karamelldrottningen

Trådstartare
Ni som ger magnesium. Vad har ni märkt för skillnad och vad ger ni?

Tycker att jag nu sett sån skillnad på några hästar som fått magnesiumtillskott så det kan ju knappast vara en slump. Som natt och dag nästan. Både i form av minskad stresskänslighet (även fast det varit känsliga hästar) men också att kroppen känns mer rörlig.
 
Magnesium ger man ju om det fattas i foderstaten. Finns det inget behov märker man såklart ingen förändring alls. Märker du en så stor förändring så är det helt klart värt att kolla upp med blodprov och hädanefter räkna så att hästen får i sig det hen behöver.
 
I ett av fallen var det konstaterad brist. Och där gav ägaren två olika preparat för att tillgodose behovet. Frågan kan jag tycka vilket som nu vore bäst. Känns lite överkurs att behöva ge två olika. Men nu har den bara två egna hästar så ekonomiskt försumbart. Vet en person som ger sina, rider på hög nivå. Är faktiskt osäker om prover har tagits och hur ofta men oavsett ges ett tillskott av magnesium alltid.
En annan häst jag tänker på som rids på hobbynivå får ett tillskott och här igen märks skillnad. Tycker det är intressant att det sådan en sådan effekt relativt omgående därav vore det intressant att ni som ger era även kan dela med er av vilket märke :) @TinyWiny
 
I ett av fallen var det konstaterad brist. Och där gav ägaren två olika preparat för att tillgodose behovet. Frågan kan jag tycka vilket som nu vore bäst. Känns lite överkurs att behöva ge två olika. Men nu har den bara två egna hästar så ekonomiskt försumbart. Vet en person som ger sina, rider på hög nivå. Är faktiskt osäker om prover har tagits och hur ofta men oavsett ges ett tillskott av magnesium alltid.
En annan häst jag tänker på som rids på hobbynivå får ett tillskott och här igen märks skillnad. Tycker det är intressant att det sådan en sådan effekt relativt omgående därav vore det intressant att ni som ger era även kan dela med er av vilket märke :) @TinyWiny
Det är ju en mineral. Man får kolla innehållsförteckningen och se hur mycket magnesium man får ut per dos.
 
I ett av fallen var det konstaterad brist. Och där gav ägaren två olika preparat för att tillgodose behovet. Frågan kan jag tycka vilket som nu vore bäst. Känns lite överkurs att behöva ge två olika. Men nu har den bara två egna hästar så ekonomiskt försumbart. Vet en person som ger sina, rider på hög nivå. Är faktiskt osäker om prover har tagits och hur ofta men oavsett ges ett tillskott av magnesium alltid.
En annan häst jag tänker på som rids på hobbynivå får ett tillskott och här igen märks skillnad. Tycker det är intressant att det sådan en sådan effekt relativt omgående därav vore det intressant att ni som ger era även kan dela med er av vilket märke :) @TinyWiny
Alla hästar oavsett om de rids på nationell nivå eller degar i hagen behöver få sina behov uppfyllda. Att bara ge en mineral sådär utan att det faktiskt fattas i foderstaten och utan att väga upp det så att det ändå blir rätt kvot är verkligen inte bra alls.

Vilket märke man ger är helt ointressant. Det intressanta är att hästen får sina behov uppfyllda och att man ser till att kvoterna mellan mineralerna är rätt.

Det jag syftade på med blodprov är att en häst som det blir stor skillnad på vid giva av en specifik mineral behöver kollas för att få veta vilka brister som finns (vilket det blir om foderstaten inte räknats på) så att man kan korrigera det som felas och hjälpa hästen till bättre mående.
 
Alla hästar oavsett om de rids på nationell nivå eller degar i hagen behöver få sina behov uppfyllda. Att bara ge en mineral sådär utan att det faktiskt fattas i foderstaten och utan att väga upp det så att det ändå blir rätt kvot är verkligen inte bra alls.

Vilket märke man ger är helt ointressant. Det intressanta är att hästen får sina behov uppfyllda och att man ser till att kvoterna mellan mineralerna är rätt.

Det jag syftade på med blodprov är att en häst som det blir stor skillnad på vid giva av en specifik mineral behöver kollas för att få veta vilka brister som finns (vilket det blir om foderstaten inte räknats på) så att man kan korrigera det som felas och hjälpa hästen till bättre mående.
Fast det var ju därför jag startade tråden då jag tycker det är intressant med vilka märken man ger och håller du inte med förstår jag inte ens varför du svarar om du inte ens ger tillskott av just det jag efterfrågar.
 
Jag har jobbat med hästar under många många år nu och hållet på med häst länge överlag. Utbildad på bland annat Strömsholm. Räknar ut fosterstater. Tränar häst, har elever osv. Så frågan är av rent intresse då som sagt av vad jag skrev i trådstarten har av olika tillfällen sett just sådan skillnad och som sagt vore intressant att höra mer från andra omger ni tänker. Alltså svar från de med liknande erfarenheter är det som efterfrågas och inget annat. Jag behöver ingen föreläsning om sådant jag inte efterfrågat
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
391
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp