Magiska bönor!

Brie

Trådstartare
Köpte förra vintern en magisk böna åt avkomman. (En sån där som har ett litet graverat budskap på sig, man planterar den i medföljande jord och sen växer den så det knakar.)

Anyhow, bönstjälken växte sig hög och fin, och fick en skida (heter det så på bönspråk också, eller är det bara ärtor?:cautious: ) Eftersom stjälken nu börjar se lite levnadstrött ut, så skördade vi två fina bönor ur skidan igår, och här till min fundering! Hur gör vi för att bäst så dessa bönbäbisar? Ska de torkas? Sås direkt?

(Har förstås googlat men utan att bli klokare. Hjälper inte mycket att ha ”magisk böna” som sökfras kan jag säga, men vet inte vad sorten heter EGENTLIGEN :D)
 
Köpte förra vintern en magisk böna åt avkomman. (En sån där som har ett litet graverat budskap på sig, man planterar den i medföljande jord och sen växer den så det knakar.)

Anyhow, bönstjälken växte sig hög och fin, och fick en skida (heter det så på bönspråk också, eller är det bara ärtor?:cautious: ) Eftersom stjälken nu börjar se lite levnadstrött ut, så skördade vi två fina bönor ur skidan igår, och här till min fundering! Hur gör vi för att bäst så dessa bönbäbisar? Ska de torkas? Sås direkt?

(Har förstås googlat men utan att bli klokare. Hjälper inte mycket att ha ”magisk böna” som sökfras kan jag säga, men vet inte vad sorten heter EGENTLIGEN :D)
Torka och plantera sedan till våren igen. :)
 
Låter ju simpelt enough, @Mia_R :up:

Någon som vet vad det brukar vara för sort på dessa bönor? Rätt kul planteringsprojekt för otåliga, eftersom de växer så snabbt!
 
en bild underlättar nog :)

True that!

DBACBD0F-1D39-4994-8318-47CCB5E09B60.jpeg


Vid skörd igår var de blanka och släta. Bönstjälken blir ca 150 cm hög, och bladen växer i tretal på små, utstickande ”kvistar”. Den gillar att klättra och slingra sig efter saker!
 
”Ljust” blir det knappt längre... men men. Här är lite av platan, som börjat gulna och tappa lite blad.

4579EE91-9D78-4998-9377-2FF6FF9737A3.jpeg


Skidan är slängd, men den var rätt stor och såg ut som vilken ärtskida som helst :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp