Mager/sjuk kanin

ThroughMyEyes

Trådstartare
En av mina kaniner har blivit fruktansvärt mager! Alla benen i kroppen syns på henne. Hon beter sig även annorlunda mot vad hon gjorde för några månader sedan. Jag är rädd att hon kanske är dödssjuk.

Hon dricker fruktansvärt mycket, men har inte diarré. Hon kryper ihop och sitter liksom och kurar nästan dubbelvikt och helt plötsligt far hon iväg med full fart för att sedan nästan falla omkull och vara jätte andfådd och så sätter hon sig sådär konstigt igen. Hon äter som hon ska och tänderna ser ok ut tycker jag. De andra kaninerna har börjat anfalla henne nu så hon har fått flytta till en egen box. Hon har mist glansen i sina ögon, hon ser livlös och apatisk ut. Förut kunde man inte fånga henne för då sparkade hon en tills blodet flöt, men nu protesterar hon bara lite tamt och orkar inte sparka mycket alls.
Hon har fri tillgång till hö, pinnar att gnaga på. Hon får kaninpellets och färskt grönt varje dag. När det gröna ute försvinner ska hon få torkade blad och örter som jag har plockat.

De andra kaninerna har jättefint hull, är pigga och glad.

Jag är inte så värst duktig på kaniner så jag uppskattar alla förslag på vad som kan vara fel, vad man bör göra osv.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Låter som hon skulle behöva avmaskas.
Hoppas det inte är för sent för hon låter verkligen inte frisk alls =(
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Undrar varför bara hon blev så mager, de andra två är tvärt om alltför tjocka. :s Kan de andra ha mask med?

Ja, jag hoppas med det. Jag har suttit hos henne och iakttagit henne hela morgonen och förmiddagen. Hon kom hem ifrån en misslyckad betäckning och då var hon såhär. Men hon fick mat och vatten där hon bodde så jag förstår ju att det inte är någon sådan brist som gjort henne sjuk.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Har hon varit borta från dej hos någon annan kan det mycket väl vara därifrån hon fått mask, och nej alla måste inte ha mask.

Om en kanin flyttar eller transporteras kan de bli stressade, och de blir då ganska snabbt svaga i immunförsvaret och blir då lättare sjuka/om de bär på något bryter det lättare ut.

Eftersom hon varit har hon troligen blivigt smittad där, av precis vad som helst. Där hon varit behöver för den delen inte ha sjuka kaniner men hennes kaniner kan vara bärare av nått smittsamt, som då din kanin fått och där har de brytit ut.

testa att avmaska henne, de brukar kvicka till ganska snabbt om det är det.
Vad får hon för foder? Är de mask hon är full av så svälter de ju snabbt ihjäl om de inte avmaskas, så kan vara därför hon är så mager.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jag ska köpa maskmedel till henne på måndag. Jag har för mig att man kan köpa det på vanliga apotek. Tack för att du sade det, jag tänkte knappt på att hon kunde ha mask. Just för att kaninerna hemma och de hos min kompis (där hon var på parning) är tjocka och fina.

Hon får några pellets jag har köpt på en djuraffär.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Åk för guds skull till veterinären med kaninstackaren!!! Experimentera inte själv!!!!!!!
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Vi har bara en veterinärklinik där jag bor och de har oftast inte tider så fort.

Men jag har lyckats väga henne nu, hon väger nästan ett kilo mindre än vad hon gjorde när jag fick henne. Och hon borde ha vuxit sedan dess, (hon var en unge då) min mamma säger att det säkert är något som är fel på henne. Men jag ska be att få en akuttid så de kan avliva henne om hon lider i varje fall.
Om man jämför hennes vikt med hennes brors vikt så väger hon hälften (!) av vad hon borde göra.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Svarar samma till dig som till Scandi:

"Vi har bara en veterinärklinik där jag bor och de har oftast inte tider så fort.

Men jag har lyckats väga henne nu, hon väger nästan ett kilo mindre än vad hon gjorde när jag fick henne. Och hon borde ha vuxit sedan dess, (hon var en unge då) min mamma säger att det säkert är något som är fel på henne. Men jag ska be att få en akuttid så de kan avliva henne om hon lider i varje fall.
Om man jämför hennes vikt med hennes brors vikt så väger hon hälften (!) av vad hon borde göra. "
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Vi har bara en veterinärklinik där jag bor och de har oftast inte tider så fort.

Har du ringt och bokat en tid då?

Förövrigt så kan det vara en idé att åka till en veterinärklinik som ligger längre bort om man inte får en tid bokad snabbt på den som ligger närmst.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager/sjuk kanin

Om du ringer till veterinärkliniken och förklarar så som du har gjort här så lär de ge dig en akuttid direkt. Allt annat vore väldigt märkligt. Har de inga akuttider så är det bara att ringa till nästa klinik.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jag säger som andra, ta henne till veterinären! Det låter verkligen inte som din kanin mår särskilt bra. Hur gammal är hon? Var hon sådan här plötsligt när ni hämtade från någon misslyckad parning? Du vet säkert att hon inte är dräktig? Äter hon och bajsar som hon ska?
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Åk till en veterinär med kaninen. Eller be någon jägare du känner skjuta den. Det är djurplågeri att bara låta henne vara som hon är!!
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jag säger som andra, ta henne till veterinären! Det låter verkligen inte som din kanin mår särskilt bra. Hur gammal är hon? Var hon sådan här plötsligt när ni hämtade från någon misslyckad parning? Du vet säkert att hon inte är dräktig? Äter hon och bajsar som hon ska?

Hon är knappt ett år gammal, hon borde vara ca 10/11 månader nu. Jag har tyvärr inget exakt datum då hon är en hittekanin som någon övergett.
Ja, hon blev sådan när hon bodde borta i ca två månader. Men hon har gått upp 250 gram nu. Hon äter massor och bajsar massor, men igår så var det lös avföring helt plötsligt, det så ut som blod, hon åt inte upp det. (Men min mamma erkände att hon gett henne ett helt äpple! Idag fick hon inget äpple och avföringen ser normal ut) Jag är osäker på om hon är dräktig, det finns verkligen ingen plats för ungar i henne ser det ut som, och hon har inte varit med hanen på över en månad. Men hon ett bo om hon skulle få ungar. Men jag har hittat konstiga sår under fötterna på henne, så om veterinären låter mig ta in henne (de tyckte det var för riskabelt att stressa henne) så ska hon får åka dit. För jag tänkte nu när jag såg ditt inlägg att hon kanske är dräktig ändå! Och då går hon upp i vikt för att ungarna växer, då kanske hon dör tillslut av undernäring.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Hon har gått upp lite i vikt (250 gram) och verkar piggare, men jag har hittat konstiga sår under hennes tassar så jag vill att veterinären tittar på henne. De ville inte det först för det kunde vara för stressande för henne.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Men... varför skickades hon på betäckning när hon är hittekanin, okänd ålder samt inte verkar ha ett bra temperament?
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Men... varför skickades hon på betäckning när hon är hittekanin, okänd ålder samt inte verkar ha ett bra temperament?

För att jag är dum i huvudet? :(

Hennes ålder är inte helt okänd, hon var en unge när jag tog hand om henne. Hennes bror blev kastrerad när han var fem månader, veterinären fick kolla på honom och uppskattade hans ålder till det. Så hon var gammal nog för att få ungar och jag tänkte att kaniner vill ha ungar och eftersom tjejen som hade hanen gärna ville behålla henne och de trivdes ihop tänkte jag att det var en bra ide att låta en person som visste mer om kaniner än jag själv ta henne.

Hon har ett helt ok temperament, (tycker jag i varje fall) hon behöver bara lära sig lite på människor mera. De som tog henne först hade barn som inte visste hur man höll en kanin så hon blev rädd att bli lyft, så länge man inte lyfter henne utan förvarning och lyfter rädd går det ok. Gör man fel blir hon jätterädd såklart.

Jag tyckte synd om kaninerna att bo i en liten liten liten bur de knappt fick plats i. Hanen bodde alldeles ensam i en bur som vore lagom för en mus, inte en sex kilos kanin! Honorna delade en lite större bur, men inte stor alls. Jag tog hem dem för att de skulle få ett bra liv. Jag fick hanen kastrerad så ha skulle få umgås med sin mor och syster och byggde en jättestor utebur åt dem. Nu bor de inne i stallet för värmens skull. De har en stor hästbox (gjord för shire-hästar typ) att springa omkring i och får vara lösa i stallet när jag är där.

Om någon kunde erbjuda dem ett bra liv med mycket motion, rätt mat och omvårdnad skulle jag ge bort dem gratis. Som jag försökte göra med den här stackars honan, vilket kanske resulterar i hennes död. Det får mig att bli övertygad att det är bäst om de stannar hos mig.

jag fick se buren hon skulle ha bott i när hon blev betäckt, den var ganska stor och bra, men av någon outgrundlig anledning hamnade hon i en jättejätteliten bur! Jag har fått höra rykten om att de inte alls fick mat och vatten regelbundet. Men jag vet inte, tjejens kaniner är i jättebra hull och hon går med dem i koppel och låter dem få motion. Jag är lite osäker faktiskt.

Det är lätt att vara efterklok. Fick jag samma val en gång till skulle jag INTE lämna bort henne.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Tolkar jag det rätt som att kaninen inte har varit hos veterinären ännu? Om inte de veterinärer du ringt till vill att du åker in med henne får du antingen ringa och tjata på dom eller ringa till någon annan. Om hon dessutom skulle vara dräktig så är det verkligen dags. Jag hoppas du ringer och bokar tid imorgon eller ikväll redan!
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Om någon kunde erbjuda dem ett bra liv med mycket motion, rätt mat och omvårdnad skulle jag ge bort dem gratis. Som jag försökte göra med den här stackars honan, vilket kanske resulterar i hennes död. Det får mig att bli övertygad att det är bäst om de stannar hos mig.

Har du testat att lägga ut dom (henne? Har du en eller flera?) på annons? Inte som bortskänkes då, kan tänka mig att det är många oseriösa som hör av sig om det är gratis. Eller så har du kvar dom, alla är nybörjare någon gång, och det går alltid att lära sig. Läs böcker/på internet och fråga om du är det minsta osäker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp