Fraggel_Tess

Trådstartare
Någon mer med magkatarrsbekymmer? Hur gör ni för att lindra det? Jag får såna hungersug emellanåt att jag inte kan sova.
 
Det är rätt individuellt vad som funkar bra, i min erfarenhet. För mig akutlindrar Yalla drickyoghurt väldigt bra, sen är förstås Omeprazol givet.

Jag har ätit Esomeprazol sen i oktober, men har bytt ut det självmant mot Losec nu för illamåendet var inte att leka med. Drickyoghurt...Det har jag inte tänkt på ;)
 
När jag hade det så hjälpte omeprazol, samt att äta något som sög upp magsyran tex digestivekex men även vattenmelon hjälpte konstigt nog (var sommar så fans goda vattenmelonen). Bara att äta något hjälpte för min del men dock bara för stunden - för att då hålla det lite nyttigare så blev det vattenmelon. Vet dock inte om det är det bästa.

På längre sikt var det omeprazol samt att minska den stress jag hade som hjälpte.
 
Jag gillar att lägga till proviva eller bakterieyoghurtar under dom perioderna.
Vitt bröd.

Omeprazol fungerar INTE på mej utan det måste vara Losec.
 
Husmorstipset är att äta mandel.

Losec är en dyr variant av Omeprazol (enda skillnaden är att Losec är tabletter och Omeprazol är kapslar, verksam substans är exakt samma), som i sin tur är en kusin till Esomeprazol. Oavsett vilken av dem du väljer, så är effekten att de minskar produktion av magsyra.

På apotekets receptfria hylla finns även t.ex Novalucol, Novaluzid och Rennie, som har effekten att den neutraliserar magsyran.
Och Gaviscon som lägger sig som ett skum uppepå magsäcksinnehållet.
 
Många tipsar om omeprazol och det kan absolut lindra vid längre tids användning. Dock viktigt att påpeka att omeprazol bara minskar symptomen, viktigaste är att göra något åt orsaken (livsstilsförändringar). Omeprazol behöver sedan trappas ut. Slutar man tvärt slår det ofta tillbaka.
 
Ja dom säger ju det..

Jag peovade omeprazol men fick åka och köpa losec några dagar senare när jag inte fick resultat. Alls.
Mot losec som gav lindring typ omedelbart. Jättetydligt. För mej.

Den verksamma substansen i Losec ÄR omeprazol. Det kan dock vara olika mängd substans i tabletterna.
 
Den verksamma substansen i Losec ÄR omeprazol. Det kan dock vara olika mängd substans i tabletterna.
Antal mg står på förpackningen, vanligast 20 mg, vissa märken har även 10 mg. Däremot är det vanligt med olika sorters bindemedel vilket kan leda till att effekten upplevs olika.
 
Ja dom säger ju det..

Jag peovade omeprazol men fick åka och köpa losec några dagar senare när jag inte fick resultat. Alls.
Mot losec som gav lindring typ omedelbart. Jättetydligt. För mej.
Jag får ingen effekt av Omeprazolkapslar annat än att jag får ont i magen och får massa gaser. Numera får jag omeprazol i tablettform och får effekt av dom.. de är dyrare än kapslar, men definitivt värt för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 605
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: BornAgain
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
1 834
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp