Mager varmblodskille

Daahlia

Trådstartare
Hej hej,
Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet.

Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka och han var mager när han kom och det blev tyvärr inte bättre av fällningen 🙄
Han ska skolas om men behöver få upp hullet innan.

Idag äter han Krafft Groov Protein, lucern, olja, Kornkross och mineraler utöver den fria tillgången då.

Känner att jag inte riktigt har haft det här problemet innan med mina hästar.

Den andra ridtravaren är fin i kroppen på gränsen till lite rund 😅 och han får mindre kraftfoder men även han fri tillgång på höet. Han rids dessutom.

Med tanke på flytt, foderbyte mm så ville jag försöka fodra upp honom själv men tycker att det går för långsamt. Får kanske bli veterinären iallafall men tänkte om någon kanske hade några tankar?

Det här är jobbigt för mig så håll gärna god ton ❤️
 
Instämmer med @Gimlan - tänderna skulle jag kolla allra först. Avmaskning givetvis liksom, men tänderna är ofta en större bov upplever jag.
Nu får du ursäkta en kanske dum fråga 🙈 men han äter bra, jag låter honom stå inne på box ett par timmar för att se att han verkligen äter och det är soprent. Om tänderna vore problemet så skulle väl ätandet påverkas?
Han är kontrollerad innan han kom till mig så det och att han äter bra här att jag inte riktigt tror på att det är tänderna som är problemet 🤔
 
Nu får du ursäkta en kanske dum fråga 🙈 men han äter bra, jag låter honom stå inne på box ett par timmar för att se att han verkligen äter och det är soprent. Om tänderna vore problemet så skulle väl ätandet påverkas?
Han är kontrollerad innan han kom till mig så det och att han äter bra här att jag inte riktigt tror på att det är tänderna som är problemet 🤔
Om inte inte tror det är tänderna och har en föraning om att det kan vara magsår så tänker jag att det är läge att koppla in en veterinär.
 
Yes det får bli så. Tänker ge det en vecka till sen får det bli en tur till kliniken.
Varför vänta en vecka till? Det har redan gått tre månader, någon markant skillnad blir det inte på en vecka även om hästen går upp som den ska.

Känner du dig fundersam kontakta veterinär på en gång. Om inte annat för att rådfråga så får du svar på om det är läge att åka in eller om du ska avvakta 😊
 
Nu får du ursäkta en kanske dum fråga 🙈 men han äter bra, jag låter honom stå inne på box ett par timmar för att se att han verkligen äter och det är soprent. Om tänderna vore problemet så skulle väl ätandet påverkas?
Han är kontrollerad innan han kom till mig så det och att han äter bra här att jag inte riktigt tror på att det är tänderna som är problemet 🤔
Det kan vara mat som ramlar ut ur munnen eller mat som inte mals sönder ordentligt, gräs som klumpar i munnen - sådana saker. Det är inte alltid så lätt att se.
Allt är ju upp till dig dock, du ser och känner din häst bäst!
 
Hej hej,
Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet.

Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka och han var mager när han kom och det blev tyvärr inte bättre av fällningen 🙄
Han ska skolas om men behöver få upp hullet innan.

Idag äter han Krafft Groov Protein, lucern, olja, Kornkross och mineraler utöver den fria tillgången då.

Känner att jag inte riktigt har haft det här problemet innan med mina hästar.

Den andra ridtravaren är fin i kroppen på gränsen till lite rund 😅 och han får mindre kraftfoder men även han fri tillgång på höet. Han rids dessutom.

Med tanke på flytt, foderbyte mm så ville jag försöka fodra upp honom själv men tycker att det går för långsamt. Får kanske bli veterinären iallafall men tänkte om någon kanske hade några tankar?

Det här är jobbigt för mig så håll gärna god ton ❤️
1. Skicka grovfodret på analys. Hur mycket får han av allt det andra?
2. Hur ser lösdriften ut? Är han van vid lösdrift? Får han äta ifred? Är han lugn och tillfreds? Har han fodrat täcke på sig?
3. Räkna ut foderstaten
4. Om du inte ser någon skillnad efter någon vecka skulle jag kontaktat klinik (tänder, magsår?)

Är lite trött i skallen så behövde spalta upp det, ser nog mer korthugget ut än jag menar 😊
 
Kolla masken
Kolla tänder
Skulle skippa att ta analys på höt nu då det är bete nu eller mycket snart, beroende på var hästarna bor.
 
Som skrivet ovan. Jag hade kollat masken och kollat tänderna. Sen sett till att den får gå på ett bra bete. Till hösten, analys på grovfodret och anpassad foderstat, ny pasasitkontroll och efter hand anpassad motion.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
603
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 293
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp