Magic bett

O

oasen

såg detta på en affär, och testade som böja upp det, som det ligger i hästens mun, och det gick inte att böja det mer än det låg i princip rakt i hästens mun, det tog som stopp.. kanske inte så bra förklarat :o
Är detta ett bra bett, det är ju utformat lite 'annorlunda'.
 
det finns en diskussion om detta ämne under pessoabett som jag startat men det verkar inte var många fler än du och jag som sett dem..... jag tycker magic delen verkar genial! :banana: :banana:
 
Har sett dem. Tycker att betten är ganska ointressanta. Trist design, alldeles för högt pris, och spärren på betten tillför inget intressant utom att ge hästen en massa tungtryck.

Nyckelordet i deras produktinformation är kontroll, och det syns i bettdesignen.

Man kan ha mycket roligare för pengarna tycker jag! :banana:
 
Okej, det var just spärren jag var nyfiken på, samt den "bulliga" utformingen av bettet.
 
Den "bulliga utformningen" av mittdelen är tänkt att föreställa en tungfrihet. Eftersom bettet är spärrat och urgröpningen för tungan i mittdelen mycket liten, så blir det ingen tungfrihet, utan betydligt mer tungtryck än med ett vanligt tvådelat tränsbett. Vill man minska tungtrycket från ett tredelat bett ska man välja ett med så kort mittdel som möjligt, inte de med en jättelång mittdel med "tungfrihet".
 
ojoj, får du betalt för att komma med dessa påståenden eller...

"comfort" är ett ständigt återkommande ord i produktinformationen angående dessa bett! och sen när var designen viktig då det gäller bett??????? det viktiga för hästen är väl att det är hög kvalitet på betten och att de är komfortabla och befriade från vassa kanter, you get what you pay fore är ett mkt sant uttryck, kanske det är därför herman sprengers bett är bland de dyraste i världen för de är av abolsuta toppkvalitet då det gäller material och finish
 
"comfort" är ett ständigt återkommande ord i produktinformationen angående dessa bett!

Jamen du, hur skulle det se ut om det stod att bettet var det mest obekväma du kan stoppa in i en hästmun? :crazy:

Håller med Svea..dessa bett är endast till för en sak; kontroll.
 
Nej, jag får inte betalt av någon.

Designen är givetvis av yttersta vikt när det gäller bett, eftersom designen styr funktionen. Design har inte bara med hur snygg en sak är att göra, utan i högsta grad med funktionen.

I den broschyr om betten som jag fick förekom ordet control väldigt ofta, och det var inte så konstigt när man såg hur vissa av betten var gjorda.

Vad gäller Sprengers bett så är visserligen finishen och materialet mycket bra, men även de har riktigt dåliga modeller och mycket av det Sprenger gör finns det andra som gör minst lika bra för en billigare peng.

You get what you pay for är en sanning med modifikation, inte minst när det gäller bett. Det finns märken där de flesta modeller kostar 150 - 300 kronor som har riktigt bra bett (tyvärr svårt att få tag på i Sverige dock), och det finns svindyra märken som har riktigt dåliga bett. Kan dock hålla med om att den värsta skiten vad gäller finish och material finns bland de billiga betten.

Skillnaden mellan de svindyra betten (särskilt de som har fantastiska "system") och de enkla billiga men bra är oftast den mördande marknadsföringen av de förstnämnda...
 
Bettet skall ligga så rakt i munne som möjligt, ta så lite platts som möjligt och ha liten anläggnings yta.

Men att bettet "tog stopp" låter lite konstigtm är det stelt så blir det ju lätt tungtryck på hästen och det vill vi ju inte ha. Men Magic betten tycker jag e bra, finns även en ny serie som heter pessoa, det är inte pessoa betet , utan serien heter pessoa, vissa där e bra.

Ett bett som jag gillar som är följsamt i hästens mun och har liten anläggningsyta är Waterford bettet, alla hästar kanske inte gillar det men många gör det, många hästar gillar när bettet är lite levande, men tryck inte in för mycket i hästens mun.
Ett annan bett som e bra tycker jag är JP-bettet, det är smalt och varje bett del är rundad så att den litter bättre i hästens mun.
 
Hallå igen

vad har du fått för broschyr? jag har bara den som sitter på betten och dessutom Källquists sortimentskatalog, men fortfarande kan jag inte finna ordet kontroll så ofta som det låter.... :confused: :confused:

Jaja, jag skall testa det så kallade raka bettet med kulor op som påminner mycket om waterfordbettet på ett sätt men ändå inte. Jag återkommer nog i frågan snart. Om det sedan blir bra eller dålgiga kommentarer ´återstår att se. :bow:
 
När vi ändå är inne på ämnet - åsikter om DETTA Pessoa Magic system-bett:

http://www.lillhastenistav.se/pess3.jpg

Jag gillar att det är kopparrullar på det fast det är rakt, men samtidigt känns det som det är väldigt böjt (om man tittar vid ringarna) och jag funderar hur det påverkar?

Nu har jag inga planer på att köpa ett sådant där med tanke på priset, inte än idaf, men jag gillar IDEN och vore det billigare, så...

Men jag kanske missar något uppenbart?
 
DET VAR DET BETTET JAG MENADE I MITT INLÄGG OVAN, DET PÅSTÅS VARA RAKT MEN DET PÅMINNER VÄLIDGT MYCKET OM ETT WATERFORD BETT OM KAN TITTAR NÄRMRE PÅ DET
 
Ett waterfordbett är en radda av en massa brytpunkter. Hur kan du få ett rakt bett med kulor på att bli som ett waterfordbett??
 
som jag skrev ovan, det påstås vara rakt men påminner ganska mycket om ett waterfordbett.....

har du sett och känt bettet i verkligeheten? jag har pillat en hel del på det och jag uppfattar det inte som ett rakt bett av normal karaktär så att säga!
 
jag skulle aldrig köpa ett sånt bett!!
1. dom är 2-delade med en väldigt konstig design. måste kännas hemskt i munnen, och stelt.
2. Dom är INTE släta, utan massa kopparrullar. Tänk vilka hemska sår när det bettet dras fram och tillbaka i munnen när man ska svänga.
3. Finns bara i stora storlekar som passa typ nordsvenskar.
4. nästan alla har hävstång
5. mådde illa när jag såg betten (kolla på "unghästbettet")
6. DOm är för tjocka.
7. Dom är inte anpassade för hästen, utan bara för ryttaren
 
vilken planet kommer du ifrån egentligen, du har gjort exakjt samma inlägg under min tråsd om pessoabetten men du verkar ju inte kunna komma med mer än dina beska kommentarer.

du skulle aldrig köpa ett sådant bett för att
1. de är tvådelade - ja du lilla vän vad är ett tvådelat bett jag antar att du menar ett vanligt tränsbett med en led på mitten och sådana bett har hästar haft i alla tider, vetenskapen om hur hästens mun fungerar är ny och således har man egentligen inga bevis för hur skadligt detta skulla kunna vara....

2. de är inte släta - nej det må vara sant men hellre en kopparrulle eller två, vilket man även kan finna och har funnit länge på så kallade westernbett än att man använder sig av billiga skitbett med vassa kanter och andra ojämnheter som nog troligen gör större skada än nytta.

3. finns enbart i stora storlekar säger du - snälla VISA mig den nordsvensk som använder 11,5 cm i bett storlek, jag tror att de är realtivt sällsynta, iallafall på planeten jorden :devil:

4. hävstång - inte alls alla har hävstång, flöjtbettet, ingen hävstång, unghästbettet ingen hävstång, tränsbetten ingen hävstång, tränsbettet med parestänger ingen hävstång, ja och så finns det pelhamn och amerikanskt gag men pessoa har knappast själv kommit på dessa bett annat än i själva designen.

5. du mår illa - / ta en treo och gå och lägg dig / vad är det för fel på unghästbettet, skulle vilja säga att det är direkt snott från travvärlden där sådana bett har funnits så länge jag kan minnas och det är väl en sisådär 25-30 år tillbaka i tiden. och där funkar det bra skall du veta

6. tjockleken - de är inte tjockare än andra normala bett

7. anpasasde för en bart ryttaren - knappast troligt
 
undrar dessutom vad du rider din häst på, ser ut som ett vanligt hederligt tjockt tränsbett...
 
2. Dom är INTE släta, utan massa kopparrullar. Tänk vilka hemska sår när det bettet dras fram och tillbaka i munnen när man ska svänga.

Och HUR svänger du egentligen? Man svänger INTE genom att dra bettet genom munnen på hästen.

Resten av det du sa visade på ungefär samma låga kunskapsnivå..
 
har du sett och känt bettet i verkligeheten? jag har pillat en hel del på det och jag uppfattar det inte som ett rakt bett av normal karaktär så att säga!

Nopes, inte sett dem. men såvida det är ett STELT bett kan det aldrig bli som ett waterfordbett.

Sen att det inte är ett normalt, rakt bett det är ju tydligt.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
814
Senast: Linda_A
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 611
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp