G

Gargamella

Nu hade damen varit bra sen lördags kväll. Har sen dess bara ätit betfor och hö och verkat ok. Har skrittat henne. I förrgår kväll blandade jag lite groov i betforn. I går morse samt em fick hon liiite groov och liiite lusern + betfor. Knappt 2 h efter em-maten fick hon magknip igen!!! Hon har dock hela tiden bajsat som hon ska och det ser normalt ut, magen låter & kurrar. Promenerade henne 20 min och sen var det bra resten av kvällen, ok vid midnatt och ok i morse... Kan det vara att hon inte tål lusern? Hon har ätit det ca en månad. Hon äter även krafft-pellets, vilket hon gjort hela sitt liv (tidigare grund & sport, nu groov, breed & lite protein -vi har dåligt hö)

Hon är i övrigt som vanligt, ser inte sjuk ut (förutom just när det kniper såklart), dricker bra, har aptit (förutom just när det kniper....) Tempen normal.

Ngn som varit med om ngt liknande???
 
Om jag vore du skulle jag även göra ett träckprov- man vet ju aldrig! Om du PM:ar mig ska jag tipsa dig om vart du kan göra ett gratis. :cool:
 
Jag var lite rädd att jag ändrade lite snabbt när jag gick över från den gamla. Men hon har ju ätit den nya helt nu i några veckor, borde det märkas nu..?! Hon får väl äta hö + betfor några dagar till. Är hon ok lägger jag till bara groov så får vi se... sen lusern...
 
nej foderbytet i sig har inget med det här att göra. Däremot om hon inte tål lucern och aldrig ätit det förr kan det vara det som syns nu, kroppen måste komma i kontakt med det ämne den är allergisk moit först ett tag innan den kan reagera (om de inte är hyperallergiska).

jag tjatar fortfarande om ge magtarmbalans och se.. och lägg på allt utom lucern. går det bra fortsätt med magtarmbalans och lägg på lucern och se vad som händer.

och om det fortsätter kolla magen med iom att hon gått ner i vikt.

=)
 
Tack för allergi-info.
Jag ska köpa mag/tarmbalans i morgon och börja ge. Sen om hon är ok fortf om några dagar, så börjar jag lägga på lite av det andra utom lusern... Uteslutningsmetoden... Så får vi se hurt funkar. Annars blir det klinik nästa...
 
Jag håller tummarna =)

och som sagt, det finns en hel del hästar som reagerar på lucern men då brukar de reagera med att få nässelutslag (hudutslag), men därmed inte sagt att det inte borde kunna visa sig på andra sätt =)

Du får hålla oss uppdaterade.
 
Jag ska hålla er uppdaterade! Tack så mkt för stödet! Jag har själv fått magknip av att jag oroar mig och inte har sovit ordentligt... :crazy: Men jag VET ju iaf vad mina magproblem beror på.
Har lite dåligt samvete för att jag inte mer uppmärksammade att hon faktiskt för ca två veckor sedan hade flera små svullnader i huden på ena sidan. Hur ser nässelutslag ut? (kanske är svårt att beskriva)
Hon har iaf inte haft mer knip *pepparpeppar* sen jag efter ons kväll. Hon äter åter bara betfor och hö. Var ute och skrittade igår och hon var pigg och glad och HUNGRIG. Såg däremot att hon åt bajs i boxen! :(
 
Magtarmbalans NU om hon äter bajs. Då försöker hon själv reglera magtarmstörningen.

Nässelutslag är lätt att beskriva, mer eller mindre stora "flata" men upphöjda oregelbundan fläckar i huden. Det du beskriver är mer det som brukar kallas "proteinknölar" men som också är en allergisk reaktion.
 
Magtarmbalans har inhandlats idag. Vet att de försöker rätta till störningen själva genom bajsätning... Stackarn...

Hon har fått två små knölar typ som vårtor. Med en diameter max 5 mm & lite toppiga.

De andra "utslagen" var/är endast _lite_ upphöjda från huden, oregelbundna "kanter" och typ ett par-tre cm i diameter. Liksom aningen utflutna...
 
Jepp! Som de av någon konstig anledning kan få av lucern. Har varit med om detta förut och ridskolehästarna var inte så vackra när de började äta lucern. När det togs bort försvann utslagen.
 
Jo, precis som jag skrev innan så är det inte helt ovanligt att de är överkänsliga mot lucern.


Så tror folk det är proteinet och drar ner det, när de skulle byta ut lucernet mot en annan proteinkälla istället..
 
Tänkte bara meddela att hon fortfarande är ok (vågar knappt säga) Hon har ätit magtarm-balans sen i fredags och i förrgår em och kväll fick hon knappt 0,25 kg groov i maten. I går fick hon 0,25 och idag testar vi med 0.5 kg...
Om hon nu inte reagerar på groov/breed/protein så vete 17 om jag ens vill prova att lägga på lusern igen :(
Vi hörs! :banana:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 816
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp