Fille

Trådstartare
Mina tvillingar har lite magknip, från början var det bara killen men nu börjar tjejen också få det. Det är inte kolik (än) utan ser mer ut som knip. De är gasiga men bajsar flera ggr per dag, så avföringen kommer ut i alla fall.
Har precis börjat ge magdroppar. Vad mer kan jag göra, utöver massage, babypotta och bära ”liggandes på armen”?
Funderar över min egen kost, äter/dricker en del sötningsmedel. Kan det gå ut i bröstmjölken så att de blir gasiga?
De får lite ersättning, ger då ut medela calma flaska, hur är den mot gaser i magen? Använder den för att amningen inte ska bli störd, men funderar på att prova dr Brown istället, den är ju ”anticolic”. Har också funderat på att byta från Babysemp till Nan sensitive, kan det göra skillnad tro?

Har också funderat på komjölksallergi, men inbillar mig att det borde vara värre då än vad det är? Vad finns det för annan föda som jag kan prova att undvika, som kan ge magknip hos barn?

Många frågor🙈
 
Min dotter fick ont i magen om jag åt lök (inkl. vitlök) eller annat som är gasbildande. Nåt måste gått över till mjölken.
 
Första barnet hade mycket magknip. Vi gick ofta och höll honom som en tiger på armen. Bra grej fram till bebis väger mer än fyra kilo, då blir det supertungt.

• gav ersättning i Mam’s anti-colic flaskor, för vår del störde de inte amningen.
• bytte från babysemp till nan sensitive.
• slutade med d-droppar en period och började sen ge vattenbaserade istället
• gav Minifom inför varje måltid
• gav Sempers magdroppar
• jag undvek lök, vitlök och bönor men upplevde ingen skillnad av det
• drog ner på kaffet
 
Vad finns det för mer mat som är gasbildande? Vet du?

Kål och bönor är gasbildande. Jag märkte direkt (ca en timme efter amning) att hon fick ont i magen om jag ätit lök eller vitlök. Kål och bönor undvek jag också men mest för säkerhetsskull.
 
Kål och bönor är gasbildande. Jag märkte direkt (ca en timme efter amning) att hon fick ont i magen om jag ätit lök eller vitlök. Kål och bönor undvek jag också men mest för säkerhetsskull.
Igår åt jag tacos, med anammas färs (är väl baljväxt?), rödlök och pepsi max till. Åt det både till lunch och kvällsmat, och åt det fredag kväll också 🙈 det var väldigt gasigt inatt och imorse! Carl har haft magknip innan, kanske 1-2 veckor men att Cajsa har det är rätt nytt!
 
Det som hjälpt bäst för oss har varit att "potta" barnen.. Dvs att hålla dem i grodposition över toa/handfat/potta/badkar
Och de gånger magknipet ändå slagit till har bärsjalen verkat otroligt lugnande, nästan som ett trollspö. Iof kanske svårt med två små.. Men kanske ändå värt ett försök om de inte alltid är exakt samtidigt
 
Mina tvillingar har lite magknip, från början var det bara killen men nu börjar tjejen också få det. Det är inte kolik (än) utan ser mer ut som knip. De är gasiga men bajsar flera ggr per dag, så avföringen kommer ut i alla fall.
Har precis börjat ge magdroppar. Vad mer kan jag göra, utöver massage, babypotta och bära ”liggandes på armen”?
Funderar över min egen kost, äter/dricker en del sötningsmedel. Kan det gå ut i bröstmjölken så att de blir gasiga?
De får lite ersättning, ger då ut medela calma flaska, hur är den mot gaser i magen? Använder den för att amningen inte ska bli störd, men funderar på att prova dr Brown istället, den är ju ”anticolic”. Har också funderat på att byta från Babysemp till Nan sensitive, kan det göra skillnad tro?

Har också funderat på komjölksallergi, men inbillar mig att det borde vara värre då än vad det är? Vad finns det för annan föda som jag kan prova att undvika, som kan ge magknip hos barn?

Många frågor🙈

Jag vet inte hur gamla det är men det tråkiga svaret är - spädbarn har omogna tarmar och är periodvis oroliga pga magont. Att suga/amma lindrar smärtan.

Komjölksprotein går över till bröstmjölken, men samtidigt är det ganska ovanligt att spädbarn reagerar på den lilla mängden (läs rikshandboken). Dessutom får de ju komjölk i sig från ersättningen så jag tycker det låter som en dålig ide att du som ammar tvillingar ska utesluta så pass näringsriktiga livsmedel med mjölk, kalciumbehovet är t ex jättestort hos ammande.

Vad gäller din kost kan jag bara hänvisa till livsmedelsverket. Det finns en uppsjö av tro/jag upplevde/har hört när det kommer till kost men livsmedelsverkets information är baserad på forskning.
 
Det som hjälpt bäst för oss har varit att "potta" barnen.. Dvs att hålla dem i grodposition över toa/handfat/potta/badkar
Och de gånger magknipet ändå slagit till har bärsjalen verkat otroligt lugnande, nästan som ett trollspö. Iof kanske svårt med två små.. Men kanske ändå värt ett försök om de inte alltid är exakt samtidigt
Vi har precis börjat potta dom, här i dagarna, gjorde det med sonen och det fungerade väldigt bra!
Det ska gå att bära båda i sjal samtidigt, har dock bara provat en i taget än så länge! Har en sele också för två, men vill att de blir något stadigare i nacken först innan jag använder den.
 
Jag har läst om många som haft problem med gaser av babysemp. Babysemp får dessutom spyorna att lukta pyton, bara det gör det ovärt att ge den ersättningen ifall barnet mår lika bra eller bättre på ett annat märke :o
 
Jag tycker det är jätteindividuellt från bebis till bebis om babysemp eller nan funkar bäst. Här åt barn nr 1 tillslut Nan sensitive men nr2 funkar bäst med Babysemp sensipro (mer lättsmält+ med magdroppar i). Ettan som hade mer gaser fick också Minifom. Tvåan har haft mer bekymmer med förstoppning och nästan inga gaser, så det är ju också olika.
Något vi tagit till ibland är också pysventil, tycker det funkat bra när inget annat funkat, (men vill inte använda det för ofta).

Vi har inte portat barnen men själva grodhållandet tycker jag också hjälper barnen :)
 
Jag har läst om många som haft problem med gaser av babysemp. Babysemp får dessutom spyorna att lukta pyton, bara det gör det ovärt att ge den ersättningen ifall barnet mår lika bra eller bättre på ett annat märke :o
Ja spyorna luktar riktigt illa, men kan ju inte riktigt jämföra med annan ersättning då vi inte provat något annat 🙈
 
Det är väl bara proteiner som går över i bröstmjölken av mammans kost?

Har du testat pysventiler, det hjälpte ibland för oss.! Samt att amma och att bära mycket.
 
Det är väl bara proteiner som går över i bröstmjölken av mammans kost?

Har du testat pysventiler, det hjälpte ibland för oss.! Samt att amma och att bära mycket.
Har inte provat pysventil, får kanske göra det!

Hmm det står, när man googlar, att man inte ska äta gasbildande mat om de verkar ha ont i magen. Men vet inte alls vad som går över och inte…

Ammar så mkt det går och bär också så mycket jag kan, men ställer till det lite att de är två plus att vi har ett barn sen tidigare. Så de får lite ersättning också och har svårt att bära båda samtidigt, om pappan och äldre barnet gör något hemifrån!
 
Vi bytte till nan sensitiv när våra barn var några veckor pga magknip, för oss funkade det bättre, men det är nog individuellt.
 
Hmm det står, när man googlar, att man inte ska äta gasbildande mat om de verkar ha ont i magen. Men vet inte alls vad som går över och inte…

Från mat går proteiner över, t ex komjölksprotein. Gasbildande mat är gasbildande pga att de innehåller kolhydrater som är svåra att bryta ner i mag- och tarmkanalen, finns ingen forskning som stödjer att dessa går över i bröstmjölken och orsakar samma nedbrytningssvårigheter för ammande barn.
 
finns ingen forskning som stödjer att dessa går över i bröstmjölken och orsakar samma nedbrytningssvårigheter för ammande barn.

Men finns det forskning som stödjer att gasbildande mat inte övergår i bröstmjölken?

Jag har ingen kunskap eller erfarenhet av specifikt gasbildande mat så uttalar mig inte om det. Men det där ”det finns ingen forskning som stödjer” blir ju helt intetsägande när det handlar om spädbarn. Anledningen till att det inte finns forskning är ju i de flesta fall att sådan forskning ät oetisk att bedriva. Ändå används det som bevis på motsatsen.
 
Nan sensitive var nyckeln för min lilltös när magen krånglade. Gjorde stor skillnad! Värt ett försök 🤷‍♂️

Edit: Enligt BVC sköterskan skulle vi inte ge magdroppar om hon fick nan sensitive eftersom det redan innehåller det. Ta det med en nypa salt dock för det är inget jag kollat upp och bekräftat. Men min fick bara nan och inga droppar.
 
Men finns det forskning som stödjer att gasbildande mat inte övergår i bröstmjölken?

Jag har ingen kunskap eller erfarenhet av specifikt gasbildande mat så uttalar mig inte om det. Men det där ”det finns ingen forskning som stödjer” blir ju helt intetsägande när det handlar om spädbarn. Anledningen till att det inte finns forskning är ju i de flesta fall att sådan forskning ät oetisk att bedriva. Ändå används det som bevis på motsatsen.
Forska på bröstmjölk är inte typiskt oetiskt.
 
Från mat går proteiner över, t ex komjölksprotein. Gasbildande mat är gasbildande pga att de innehåller kolhydrater som är svåra att bryta ner i mag- och tarmkanalen, finns ingen forskning som stödjer att dessa går över i bröstmjölken och orsakar samma nedbrytningssvårigheter för ammande barn.

Ändå fick min dotter magknip ca 1 timme efter amning varje gång jag provade lök/vitlök. Jag provade några gånger med mellanrum innan jag gav upp slutade äta lök/vitlök. Hon förstod liksom när jag sa till henne att vetenskapligt skulle hon inte reagera på det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp