Bukefalos 28 år!

Magert varmblodsto

F

Folly

Idag fick jag hem min foderhäst. Ett 15-årigt varmblodsto.
På alla bilder jag fått är hon mullig och fin men nu när hon kom hem så visade det sig att hon är väldigt mager och omusklad.
Vad har ni för tips på foder till henne? Hon kommer att ha fri tillgång till hö samt att hon kommer att ridas (promenadridning) och ev tömköras lite den första månaden innan hon har hullat på sig. :confused:
 
Sv: Magert varmblodsto

Fri tillgång på ett hö eller hösilage med en bra kvot i grunden.
Ev komplettera med något kraftfoder men det beror helt på värdena i höt.
Krafft Rehab har jag själv goda erfarenheter av för att få en häst att "ta" sig.
Skulle undvika att rida och bara promenera/tömköra tills hon fått lite hull och muskler.
 
Sv: Magert varmblodsto

Vet du vad hon ätit tidigare och har du analys på höt eller silaget du ska fodra med och ser den bra ut?
Skulle låta bli att rida tills hästen satt lite mer hull och muskler. Tömkör, promenera, longera mm.
 
Sv: Magert varmblodsto

Ja, vi kommer troligtvis inte att rida med henne alls nu. Hon får longeras/tömköras samt gå på promenader med mig och hunden.
Har ingen analys av höet tyvärr, men kanske borde fixa det!
Enligt "förra" ägaren har hon fått korn och betfor tidigare.
 
Sv: Magert varmblodsto

Att göra en höanalys är en jättebra början! Detta är viktigt eftersom detta är basen av det som hästen ska äta. Det som inte räcker till i det aktuella höt kompletterar man sedan som kraftfoder. Vill du ha tips på vart du ska skicka höt för analys så finns det bla. www.analycen.se och www.hjortenslab.se
 
Sv: Magert varmblodsto

Är hästen "väldigt mager och omusklad" kommer det ta mer än en månad för henne att komma tillbaka i normalskick igen.

Får man fråga VARFÖR du ska åta dig att fodra upp hästen till normalskick, när det inte är din häst? Jag hade nog, i ett sådant läge, varit egoistisk och skickat tillbaka hästen till sin ägare, möjligen också kontaktat djurskyddet i aktuell kommun (där hästen och dess ägare bor).
Eller möjligtvis krävt att ägaren ska stå för en stor del av foderkostnaden fram till sommaren...

OM hästen stannar hos dig:
Fram till du får analyssvar (om du analyserar) så skulle jag nog rekommendera att du ger den lusern i stor mängd - börja med kanske ½ kg/måltid och öka det successivt. Sen hade jag nog även gett t.ex Krafft Groov 125 med början på samma mängd för att öka det lite efterhand, tills analyssvaret kommer.
En häst i underhull, med för lite muskler, behöver betydligt mer än underhållsbehovet för att ta sig tillbaka till normalvikt.
 
Sv: Magert varmblodsto

Ge hästen Krafft Groov 90 eller 125 (beroende på hur mycket ptoteindu vill ha), och rapsolja. Jag tycker det funkar bra, och är lätt att lägga upp så om håller en jämn vikt! Tycker promenaderna låter bra också:) så man kan sätta lite "grundmuskler"
 
Sv: Magert varmblodsto

Hejsan.
Har en arab, och de är inte precis kända för att vara några tungviktare.. Min tappade jätte mycket när han kom igång och det hjälpte inte med att öka fodert.. Så tänk på att det INTE är mängden mat din häst får utan VAD den får.. Lusern och kornkross är jätte bra, men gör inte samma misstag som jag gjorde först.. För det är inte energi i det utan bara protein. Så om du ger det så bör du även ge något energirikt dvs betfor, havre osv. Lycka till:)
 
Sv: Magert varmblodsto

Lusern och kornkross är jätte bra, men gör inte samma misstag som jag gjorde först.. För det är inte energi i det utan bara protein. Så om du ger det så bör du även ge något energirikt dvs betfor, havre osv. Lycka till:)

Korn innehåller nästan exakt samma som havren - nämligen ca 10MJ och ca 80g smbrp (protein). Korn (krossat elelr helt, spelar inge roll) är alltså INTE bara protein och heller inget som kallas för "proteinfoder" (innehåller alldeles för lite av protein).

I lusern finns energi också! Det finns inget fodermedel som INTE innehåller energi. I lusern brukar finnas ca 8MJ - jämfört med 10MJ i spannmål (inte så stor skillnad). I hö finns ungefär 7-9MJ.

Betfor innehåller en något högre MJ (energi) än spannmål - ca 11MJ. Och lite mindre protein - ca 65g smbrp.

Vad TS ska ge sin häst beror på vad hon har för hö/silage (analysvärden).
 
Sv: Magert varmblodsto

Nä men det är en stor skillnad på foder och foder. Har även rådfrågat med veterinär då jag var rädd att hästen var sjuk ett tag och han sa att det berodde på att han behövde mer energi och att jag antingen skulle öka betforn eller tillägga havren.. Valde att göra båda delarna och nu är han lagom rund.. Däremot undrar jag om jag kan minska på maten igen eller om han hela tiden ska få den mängd han nu får^^
 
Sv: Magert varmblodsto

Om din häst tappade hull så är det ju självklart att den ska ha mera mat - BÅDE energi och protein! (om inte ditt hö redan innehåller mycket protein)

Och om den håller hullet bra på det du ger NU så ska du fortsätta med det, ja. Lägger den på sig för mkt så minskar du lite. Men du ska inte ner på den mängden som den fick då den tappade hull!

Om man har ett normal-bra hö så räcker det att ge spannmål (havre el.korn) och/eller betfor men å andra sidan kan man enbart ge av det normal-bra höet också (ingen kraft) - OM bara hästen gärna äter de antal kilon som krävs för att den ska hålla hullet (kan behövas uppemot 15-20kg!).
Prövade du alltså att öka HÖET först när du märkte att den tappade? Hur mkt gav du?
Om du gjorde det (ökade höet massor) och den ÄNDÅ fortsatte tappa så har du förmodligen dåliga värden i ditt hö (särskilt protein , vilket är vanligt!).
 
Sv: Magert varmblodsto

Nä men det är en stor skillnad på foder och foder.

Stor o stor - jag angav ju skillnaderna.

Har även rådfrågat med veterinär

Det man ska tänka på är dock att veterinärer är oftast inga foderexperter. Däremot så kunde h*n ju säga att det berodde på undermåligt foder att hästen var tunn och inte på sjukdom. Sen VAD och hur mkt du ska ge vet en foderrådgivare mycket bättre.
 
Sv: Magert varmblodsto

Idag får hon 1,5 kg kornkross + betfor + salt och mineraler + rapsolja, hon har dessutom fri tillgång på hö hela dagarna.
Vi har promenerat med henne varje dag sedan hon kom hem och i helgen ska vi försöka oss på att sitta upp på henne. Dock inte jag, utan min syster på 30kg.
Men hon mår bra och hon är väldigt pigg. Det är fullt ös i hagen hela dagarna tillsammans med de andra hästarna!
Tack för alla goda råd =)
Tycker ni att vi ska äka kornmängden?
 
Sv: Magert varmblodsto

Jag tycker 1.5 kg korn låter väldigt lite till ett tunt varmblod!! Öka till 2.5 kg och ge 1 kg lusern på det.
 
Sv: Magert varmblodsto

Jo tycker att 1.5kg kornkross llåter lite lite kanske. Tycker att du ska köpa något annat foder å ge oxå, typ Hippo Breed, Hippo Alfa, Kraft Groov 125 eller Rehab...
 
Sv: Magert varmblodsto

Nej, inte förräns du skickat in en analys. Varför chansa ??? Dessutom borde du även kosta på dig ett träckprov.


Hon är avmaskad med Ivermectin nu utan träckprov, detta gjordes dagen efter att hon kom hem. Pga att alla andra hästar i stallet avmaskades så gjordes det även på henne!
 
Sv: Magert varmblodsto

Två foder som jag vet har gjort susen på många hästar (inkl min egen), är Krafft Rehab samt krafft lucernhack. på min häst gav det bra resultat fort.
 
Sv: Magert varmblodsto

Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.

Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.

Han är regelbundet avmaskad!

Tacksam för svar!
 
Sv: Magert varmblodsto

Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.

Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.

Han är regelbundet avmaskad!

Tacksam för svar!


Min första spontana tanke var; varför ge 5 kg halm när du kan ge 5 kg ensilage istället? Byt!

Sen, hur mycket får han av varje?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 444
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 482
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp