Magkatarr - egna erfarenheter

Zillaaaaa1

Trådstartare
Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av var hemsk. Skulle vara intressant att höra hur andra upptäckte eller vad era främsta symtom på magkatarr var. Samt om ni har några extra bra tips att tänka på inför framtiden nu😊
 
Magkatarr för mig är svidande ont i magen, men inget jätteont. Som ett sug eller hunger och ömhet. Skulle kunna beskriva det som orolig mage-bortsett från att man inte har diarré.

Det främsta tipset är nog att äta snäll mag-mat och att äta regelbundet. Och förstås att inte stressa och hoppa måltider.

När jag har fått sån där riktigt rejäl magknip har det nog mer varit gallstensbesvär och det är fruktansvärt. kommer typ plötsligt, sitter i en stund- en timme och går sedan över. Gör så ont att jag kallsvettas, måste röra på mig, gå runt, stå och gunga, fokusera på andningen osv och inte kan göra annat, helt omöjligt att ignorera och att tex prata i telefon eller jobba eller sitta lugnt på tåg eller så. Fruktansvärt. Två Alvedon och två Diklofenak brukar bita på det och tar udden av värken tidigare än utan. Vad som orsakar det har jag inte kommit på, det är olika. Tidigare var det en epilepsimedicin, när jag slutade med just den sorten och bytte till annan har jag inte haft det så ofta. Andra saker kan vara fet mat, paprika, lök, laktos osv.
 
Jag fick magkatarr som en stressreaktion 2018.

Fruktansvärt. Ont/sugande känsla högre upp i magen, sura upstörningar som brände, kunde inte äta för att jag blev mätt direkt och det jag åt kom upp igen. Jag kände mig håglös, som en urvriden trasa. Jag stod på arbetstoaletten och kräktes mörkt med blod i till slut för att jag ignorerade alla kroppens signaler på att den hade fått nog av all stress och oro som jag utsatte den för.

Jag tog kontakt med allmänläkaren på hälsocentralen och blev sjukskriven en tid samt blev ordinerad skonkost (läkaren blev förfärad över mina sura juicer och svårsmälta fiberbröd :D ) och fick köpa Iberogast (yuck!) och Novalucol. Allt eftersom tiden gick och jag fortfarande hade ont så började han ställa lite frågor som blottade min psykiska ohälsa, vilken jag hade med mig sedan långt innan jobbet men som triggades av stress, oro, dåliga arbetstider och oförutsägbarhet i arbetet. Han skickade då en remiss till psyk och rådde mig att faktiskt fundera allvarligt på om jobbet var värt min hälsa. I slutändan så tog jag läkarens råd. När den stora stressfaktorn – arbetet – försvann gjorde också magkatarren det successivt, även om det tog tid.
 
Jag får magkatarr om det är en stressig period eller mycket att göra. Och/eller om jag slarvar med maten eller dricker för mycket alkohol.
Man vänjer sig vid att det gör ont tillslut. Bästa är ändå att leva nyttigare och hälsosammare.
 
Jag får håller med om att man vänjer sig. Jag kallsvettas ibland av smärta, men man blir på nåt sätt van. För mig är det superviktigt att äta regelbundet (lite och ofta) och inte alltför mycket fibrer och hårdsmälta grönsaker (råa morötter, blomkål t.ex). Och undvika alkohol om jag ätit lite dåligt eller är väldigt stressad. Och efter ett anfall så kan jag få ett ”hungersug” och blir jättetrött.
 
Jag fick magkatarr som en stressreaktion 2018.

Fruktansvärt. Ont/sugande känsla högre upp i magen, sura upstörningar som brände, kunde inte äta för att jag blev mätt direkt och det jag åt kom upp igen. Jag kände mig håglös, som en urvriden trasa. Jag stod på arbetstoaletten och kräktes mörkt med blod i till slut för att jag ignorerade alla kroppens signaler på att den hade fått nog av all stress och oro som jag utsatte den för.

Jag tog kontakt med allmänläkaren på hälsocentralen och blev sjukskriven en tid samt blev ordinerad skonkost (läkaren blev förfärad över mina sura juicer och svårsmälta fiberbröd :D ) och fick köpa Iberogast (yuck!) och Novalucol. Allt eftersom tiden gick och jag fortfarande hade ont så började han ställa lite frågor som blottade min psykiska ohälsa, vilken jag hade med mig sedan långt innan jobbet men som triggades av stress, oro, dåliga arbetstider och oförutsägbarhet i arbetet. Han skickade då en remiss till psyk och rådde mig att faktiskt fundera allvarligt på om jobbet var värt min hälsa. I slutändan så tog jag läkarens råd. När den stora stressfaktorn – arbetet – försvann gjorde också magkatarren det successivt, även om det tog tid.
Det var precis så det kändes för mig, kändes som att någon tog min mage och vred ur den, och smärtan befanns sig högre upp i magen. Är van med att det ska vara problem i kroppen så blev väll att man ignorerade alla varningssignaler som tillkom innan, och sen tog man en medicin som är ganska påfrestande för magen samma dag (ätit den under några år och aldrig haft reaktion på den) som gjorde att det blev en reaktion på det. Magkatarr är det iallafall som de sa att det högst troligt är, men hjälper inte medicineringen är det något annat :(
 
Jag får lätt magkatarr om jag äter oregelbundet, för fet mat (tänk grädde i stora lass), av alkohol och av stress och byxor som sitter åt runt magen. För mig känns det som knivar rakt in i magen. Tar då omeprazol några dagar och tycker det hjälper (samt skärper till mig).
 
Magkatarr för mig är svidande ont i magen, men inget jätteont. Som ett sug eller hunger och ömhet. Skulle kunna beskriva det som orolig mage-bortsett från att man inte har diarré.
Får du Illamående? Inte så man kräks men...

Misstänker magkatarr eller liknande på mig själv. En del av symptomen jag läser stämmer bra Sen är kanske svedan lite för mitt i magen på mig (typ naveln). Läser att det ska vara ännu högre upp överallt.
 
Får du Illamående? Inte så man kräks men...

Misstänker magkatarr eller liknande på mig själv. En del av symptomen jag läser stämmer bra Sen är kanske svedan lite för mitt i magen på mig (typ naveln). Läser att det ska vara ännu högre upp överallt.
Jag blir främst illamående när jag har magkatarr.
 
Jag får ont. Har haft några anfall när jag låg i fosterställning. Brukar hjälpa att äta något. Mandlar är min vanligaste go to.
 
Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av var hemsk. Skulle vara intressant att höra hur andra upptäckte eller vad era främsta symtom på magkatarr var. Samt om ni har några extra bra tips att tänka på inför framtiden nu😊
Jag har haft min beskärda del av magkatarr i min ungdom. Hade ett ständigt förråd av novalucol i fickan.

Jag har aldrig upplevt att det kommit plötsligt och heller aldrig hört om sån smärta. Det suger och svider, men smärta? Näe..

Sök vård så du får en diagnos. För jag tycker inte att det låter sommagkatarr alls. :heart
 
Får du Illamående? Inte så man kräks men...

Misstänker magkatarr eller liknande på mig själv. En del av symptomen jag läser stämmer bra Sen är kanske svedan lite för mitt i magen på mig (typ naveln). Läser att det ska vara ännu högre upp överallt.
Ja absolut illamående också, för att man inte äter, för att man äter, för att man äter fel, för lite, för mycket, för lagom- för att magen är missnöjd och irriterad vad man än gör känns det som.
 
Jag får magkatarr främst av stress, och i samband med stress blir det värre av framförallt alkohol och i viss mån kaffe. Lindrig magkatarr brukar kännas som illamående och hunger samtidigt, brukar gå över av att äta något "snällt", gärna typ yoghurt, fil osv. Rostat (vitt) bröd och te funkar också bra. Lite värre magkatarr ger en halsbränna som gör ONT - samma typ av mat hjälper, men även Omeprazol/Losec (som är mycket effektivare än Novalucol imho) brukar vara nödvändigt för att bli av med det. Då tar det ett par dagar med medicinering vanligtvis.
 
Började med magras, satt nog 40min första gången. Kunde knappt släppa mig för det kom annat också😅
Sen började det göra ont i magen, som riktig magknip och mullrar(som när man är jätte hungrig)
Sen började det kännas som att det brann i ovandelen av magen.
Fick rekommendationen av vc att köpa Omeprazol vilket hjälpte mig!
 
Jag får ibland magkatarr ifall jag ignorerar hunger för länge innan jag äter. En kort stund efter måltiden kommer smärtan då. Vet jag att risken finns så tar jag novalucol vid första symptom. Det händer att fet mat och stress ger liknande symptom, men då brukar även tarmarna bli köriga.
 
Jag blir främst illamående när jag har magkatarr.

Ja absolut illamående också, för att man inte äter, för att man äter, för att man äter fel, för lite, för mycket, för lagom- för att magen är missnöjd och irriterad vad man än gör känns det som.
Låter rätt rimligt att det kan vara det då.
Lyckligtvis kommer nog en (större) del av orsaken kunna lösas under våren (schemabyte i någon form). Gruppen har lite olika viljor, så vi får nog alla kompromissa lite, men det bör bli rimligare fördelning av arbetstiden över veckorna 😀

Helt hopplöst att få ihop mitt liv 3 veckor av 6 som det ser ut just nu.

Edit: @Enya Ja, alltså. Jag känner mig tillfälligt bättre när jag äter nåt, oavsett vad typ. Men sen återkommer det där irriterande lågintensiva illamåendet.
Och äter man inte för att det inte smakar så blir illamåendet ännu värre.
 
Jag får magkatarr emellanåt. Hjälper med Omeprazol men tar några dagar innan medicinen ger effekt och de dagarna är inte roliga alls! Det enda som hjälper då är att lägga mig ned så fort smärtan kommer.

Jag kan inte dricka alkohol, det går inte alls! Värktabletter får jag också vara försiktig med.
 
För mig funkar en längre kur Omeprazol (6-8 veckor ok enligt läkare) i kombination med att äta och sova bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: BornAgain
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 470
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 343
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp