man kan ge.

Finns ingen veterinär här som säljer Specifik (eh, finns ingen vet här som säljer nåt alls, man får åka minst 6 mil enkel resa), de säljer Hills (som jag iofs är väldigt nöjd med, haft både hundar och katter på olika Hillsprodukter och är nöjdare än nöjdast), men vad (anser du) gör specifik bättre än t ex Hills då? Har du näringsvärdestabeller för Specifik? (Så jag kan jmf =))
 
Senast ändrad:
Sv: Mager katt

MissFideli skrev:
Öh, vad har dom fått det ifrån? Det ges i princip alltid kattungemat till dräktiga honor och dom är vuxna. Jag vet många som går på kattungemat och det enda det resulterar i är feta katter.

Jo, fast jag tror hon (vet) pratade om vuxna 'normala' katter, dvs inte dräktiga och digivand, eftersom vi pratade om just den här missen och jag talat om att hon är fem år och honkastrat.

Det enda jag hört innan är att vuxna kastrerade HANkatter kan få problem av mineralinnehållet (som är högt) i kattungemat. Och så lösa påståenden om det där med proteinet, att du får en för stor belastning på njurarna om du överutfodrar en vuxen katt med protein. Men som sagt, det skilde 3% i proteinmängden när jag jmf kattmat (torrfoder, Hills) för olika typer av katt (unge, vuxen, senior, överviktig, med känslig mage).

Nåja, om det här experimentet med tilläggsfodring inte funkar ska jag ställa vet mot väggen lite mer om det där med kattungemat, för som sagt, jag tycker det är lite mer förklaringar som krävs.
 
Sv: Mager katt

Mineralerna stämmer att de är fel för vuxna katter, men det är ändå många veterinärer som rekommenderar kattungemat till katter som är svåra att hålla i hull (tex fertila hanar).

Hetsäter hon burkmat också? Skumt, det "brukar" de inte göra...
Har du testat att ge torrfodret i aktivitetskula, så att det bara kommer ut någon bit åt gången?

Hemlagad mat?
 
Sv: Mager katt

Mineralerna stämmer att de är fel för vuxna katter, men det är ändå många veterinärer som rekommenderar kattungemat till katter som är svåra att hålla i hull (tex fertila hanar).

Då ska jag garanterat ta ett nytt snack med vet (eller ANNAN vet kanske, det här var inte min ord vet, men min ord klinik) om det inte funkar med tillskottsfodring med vuxenburkmat!

Hetsäter hon burkmat också? Skumt, det "brukar" de inte göra...
Hon hetsäter ALLT. ½ burk (liten) Hills slank ner i magen på henne på under tre minuter. Dock kom den INTE upp igen *jippi* Men jag påbörjade tillskottsfodringen med burkmat idag, så ska inte säga för mkt än..

Men de brukar få burkmat som 'godis' ibland, och hon har hetsätit den med, samma sak om de får fisk etc. Och hon TIGGER och hon STJÄL allt hon kommer överi perioder. Trots att hon har fri tillgång och även äter torrfoder. Hon har setts stjäla HUNDMAT framför nosen på hundarna ibland :eek:

Tilläggas ska att hon är rätt LITEN i maten. Dvs hon hetsäter aldrig så att hon äter och äter tills det tar slut, utan hon äter rätt liten mängd (jmf med de andra katterna, en bondkattshona och en siamespojke) men det går FORT när hon äter den.

Det där att hon i perioder betett sig som hon är utsvulten (tiggt, stulit hysteriskt etc), i perioder ätit fint (lugnt, fint och inte stulit/tiggt) och i perioder dessutom ätit sjuka mängder gräs fick ju mig att bli nästans äker på att något MÅSTE vara fel på hennes mage. Men de har undersökt och tagit prover och haft sig i oändlighet känns det som och de hittar inte ett enda fel någonstans, och ingen mask.

Har du testat att ge torrfodret i aktivitetskula, så att det bara kommer ut någon bit åt gången?

Nej, inte provat, det är lite för svårt att genomföra med tre katter och två hundar i huset, mat på golvnivå stjäls innan man hinner blinka (katterna utfodras på en hög byrå). Däremot har jag ju provat ge henne små mängder men ofta (typ 5-10 pelletsar/gång) utan att det hjälpt.



Inte provat, jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att vara säker på att hon får i sig allt hon behöver. Däremot får de ju fisk och så ibland, och det är samma sak där, hon äter rätt lite mängdmässigts ett men hon kastar i sig det som om hon aldrig sett mat förr, och när hon är klar så går hon, och lämnar om man lagt på 'för mycket'.

Om man skulle filma henne när hon äter skulle man kunna sända det i något program om vanvårdade djur, en mager katt som formligen slänger i sig mat.. *s*
 
Senast ändrad:
Sv: Mager katt

Veterinärer är inte alltid så bra på näringslära som dom tror.
En vet rekomenderade mina föräldrar att ge deras katt enbart rått kött, inget mer. "För det äter dom ju ute i naturen". Att det blir brister på en del ämnen som kan vara dödligt missade dom visst.
 
Sv: Mager katt

Förresten, prata med Sol här på forumet. Hon har en hel hemsida om just egenlagad mat som jag så klart tappat adressen till.
 
Sv: Mager katt

Våtfoders STORA fördel när det gäller hetsätande katter är att den inte kommer upp lika lätt som torrfoder. För att en kattmage skall klara av torrfoder måste katten tugga pelletsen, det gör inte katter som hetsäter, följden blir att maten åker ner i maten, blir blöt och sväller lite och kommer upp igen.

Våtfoder behöver inte tuggas för att magen skall klara av den. Det gör ingenting att en katt kastar i sig burkmat (så länge det handlar om kontrollerade mängder mat). Maten stannar alltså kvar i magen och katten kan tillgodogöra sig näringsämnena.

Läs denna mening noga: Friska katter kan inte äta för mycket protein.

Katten är gjord för att äta en kost bestående av i princip bara protein och fett (runt 50 % protein och 25-30 % fett). Friska katters njurar har INGA som helst problem med att klara av höga halter protein. Katten KRÄVER faktiskt höga halter protein och oavsett vad veterinärerna säger så är inte 26-35 % protein höga halter protein, 26 % är miniminivå och 35 % är medelhög proteinnivå.

Vore jag du skulle jag slopa torrfodret helt och bara ge burkmat. Kan du inte få tag i Specific funkar MJAU, IAMS och/eller Hill's bra.

Till slut: Det måste inte alls vara någonting fel på hennes mage. Torrfoder har förstört många kattmagar (jag vet att svenska veterinärer vägrar att tro på det). Allt som behövs i vissa fall är en mer kattanpassad mat dvs. mat baserad på kött och utan spannmål.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager katt

Våtfoders STORA fördel när det gäller hetsätande katter är att den inte kommer upp lika lätt som torrfoder.

Bra, för det är just av den anledningen jag nu provar tillskottsfodra kraken med just våtfoder. För det inte är lika lätt att det kommer upp även om de kastar i sig. Och det hon fick i em stannade kvar i magen iaf. Det gjorde fö även torrfodret hon åt några h senare *wee*


För att en kattmage skall klara av torrfoder måste katten tugga pelletsen, det gör inte katter som hetsäter, följden blir att maten åker ner i maten, blir blöt och sväller lite och kommer upp igen.

Här har jag en ny, vild ide. Man kan ju blöta hundmat om de har svårt att tugga, kan jag då inte blöta upp RC Sensibletorrfodret och gegga ihop med våtmaten? RC Sensiblen innehåller nämligen mycket mer protein och fett än våtfodret (som är Hills Adult).

Läs denna mening noga: Friska katter kan inte äta för mycket protein.
Jag läser noga och jag ska ta upp det med MIN vet (det var ju inte min idag utan någon jag aldrig träffat) nästa gång jag är in! Soms agt, skillnaderna i proteinhalt var INTE stora mellan de olika typerna (dvs attungemat vs olika sorters vuxenmat, bantningsfoder, seniorfoder etc)


Katten är gjord för att äta en kost bestående av i princip bara protein och fett (runt 50 % protein och 25-30 % fett). Friska katters njurar har INGA som helst problem med att klara av höga halter protein. Katten KRÄVER faktiskt höga halter protein och oavsett vad veterinärerna säger så är inte 26-35 % protein höga halter protein, 26 % är miniminivå och 35 % är medelhög proteinnivå.

RC Sensible (torrfodret) innehåller:
33% protein
22% fett.

SÅ då är det rätt okej ur det avseendet då? (det har ju högre värden än de flesta andra vuxenfoder just för det är för katter med känslig mage, sen ska det vara extra lättsmält med)

Vore jag du skulle jag slopa torrfodret helt och bara ge burkmat. Kan du inte få tag i Specific funkar MJAU, IAMS och/eller Hill's bra.

Det funkar inte =/ Här bor tre katter (och två hundar). Katterna är:

Sessan - mammas siames, den det pratas om här

Yaki - min siames, hankastrat. Han ÄTER INTE burkmat (han ÄR knäpp jag vet, han äter inte lax heller. Men däremot är han knäpp i karljohanssvamp och vitlöksbröd..). Han tokvägrar. Han äter fö inte sardiner heller, kaaan tänka sig en laxbit, ev.. Men han måste stå på torrfoder. Jag försökte ge honom burkmat när han var mindre för att han skulle äta kattungefoder (och bara han) men det gick inte..

Tekla - min bondkatt, honkastrat. Med den trasigaste och känsligaste mage världen skådat. Hon äter allt (Hon är hobbybulimiker), men hon TÅL bara Hills Sensible Stocmach och RC Sensible 33. Och de finns såvitt jag vet inte som burkmat?

Dessutom går det inte att ha burkmat framme hela tiden, en hamnar i hundmagarna (jag har fullt upp med att hålla dem ifrån torrfodret) och jag får tre frymt gapiga katter (varav två är siameser med röstresurser, om de inte har fri tillgång på mat, eftersom mina två är hobbybulimiker och anser att de är utsvultna såfort torrfodret tar slut, om de så bara varit utan 5 min). Men huvudproblemet är att Yaki vägrar äta burkmat övht, och Tekla bara tål två sorters foder (vad jag hittat, dock inte provat Specifik, men det går inte att få tag på utan att åka låååångt för mig)

Alla katterna bor tillsammans, och det är jag som har ansvaret för dem (eftersom det är jag som kan, och mamma vissa veckor är borta hela veckorna). Hennes katt har fö adopterat mig som matte, till mammas sorg *skäms lite men var ju inte jag som tvingade katten liksom*


Till slut: Det måste inte alls vara någonting fel på hennes mage. Torrfoder har förstört många kattmagar (jag vet att svenska veterinärer vägrar att tro på det). Allt som behövs i vissa fall är en mer kattanpassad mat dvs. mat baserad på kött och utan spannmål.[/

Nej, det verkar ju inte finnas något fel som någon kan hitta iaf på magen så jag är beredd att hålla med (fast jag blir fortfarande inte klok på de där vatten/slemkärkningarna och den överdrivna gräskonsumptionen) och jag hoppas att det ska funka med våtfoderkomplement iaf. Och som sagt, kan jag blöta torrfoder och mixa i? Det känns lite 'futtigt' med näring i det där våtfodret.

Tack för att du tar dig tid! :bow: :bow: :bow:
Kattutfodring är inte min starka sida, jag har i ärlighetens namn inte funderat på det förrän Tekla visade sig ha såpass känslig mage. Jag är uppvuxen med bondkatter som råttjägare och de käkade typ billigt torrfoder (A la Kattarina på Odal typ) och de mådde bra och blev gamla och jagade bra så ingen funderade mer liksom.

En annan fråga - siamestanten tycker om sardiner (i tomatsås), är det bra sett ur gå upp i viktsynpunkt?
 
Senast ändrad:
Sv: Mager katt

(Min torrfoderkräkande katt fortsatte kräkas, dock lite mindre ofta, när jag började ge hälften Mjau, hälften torrfoder. Sen jag satte ut torrfodret helt har kräkningarna minskat ännu mer och verkar vara på väg att ge sig helt *håller alla tummar*

Så om det är torrfodret din katt reagerar på behöver du nog sätta ut det helt innan du får effekt.)

Men du verkar ju snarare tro att det är hetsätning det beror på. Och då undrar jag: finns det nån möjlighet att lugna ner matsituationen för henne? Ge henne mat i eget rum? Det KAN ju hända att konkurrensen från alla de andra djuren stressar henne.
 
Sv: Mager katt

mandalaki skrev:
(Min torrfoderkräkande katt fortsatte kräkas, dock lite mindre ofta, när jag började ge hälften Mjau, hälften torrfoder. Sen jag satte ut torrfodret helt har kräkningarna minskat ännu mer och verkar vara på väg att ge sig helt *håller alla tummar*

Så om det är torrfodret din katt reagerar på behöver du nog sätta ut det helt innan du får effekt.)

Men du verkar ju snarare tro att det är hetsätning det beror på. Och då undrar jag: finns det nån möjlighet att lugna ner matsituationen för henne? Ge henne mat i eget rum? Det KAN ju hända att konkurrensen från alla de andra djuren stressar henne.

Ja, eftersom det går perioder då hon i princip inte kräks alls mer än när hon hetsäter, och andra perioder så kräks hon ÖVERALLT (vet nu hur lätt det är att få bort kattkräk från tangentbord? Eller telefoner? Eller strykbrädor, eller wiltonmattor, eller.. *sucka*) så känns det inte som det är att hon inte på något vis tål torrfodret som är problemet. Och hon kan ju äta utan att kräkas bara hon äter lite lugnare.

Jag kan ju (om mamma vill, det är hon som betalar eftersom det är hennes katt) ge henne full mngd våtfoder, men hon kan inte ha det framme och de andra har ju torrfoder framme så hon kommer alltid kunna äta torrfoder om hon vill.

Ha henne i eget rum har vi provat, men hon äter likadant ändå. Hon är inte nedtryckt av mina katter (däremot kan de vara lite pushiga ibland och ta för sig mer plats och uppmärksamhet än henne), men jag provade ändå ifall bara äta med andra katter skulle vara stressande. Men hon hetsåt även när hon åt själv. Jag MISSTÄNKER att hon varit rejält stressad/nedtryckt i fodersituationer förut, och att beteendet har blivit en vana och är kvar fast orsaken är borta (vet var lite inne på den linjen med). Men det verkar inte räcka med att hon får eget rum för att bryta det.

Som sagt, det känns som jag provat ALLT =/ (Utom våtfoderkomplettering då, för det kom jag ju på för en vecka sen och började med idag, jag ber till gud att det ska funka)
 
Sv: Mager katt

mandalaki skrev:
Våtfoderspyor är ännu värre ta reda på :crazy:. Jag har en intorkad sån inuti min tv :angel:

Urk.. Fast vad blir skillnaden eg? När torrfodret kommer upp så är det ju i 'pureform'. Som om jag skulle blött torrfoder och sen kört det i mixern. Dvs en tunn 'smet'.

Fast jag är rätt glad om jag IRL slipper få reda på skillnaden ;)

Inga spyor sen igår, fast det behöver inte betyda ett dugg, kan lika gärna vara en 'bra period' och inte burkmaten. Fast jag vill hellre tro det är burkmaten (hon går fö och äter lite torrfoder efter varje gång hon ätit burkmat)
 
Sv: Mager katt

Visst kan du blöta upp torrfodret, men kom då ihåg att uppblött torrfoder skall behandlas precis som vilken färsk mat som helst, den kan inte stå framme utan måste slängas eller in i kylskåpet efter ca 20 minuter om man vill förhindra bakterietillväxt.

Och kom ihåg att kolla så att katten verkligen äter tillräckligt mycket uppblött torrfoder, det sväller ju rejält så 50 g torrfoder kan bli en anseelig mängd uppblött mat ;)

Sedan är det inte så att torrfoder innehåller mer protein och fett än våtfoder... eller rättare sagt, det kan man inte veta förrän man räknat ut de olika fodrens näringsvärde i torrsubstans (dvs. efter man har räknat bort mängden vätska). 10 % protein i våtfoder ser ju jättelite ut jämfört med torrfodrets 33 % protein, men om man räknar ut näringsvärdet i torrsubstans får man en helt annan siffra. RCs torrfoder innehåller enbart 8 % vatten och därmed 92 % torrsubstans. Delar man proteinmängden med torrsubstansen 33 % får man ca 36 % protein. Våtfoder innehåller runt 80 % vatten vilket ger 20 % torrsubstans, delar man proteinmängden 10 % med torrsubstansen får man 50 % protein så en katt som äter sin dagliga ranson våtfoder kommer få i sig mer protein än en katt som enbart äter torrfoder (oavsett om det är uppblött eller inte).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 188
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 786
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 410
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 422
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp