Bukefalos 28 år!

Mager Rottweiler

E

EmblaHamilton

min fina rottis Alfred insjuknade i mars(11) i magsjuka, efter att antagligen ätit nått olämpligt, han var då knappt 1 år och ganska små galen i att sätta i sig små saker, hursom så blev han magsjuk, kräktes och diareé.. jag åkte såklart in till vetrinär där han fick stanna, han blev sjukare på eftermiddagen och dom fick ge han dropp, dom röntgade honom och lyste honom(spårvätska).. men hittade inget. han fick komma hem efter 2 nätter, och då var han piggare men inte frisk. vi fick använda Hills diet foder och en slags påse med nått som var bra för magen(tarmfloran).. hursom så blev han inte bättre utan han hade fortfarande diaree... vetrinär bad oss avakta.. eller åka med han in för han skulle vara hos dom.. men då kunde han lika med vara kvar hemma. hursom så blev han gradvis bättre.. när han hade haft diaree i nästan 3 veckor så blev han äntligen bättre i magen. dock inte hård.. utan han bajsade hårt(hårdare) på morgonen men sen två gånger löst.. inte diaree men löst som i grötliknande. Nog pratat om bajs.. :/ men nu är det november, och åtaliga samtal med vett osv.. avmaskningar... foderbyten.. huskurer.. osv står jag med en rottweiler som i sin forna glans borde vägt runt 50kg.. men som väger knappt 43.. matt i päls.. MEN med gnistan i ögonen och pigg som en jäkla blå... dock fruktansvärt svår att få hull på.. och muskla sig.. SÅ nu kommer min fråga..
hur ska jag få han att gå upp i vikt? han får just runt 16dl om dagen.. vilket är ca 4dl mer än han ska ha.. HAN älskar mat.. och äter allt.. men varför går han inte upp i vikt? ska jag behöva åka med han till vett igen? snälla hör av er..
 
Sv: Mager Rottweiler

tåls att sägas att han blev bättre när vi bytte foder från hills till carrieer eller vad det heter? han total vägrade äta diet fodret nämligen.. har även prövat royal canin(rottweiler fodret)
 
Sv: Mager Rottweiler

Det finns folk här som är riktigt duktiga på foder. Jag är tyvärr inte en av dem, men jag vet att det är en hel del hundar med känsliga magar som har blivit bra när man har gått över till färskfoder (typ Nordic, Vom og hundemat eller liknande). De flesta märken har någon variant som är avsedd för hårt arbetande hundar. Jag antar att dessa innehåller mer kalorier än andra, vilket väl måste vara det som du är ute efter. Man kan ju inte ge hur stor mängd som helst liksom.
 
Sv: Mager Rottweiler

Jag använder Hallas färskfoder i kombination med lamm & ris-torrfodret till min rottis som tidigare också var i grymt dåligt skick när jag tog över honom. Och har nu kommit till stadiet att jag får se till att tänka mig för om han ska bli för rund istället, så det kan jag rekommendera att testa fram för allt deras färskfoder som man kan få i hunden mycket näring utan särskilt stor giva mat kvantitetsmässigt, och båda våra hundar där hemma bara älskar det :)

/Camilla
 
Sv: Mager Rottweiler

Min drabbades av en rejäl mag-/tarmkrasch i april i år och gick från strax över 10 kg till strax över 8 kg på mindre än två veckor. Hon är också fortfarande väldigt slank efter det och det tog lång tid innan hon hämtade sig. Minsta lilla diarré gör att hon direkt tappar 0,5 kg och hon är fortfarande inte uppe i samma vikt som tidigare, trots betydligt mer muskelmassa.

I min hunds fall så handlar det om att det har tagit lång tid för tarmarna att återhämta sig. Inflammation i tarmarna kan sitta kvar länge och ta tid på sig att läka och skadade tarmar ger sämre upptag. På min märktes det väldigt tydligt då hon blev väldigt skorvig och mjällig i huden och det var inte förrän i oktober som glansen i pälsen började komma tillbaka. Hon fick vitamin- och mineraltillskott, samt extra olja, under denna period.

Jag funderar dels på om något motsvarande kan vara orsaken till varför din hund inte går upp i vikt. Att det helt enkelt tar tid för att tarmar och mage blev i sådant dåligt skick efter magsjukan.

En annan hypotes kan vara att han är allergisk eller överkänslig mot något i det nya fodret som underhåller tarminflammationen eller som på annat sätt gör upptaget sämre. Så vad åt han innan och vad äter han nu?
 
Sv: Mager Rottweiler

Grötliknande bajs låter bekant. Jag tippar på allergi. Dessutom, som sagt, är tarmarna säkert lite "slitna" och behöver komma igång igen.
 
Sv: Mager Rottweiler

Eller någon form av pseudoallergi (s.k. histaminintolerans). När tarmarna är skadade bryts inte histaminerna ner utan passerar tarmväggarna och orsakar allergiliknande symptom. Brist på enzymet diaminoxidas (som bryter ned histamin) i tunntarmen kan ge allergiliknande symptom, t.ex. från mag- och tarmkanalen.
 
Sv: Mager Rottweiler

Min fick Andapsin som lägger sig som en skyddande hinna i mage/tarm. Det påskyndar inte läkningen, men gör att mage/tarmar ges bättre möjlighet att läka.
 
Sv: Mager Rottweiler

tack alla... Just nu får han Carrier performance.. tror det heter så. Pratade med vetrinär idag och hon ville jag skulle byta igen? men denna gång till Royal canin Gastro Intesto? vet inte om det stavas så men det rekomenderade hon? så jag får väll byta igen... så får jag se..
 
Sv: Mager Rottweiler

Min drabbades av en rejäl mag-/tarmkrasch i april i år och gick från strax över 10 kg till strax över 8 kg på mindre än två veckor. Hon är också fortfarande väldigt slank efter det och det tog lång tid innan hon hämtade sig. Minsta lilla diarré gör att hon direkt tappar 0,5 kg och hon är fortfarande inte uppe i samma vikt som tidigare, trots betydligt mer muskelmassa.

I min hunds fall så handlar det om att det har tagit lång tid för tarmarna att återhämta sig. Inflammation i tarmarna kan sitta kvar länge och ta tid på sig att läka och skadade tarmar ger sämre upptag. På min märktes det väldigt tydligt då hon blev väldigt skorvig och mjällig i huden och det var inte förrän i oktober som glansen i pälsen började komma tillbaka. Hon fick vitamin- och mineraltillskott, samt extra olja, under denna period.

I vilken form fick hon vitaminer? var köpte du det? olja osv?
blev hon bättre?


Jag funderar dels på om något motsvarande kan vara orsaken till varför din hund inte går upp i vikt. Att det helt enkelt tar tid för att tarmar och mage blev i sådant dåligt skick efter magsjukan.

En annan hypotes kan vara att han är allergisk eller överkänslig mot något i det nya fodret som underhåller tarminflammationen eller som på annat sätt gör upptaget sämre. Så vad åt han innan och vad äter han nu?

han har bytt mellan tre foder kan man säga..
vi började med Royal canin.. det fodret körde vi fram till magsjukan.. Sen ville vett ge oss Hills diet för att magen skulle återhämta sig, detta reculterade att han slutade äta helt.. alltså vi snackar om ett matvrak till rottweiler som dissar diet foder... han tappade vikt nått fruktansvärt! så vi tog helt enkelt bort fodret och bytte tillbaka till royal canin, han åt med god aptit... men magen blev inte bättre... så vi bytte till carrier(billigare foder) från en av lokalhandlarna här och hans mage blev bättre, alltså avföringen började bli hårdare, fastare.. så här är jag idag?
 
Sv: Mager Rottweiler

han har bytt mellan tre foder kan man säga..
vi började med Royal canin.. det fodret körde vi fram till magsjukan.. Sen ville vett ge oss Hills diet för att magen skulle återhämta sig, detta reculterade att han slutade äta helt.. alltså vi snackar om ett matvrak till rottweiler som dissar diet foder... han tappade vikt nått fruktansvärt! så vi tog helt enkelt bort fodret och bytte tillbaka till royal canin, han åt med god aptit... men magen blev inte bättre... så vi bytte till carrier(billigare foder) från en av lokalhandlarna här och hans mage blev bättre, alltså avföringen började bli hårdare, fastare.. så här är jag idag?


vill säga att detta är på en period på 6 månader. så vi byter inte foder varje vecka.. utan vi har kört på nån månad och testat..hills körde vi dock bara nån vecka..
 
Sv: Mager Rottweiler

Vilket Royal canin gav du tidigare? Carrier performance kan jag inte hitta något som heter. Jag hittar bara Original, Regular, Super Premium, Lamm & Ris, Kyckling & Ris, Light/Senior, samt Junior.

Jag såg dock att alla av Carriers foder utom Super Premium innehåller ganska lite fett. Original innehåller vete som många hundar med magproblem har svårt att klara av.

Det är en djungel att hitta rätt foder, särskilt när hunden har varit dålig i magen så länge som din har varit.
 

Liknande trådar

Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 500
Senast: Snurrfian
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 606
Senast: Legolaz
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 844
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp