"Magkatarr" foderbyte från VoH.

Cocos

Trådstartare
Jag har gett min hund VoH i nästan 1 års tid (hon är 15 månader nu) har blanadat det med magnusson, alltså har gett henne magnusson om jag glömt tina en korv och ibland när vi är på jobbet ca 5ggr/månaden, hon får även torrisar som godis.

Nu har hon fått magkatarr, va hos vet i början av förra veckan och han sa att det inte är så allvarligt men jag måste tänka på vad jag stoppar i henne och han rekomenderade att jag bytte foder då hon ska äta mycket mindre fett än vad som finns i VoH han sa också att det kan vara en god ide att ge henne torrfoder för det blir mer mängd per dag och hunden blir mätt trots att jag delar upp dagsgivan i 4 delar. Skulle jag bara ge färskfoder blir det typ en matsked per måltid :crazy:

Jag funderar såklart på om jag bara ska byta till ett mindre näringstätt och mindre fett färskfoder men eftersom jag nu ska hinna pula i hunden mat 4 ggr dag känns det helt plötsligt väldigt krångligt med färskfoder.. Torrfoder kan jag ju ha med i fickan lixom :)

Jag är ute efter ett foder som innheåller:
Lite kolhydrater
Lite fett
Helst ingen fisk
och helst inte ruinerar mig men kvalitet går självklart före pris!

Sen har jag en annan fråga, jag läste lite om standardt på deras sida står att deras foder inte innehåller glukosamin, alger och örter. När jag läste om ett annat torrfoder stod det att det innehåller allt detta just för att hunden behöver det... blir helt förvirrad, vad är "rätt"? :confused:

Ursäkta att jag lägger upp en till fodertråd men jag känner inte riktigt att jag hittat "mina" svar i andra fodertrådar men ni får gärna länka om ni tror nått kan vara av intresse :)

tack på förhand!
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Kolla på Bravo. De har varianter för lättfödda hundar. Vad tycker hunden om grönsaker? Jag blandar ut färskfodret med morot så det blir lite större volym :)
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Ska kolla bravo!
Hon gillar morötter men jag skulle som sagt helst vilja hitta ett superbra torrfoder eftersom det blir så krångligt att fodra fyra ggr/dag med färskfoder...
Men jag får spåna vidare på detta, svårt att hitta ett torrfoder som inte innehåller diverse suspekta saker :eek:
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

En till fråga.. Nästan alla foder innehåller köttmjöl, är det verkligen bra? känns lixom helt fel :o
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Hundar med känslig bukspottkörtel ska inte äta hög andel fett.
Hög andel fett kan utlösa akut bukspottkörtelinflammation. Alla VoH:s foder är väldigt feta. Jag har läst om andra hundar som fått samma problem av VoH.
Schäfer och collie är raser som oftare får problem med bukspottkörteln än andra.

Bravo med lamm är ett färskfoder för överviktiga hundar. Det har 5 % fett och omräknat till torrfoder skulle det bli ca 10 % fett.

Här veterinärsvar om detta:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/bukspottskortel-underfunktion

Från Hundsport:

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_bukspottkorleln.html
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Glukosamin kan hunden själv tillverka om inte behovet är extremt stort. (Om kosten innehåller tillräckligt med animalier.) Ex vid konstaterad artros. Har ingen positiv effekt i förebyggande syfte.

Alger är rika på jod, vilket kan ge påverkan på sköldkörteln. Hundens jodbehov är relativt lågt.

Örter brukar inte göra någon skada, men tillför heller inget till den friska hunden.

Håller med om tipsen om Bravo. Lätt att tina i mindre bitar.
Många kombinerar Bravo och Standardt, med gott resultat!

Köttmjöl ingår som proteinråvara i mer köttrika foder. Färskt kött ingår i de foder som vill verka mer köttrika... Många missar nämligen att färskt kött innehåller 65-75% vatten.
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Tack för ditt svar, men min hund har inte problem med bukspottkörteln.. Ska kolla en gång till på bravo :)
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Om in hund har magkatarr, varför inte ge den en dietfoder för känsliga magar en tid, tills allt har stabiliserat sig igen? Sedan gå över på ett nytt foder som innehåller det du frågar efter?
Hill's i/d eller Specific Cdw brukar fungera väldigt bra på känsliga magar. Du behöver ju bara ge det tills hundens symtom försvunnit, då blir det inte så dyrt heller :)
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Det har jag funderat på men dessa foder ska man väl inte ge hela livet utan bara under en period? Jag vill helst undvika det, vill ha nått som funkar för evigt ;)
Jag har kollat torrfoder hela natten och blir bara mer skeptisk, tror att jag fortsätter med färskfoder, men byter ut ett mål mot köttiga ben/kyckling eller liknande. Nån typ av halv barf, tänker att då får hon alla vitaminer och sånt i färskfoder men får också mat som tar lång tid att äta som dessutom inte är så fet!

Tänker jag helt fel?
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Fast nu är din hund ju sjuk, och då är det ju indicerat med dietfoder. Något som hjälper magen att komma i form igen och fungera som vanligt. Vi snackar enbart några veckor. Sen kan du gå över till ditt nya foderkoncept :) En människa med magkatarr ska ju också undvika vissa matvaror och äta skonkost tills den är bra i magen.
Men du gör naturligtvis som du vill :) Du har fått medicin till hunden antar jag?
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Hon får ingen medicin, vet tyckte jag skulle ge skonkost och se om det vart bättre och det vart det redan några timmar efter besöket på djursjukhuset :) problem va mest att hon troligtvis hade lite ont i magen och ville inte äta och så vart det en ond cirkel för hon börjar kräkas galla när magen är tom :( nu har hon ätit ris och VoM (hon vägrar fisk) i en vecka och är pigg och glad! Men jag vill ändå ge nått mindre fett pga magen och hon är dessutom lite rund :o
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

En till fråga! :idea:
Är det inte dåligt för magen att byta foder om den redan är i obalans? Även om det är ett milt foder?
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

När min hunds mage krachade (blödningar i tarmen) pga medicinering blev jag rådd (av blå stjärnan) att ge antingen dietfoder, typ hills i/d eller torsk (eller annan mager vit fisk) och ris, tillsammans med probiotika. Detta under en månad ungefär. Tänkte om kanske fisk och risdiet vore något för även TS hund eftersom ts inte vill ge torrfoder?

Om fisk imte faller i smaken är väl kokt kyckling också väldigt snällt?

Skonkost/dietmat brukar man väl kunna byta till rätt av?
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Japp man kan byta rätt av när det är skonkost. Kokt kyckling fungerar absolut om inte hunden accepterar fisk ochman inte vill ge färdig dietmat. Fördelen med den färdiga dietmaten är att den även innehåller alla andra näringsämnen och vitaminer/mineraler som hunden behöver samt att det är mindre jobb.
Fördelen med hemlagad skonkost är naturligtvis att det blir billigare, men den kan man inte ge i all oändlighet då naturligtvis hunden kommer få bristsjukdomar. Men några veckor är okej, mer krävs det oftast inte är det gäller en vanlig magkatarr :)
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Jag ska inhandla lite kyckling (hon äter inte fisk) så jag kan ge det om hon blir dålig igen!
Men jag funderar på en sak, hon vart bra i magen så fort jag blandade ris i maten detta efter ca 2 dagars kräkningar/matvägrande .. Borde jag fortsätta ge skonsam mat i en månad? Vet sa att det räckte att ge tills hon vart bra och ca 2 dagar till! Har fortsatt iaf för säkerhets skull.
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Gör som vet sa och blanda skonkosten och den nya maten till en början, så det inte blir ett abrupt byte för då kan magen reagera :)
 
Sv: "Magkatarr" foderbyte från VoH.

Magen ska vara bra minst 4-5 dagar innan du så smått börjar blanda in vanlig mat igen.
Cellerna i magens- och tarmens slemhinna förnyas på 3-4 dagar. Så minst över en sådan period ges endast skonkosten. Även om hunden blivit symptomfri.

Tänk på att riset ska vara lättsmält. Gärna grötris som kokas minst dubbel tid i så pass mycket vatten att det blir en relativt lös konsistens.

Om du väljer att ge kokt kyckling, så kan du koka riset i buljongen från kycklingen.

Fortsätt med mjölksyrebakterierna i minst 2 veckor. Gärna längre. Välj helst ett tillskott från djurfackhandeln. Ex Standardt Mage.
Om du ger något tillskott från apotek/djursjukhus, så välj Diarsanyl. Pro Kolin innehåller över 50% sojaolja, och kan förstöra hela läkningsprocessen av magens och tarmens slemhinna.

Och om du har möjlighet, så kan du ge ännu fler mål än 4/dag. Små mål ofta, är det bästa. Ev kan du ge en bit naturell osaltad riskaka som mellanmål eller nattmål.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
641
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 871
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 112
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 654
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp