Stinaelin

Trådstartare
Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit.

I vanliga fall funkar komobon omeprazol till kvällen och loperamid (stoppade) 1-2 ggr/dag, plus gavicon och novalucol då och då.

Nu de senaste månaderna har min diarré varit konstant, och jag är ständigt uppkörd/uppblåst i magen. Äter maxdos loperamid (ca 6 tabletter/dag) utan vidare effekt. Till råga på allt så kräktes jag idag på jobbet, och sådant har aldrig hänt förut!

Jag har en tid på vårdcentral om en vecka, så jag kan reda ut vad som en mer kan göra, men tills dess? Vad ska jag äta/inte äta?

Jag tänker spontant undvika:
Kaffe
Alkohol
Stekt mat
Fet mat
Stark mat

Men vad ska jag äta? Havregrynsgröt verkar vara milt. Men mer? Och andra tips för att få min mage att lugna sig?
 
Har du testat FODMAP? En anhörig hade ganska svår IBS i flera år och blev hjälpt bra av det, fick bättre koll på vilken mat som triggade så det blev enklare att undvika det.
Ja, utan framgång. Tyvärr.

Nu är det magkatarren som är mest akut, men skulle gärna slippa IBS:en också.
 
Ja, utan framgång. Tyvärr.

Nu är det magkatarren som är mest akut, men skulle gärna slippa IBS:en också.
Har du provat Esomeprazol istället för omeprazol? Jag får bättre effekt på det. Jag har dock inte magkatarr men svag övre magmun som ger mig andningsbesvär (strupen krampar typ) men är symtomfri i princip sen jag bytte.
 
Har du provat Esomeprazol istället för omeprazol? Jag får bättre effekt på det. Jag har dock inte magkatarr men svag övre magmun som ger mig andningsbesvär (strupen krampar typ) men är symtomfri i princip sen jag bytte.
Instämmer! Funkar mycket bättre för mig också och även för min dotter vid magkatarr.
 
Instämmer! Funkar mycket bättre för mig också och även för min dotter vid magkatarr.
Intressant.

Jag tog upp detta med min läkare förra gången och hon försäkrade att esomeprazol bara är en dyrare variant av omeprazol. Den innehåller bara den verksamma spegelbilden av molekylen, medan omeprazol innehåller båda. Men eftersom den overksamma spegelbilden av molekylen inte hindrar eller hämmar effekten, så spelar den ingen roll.

Jag är både kemist och sjuksköterska, så jag köper detta fullständigt. Men flera personer har sagt att esomeprazol fungerar bättre... Placebo?

Jag ska undersöka detta närmare inför nästa besök!
 
Intressant.

Jag tog upp detta med min läkare förra gången och hon försäkrade att esomeprazol bara är en dyrare variant av omeprazol. Den innehåller bara den verksamma spegelbilden av molekylen, medan omeprazol innehåller båda. Men eftersom den overksamma spegelbilden av molekylen inte hindrar eller hämmar effekten, så spelar den ingen roll.

Jag är både kemist och sjuksköterska, så jag köper detta fullständigt. Men flera personer har sagt att esomeprazol fungerar bättre... Placebo?

Jag ska undersöka detta närmare inför nästa besök!
Det sa min läkare med, men nån skillnad gör det iaf.
Det verkar inte heller vara placebo även om effekten sägs vara marginellt bättre.
https://tidsskriftet.no/2004/10/leg...t-av-protonpumpshammare-spelar-det-nagon-roll

"Esomeprazol uppvisar en något högre syrasekretionshämmande effekt än övriga protonpumpshämmare. " från annan studie.
 
Intressant.

Jag tog upp detta med min läkare förra gången och hon försäkrade att esomeprazol bara är en dyrare variant av omeprazol. Den innehåller bara den verksamma spegelbilden av molekylen, medan omeprazol innehåller båda. Men eftersom den overksamma spegelbilden av molekylen inte hindrar eller hämmar effekten, så spelar den ingen roll.

Jag är både kemist och sjuksköterska, så jag köper detta fullständigt. Men flera personer har sagt att esomeprazol fungerar bättre... Placebo?

Jag ska undersöka detta närmare inför nästa besök!
Har hört det också, men nä... något ÄR det som gör skillnad. Min dotter fick vid något tillfälle omeprazol istället för esomeprazol av misstag. Apoteket lämnade ut fel medicin. Hon hade ingen aning om att det blivit fel men medicinen hjälpte henne inte alls, så placebo var det inte. När det sedan upptäcktes och hon fick rätt medicin blev hon bra ganska snabbt.
 
Vill även tillägga att jag själv tycker att det är märkligt. Men jag kan knapra omeprazol i en halv evighet utan att det hjälper. Får jag däremot Nexium (esomeprazol) blir jag bra ganska snabbt.
 
Vitt ris med lite vit fisk. Proviva blåbär. Havregrynsgröt. Camomillte. Camomilldroppar från hälsokostaffären.
Jag brukar bli sugen på vitt bröd - konstigt, men känns på nåt sätt skönt för magen.
Hoppas du får hjälp nästa vecka. Det är inte kul med magproblem!
 
Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit.

I vanliga fall funkar komobon omeprazol till kvällen och loperamid (stoppade) 1-2 ggr/dag, plus gavicon och novalucol då och då.

Nu de senaste månaderna har min diarré varit konstant, och jag är ständigt uppkörd/uppblåst i magen. Äter maxdos loperamid (ca 6 tabletter/dag) utan vidare effekt. Till råga på allt så kräktes jag idag på jobbet, och sådant har aldrig hänt förut!

Jag har en tid på vårdcentral om en vecka, så jag kan reda ut vad som en mer kan göra, men tills dess? Vad ska jag äta/inte äta?

Jag tänker spontant undvika:
Kaffe
Alkohol
Stekt mat
Fet mat
Stark mat

Men vad ska jag äta? Havregrynsgröt verkar vara milt. Men mer? Och andra tips för att få min mage att lugna sig?
Naturligtvis är detta inget jag rekommenderar men jag personligen skulle prova trikems gastro finns att köpa på granngården, hööks etc . Innehåller i princip enbart lecitin som skyddar magsäcken, typ. Naturligtvis inget att rekommendera men information.
 
Intressant.

Jag tog upp detta med min läkare förra gången och hon försäkrade att esomeprazol bara är en dyrare variant av omeprazol. Den innehåller bara den verksamma spegelbilden av molekylen, medan omeprazol innehåller båda. Men eftersom den overksamma spegelbilden av molekylen inte hindrar eller hämmar effekten, så spelar den ingen roll.

Jag är både kemist och sjuksköterska, så jag köper detta fullständigt. Men flera personer har sagt att esomeprazol fungerar bättre... Placebo?

Jag ska undersöka detta närmare inför nästa besök!
Kan det vara något hjälpämne som skiljer? Som gör upptaget olika effektivt?
 
Jag tänker spontant undvika:
Kaffe
Alkohol
Stekt mat
Fet mat
Stark mat

Men vad ska jag äta? Havregrynsgröt verkar vara milt. Men mer? Och andra tips för att få min mage att lugna sig?
Det du undviker, undviker jag också när jag har rejäl gastrit. Jag har hittat ganska få saker som fungerar bra att äta då, förutom en - Yalla yoghurt. På mig lindrar det skönt och känns inert i magen.
 
Intressant.

Jag tog upp detta med min läkare förra gången och hon försäkrade att esomeprazol bara är en dyrare variant av omeprazol. Den innehåller bara den verksamma spegelbilden av molekylen, medan omeprazol innehåller båda. Men eftersom den overksamma spegelbilden av molekylen inte hindrar eller hämmar effekten, så spelar den ingen roll.

Jag är både kemist och sjuksköterska, så jag köper detta fullständigt. Men flera personer har sagt att esomeprazol fungerar bättre... Placebo?

Jag ska undersöka detta närmare inför nästa besök!

Håller helt med din läkare men man måste ju komma ihåg att Esomeprasol av ovanstående anledning också blir dubbelt så stark sett till sina mg.
”20 mg omeprazol innehåller bara 10 mg aktiv esomeprazol” liksom…
Så 20 mg esomeprazol motsvarar 40 mg omeprazol i effekt.
 
Jag har IBS och är glutenintolerant = väldigt jobbigt med magen i perioder.
För flera år sen fick jag tips om att testa Aloe Vera juice och det hjälpte mig väldigt mycket.
Har inte hämtat ut några läkemedel sedan jag började med den drycken.
Kanske värt att testa? :)
 
Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit.

I vanliga fall funkar komobon omeprazol till kvällen och loperamid (stoppade) 1-2 ggr/dag, plus gavicon och novalucol då och då.

Nu de senaste månaderna har min diarré varit konstant, och jag är ständigt uppkörd/uppblåst i magen. Äter maxdos loperamid (ca 6 tabletter/dag) utan vidare effekt. Till råga på allt så kräktes jag idag på jobbet, och sådant har aldrig hänt förut!

Jag har en tid på vårdcentral om en vecka, så jag kan reda ut vad som en mer kan göra, men tills dess? Vad ska jag äta/inte äta?

Jag tänker spontant undvika:
Kaffe
Alkohol
Stekt mat
Fet mat
Stark mat

Men vad ska jag äta? Havregrynsgröt verkar vara milt. Men mer? Och andra tips för att få min mage att lugna sig?
Jag har haft dagliga diarréer i ett par år innan jag fick medicin (cholestagel heter den jag äter men finns fler) mot gallsaltsdiarre.
Googla på det och se om du känner igen symtomen.
Får även diarré av histaminrik mat, så skinka, korv och annat färdiglagat går helt bort för mig. Även avokado, fläskkött, citrusfrukter, många kryddor, lagrad ost, bananer, fisk/skaldjur, vin, gluten och mjölkprodukter osv får min mage att balla ur helt. Kallas för histaminintollerans.

Mot katarren så testa före frukost att ta en tsk potatismjöl i lite vatten och drick. Du kan ta före varje måltid om du vill, upp till 2 msk per dygn.
Men vid känslig mage ska man börja försiktigt så en tsk per dag tills du känner att det är okej är nog en bra början. Det hjälper även mot diarré. 😊

Efter jag gjorde dessa anpassningar äter jag inte loperamid eller omeprazol alls längre!

Jag äter till stor del Havregrynsgröt, lingon, potatis, ris, kyckling och en hel del grönsaker (som är låga i histamin då). 😊 Lärt mig baka bröd utan jäst och gluten. Klarar även veganska alternativ till mjölkprodukter gjorda på havre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 525
Kropp & Själ Hej! Jag tänkte kika lite här om någon har lust att dela med sig av tips och erfarenheter kring magkatarr? Vad brukar du äta/inte äta...
Svar
9
· Visningar
5 167
Senast: Akela
·
Skola & Jobb För rejäla magknip som varat i tolv timmar följt av slemmiga diarréer som definitivt inte varit i närheten av nyansen brun snarare åt...
2
Svar
39
· Visningar
4 565
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Idag blev jag tvungen att kontakta jour läkaren pga magsmärtor från helvete. På plats tryckte han på magen och just vid gallan kändes...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Myssan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp