Magnesiuminnehåll samt pris för Fibergi müsli

N

Nina83

Är det någon som vet vad sojamjöl har för Mg innehåll? Undrar även om det finns någon bra sida med magnesiuminnehåll på olika foder..?

Sedan undrar jag om priset på Fibergi müsli. Försökte ringa men de hade stängt. Så är det nån som vet vad det kostar?

MVH Nina
 
Värst vad du var kräsen då ;)

Soja 2,7g/kgTs
Vetekli 5,3g/kgTs

Detta är gammla siffror som har några år på nacken men jag tror dom är ganska aktuella idag iaf :)

Behöver du inte veta hur mycket kalium som finns :smirk:
 
Åh tackar så mkt!! Visst har soja 88% ts?

Hehe jo jag kanske skulle räkna på kaliumet också. :cool: Men har 16,1 g i höet så tror inte att det blir underskott på det. Men om du vill kan du ju ge mig K innehåll på lusern(kan iof ringa krafft o fråga), havre, soja och vetekli då. :cool:

Jag har dock kommit fram till att jag inte ska använda mig av Fibergi Müsli så behöver ingen prisuppgift på det längre! Men om någon vet vad Magneisumtillskottet som Eclipse Biofarmab saluför kostar så blir jag glad! De hade också stängt. Idag på en lördag, blir förvånad! :D

Jag behöver visserligen bara ge 1 dosmått(=3,3 g mg) av magnesiumtillskottet för att hamna lite över pållas behov, så det är ju ingen större kostnad. Förhoppningsvis! :crazy: Undrar hur mkt fosfor 1 dosmått ger.. för jag ligger 1 gram back där. :cool:

Jo, Gammeln, om man får fråga dig som vet(allting). :smirk: Kvoten Ca/Mg bör inte understiga 2,7, så långt vet jag. Men hur hög får den vara, och hur mkt kan man överdosera utan skadlig effekt? Tydligen är den inte lagringsbar i hästkroppen så det borde inte vara någon fara väl? Om du tittar i Alexandra_W:s tråd så ser du att hennes föl får sitt magnesiumbehov tredubblat, men kvoten är 2,8. Hur kan det påverka fölet? *nyfiken*

Mycket tacksam för svar!

MVH Nina
 
[citat Om du tittar i Alexandra_W:s tråd så ser du att hennes föl får sitt magnesiumbehov tredubblat,


[/quote] :eek: Så länge som mineralerna kommer från grovfodret kan man överskrida rekommendationerna. Men om man är där och överdoserar med mineralfoder, ja då lever man farligt . Överutfodrar man med mineraler så kan upptaget av vissa mineralämnen hindras och man är inne i en ond cirkel. Man har ju tagit fram behovet av Ca och Mg utifrån att smältbarheten ligger på ca 50%. Förlust genom träck och urin med ca 0,6g Mg/100kg kroppsvikt.
 
Hennes föl får 8 g Mg för mkt(behov på 5,5 g och får 13,6 Mg), och dessa kommer från krafftfodret. 1 kg krafft breed innehåller de där 8 g Mg:na, så jag kan ju föreslå att hon fodrar med krafft protein istället(4 Mg/kg).

Hur långt över behovet kan man gå med krafftfoderöverskotts-Mg då? :p :crazy:

Inget svar på mina andra frågor? För mkt pladder? :crazy:
 
Lägger mig i =)

Damen säger BLÄ om kraft protein. Och BLÄ om soja. Lucern hackat strå, havre, korn, breed (och antagligen groov också t ex) är dock GOTT. Hö också. Allt annat är BLÄ. Kinkiga "unge" =)

Och som sagt, hon får ett rejält överskott av Magnesium. Och för den delen alla andra mineraler med. men kvoterna stämmer.
 
Gör du det! :D

Men äter damen om hon får krafft protein(eller soja) ihopblandat med havre och betfor(eller dylikt) med? :crazy:

Vore ju ännu bättre om hon kunde få i sig mer hö. 4 kg är väl iof en ganska rimlig giva för ett litet arabföl att äta.. Hmm.. Du får väl se hur mkt hon tuggar i sig.

Du kan inte ge mer lusern istället för breed? Och byta ut lite av breeden mot soja som du smugglar ned i någon god blandning..? Kalciumöverskott från lusernet gör ju inget då det ju är grovfoder. Du får ju 20 Ca med KB..! Mkt Ca! :eek:
 
Jag har för mig att jag betalar 197:- för en säck Fibergi Müsli på Djurgårdens lantrbuskprodukter i Eslöv.
Säcken innehåller vill jag minnas 15 kg. Men den räcker ju för all del hyfsat länge. Ger inga stora mängder av detta.
 
betfor är det äckligaste som övht uppfunnits om man frågar henne. tyvärr, för det är ju suveränt att smuggla ner annat i utan att de märker det.

Hon ratar helt sojan ur havren, hon rör inte maten om det finns soja i den.

Har experimenträknat med att höja lucernet, men förutom att det skickar ca/p kvoten åt helsike (och samtidigt ca/mg kvoten) så blir det ju samam sak som att få henne att äta mer strå. Hö eller lucernhack, det tar minst lika lång tid att peta i sig liksom. Så jag är osäker på om hon får i sig det. Och hon äter inte uppblött lucernpellets ens om man bara blöter så de nästan ramlar isär (dvs ej gröt). Hon föredrar helt klart torrt foder, och jag törs inte ge torra lucernpellets.

Men fler förslag emottages gärna (fast kanske i rätt tråd så det blir mindre förvirrat? *s*)

Och äter hon mer hö så kommer jag höja det och justera, ju mer hö hon äter dessto bättre. Men jag har just nu ingen aning om hur mycket hö hon äter, hon äter ju ihop med mamma än.
 
Men måste du ha en så besvärlig häst! :mad: :D

Jag ska ut till hästen nu, får klura lite medans jag mockar eller nåt, återkommer med svar i RÄTT tråd. :smirk: Fast nu kom jag ju på- har du provat bryggerijäst? Eller något annat med högt proteininnehåll?
Eller något annat foder med högt protein från ett annat sortiment?

Hmm.... :crazy:
 
Inte provat bryggerijäst, men med tanke på att "Valacken som äter allt" ansåg att någon bajsat i hans krubba och tvärvägrade att ens gå i närheten av krubban så är jag skeptisk ;)

Inte kikat så mkt på andra sortiment, dels så måste jag kunna få tag på eländet, dels verkar det ont om foder med HÖGT proteinvärde, och ffa utan att få en massa extra MJ.

Lilla damen har varit kräsen sedan födseln, ett tag åt hon bara uppblött breed. Nu äter hon inte uppblött mat alls, rör det övht inte (märkte jag när jag tänker jag skulle vara smart och ge bisolvon i maten ist för spruta i munnen. Hon tycker bisolvon är GOTT, men sällan att hon tänkte äta blöt mat inte).

Sen har jag inte velat köpa X säckar med foder som inte passar någon av de andra hästarna och som hon ev vägrar äta, så därför har jag inte experimenterat så mkt utan mest hållit ögonen öppna på vad analysgarantierna säger, men inte funnit spec mkt som passar.

Det närmaste jag kommit är Fibergi.

Fibergi har ju något som heter Fibergi Föl. 14.6 Mj, 156 g srp, 19 g Ca, 7 g P och 8 g Mg.

Fibergi sto 13.1 MJ, 250 g srp, 12 g Ca, 7 g P och 10 g Mg.

Att jmf med Breed - 10 Mj, 200 gr SRP, 20 g Ca, 10 g P och 8 g Mg

Så fibergi Föl ger ingen hjälp alls. Fibergi sto ger viss hjälp, MEN jag får inte ihop en vettig Ca/mg kvot med det?
 
Äsch, jag svarar här ändå, jag har ju ändå fått min info som jag ville ha från Gammeln.

Okej bryggerijäst är no-no. Fibergi sto kan jag meddela dig har utgått ur Fibergis sortiment. :mad: Jag ringde och frågade(jag har trakkasserat ganska många fodertillverkare ang deras foder med mkt protein :D ) och då fick jag veta att det utgått för 1½ år sedan ungefär, pga att intresset inte var stort nog. Jag hade räknat 3 foderstater åt en tjej med fibergi sto i, så när hon gjort mineralanalys(hon hade inte gjort det då), så får jag räkna om allt.. :crazy:

Jag har letat runt lite på min kraftfodersida.. men neej, finns inget som passar bra som nte har mkt kalcium o fosfor. Förutom en grej.. Men det finns ett men. Dynavenas produkter är så himla dyra...! :crazy: Prisklasser 4-500 kr för en säck på max 25 kg..
Men de innehåller nästan inga mineraler så det är ju bra för dig.. Foaly har 1,1 g Ca, 0,7 P och 0,3 Mg. 14,5 Mj och 155 SMRP.
Så det är inte bara dyrt utan du har säkert svårt att få tag på Dynavena med.. Du kan kolla återförsäljare mm på deras hemsida: www.dynavena.nu

Har du kollat Hestekraffts sortiment? Fick ett tips på en av mina gamla trådar om en produkt i deras sortiment som hade 9 MJ och 123 SMRP.. Borde finnas fler som har högre protein tycker jag..
Fast Hestekrafft- har de bara en produkt?

Dodson & Horrell har ju en mängd produkter, men de är väl också väldigt dyra..
 
Närmsta Dynavenaförsäljare är 10 mil härifrån. Dock vägrar de på nätet ange annat än SRP och MJ. (Foaly 13 MJ 104 srp, Elevage 12 MJ 104 SRO, Mixt 11,5 MJ och 140 SRP). Ska försöka få rätt på mineralanalys på det med.

Sökt lite allmänt och Red Mills har ett foder som heter foal and Yearling mix. 162 gram srp/kg foder, 12.2 MJ, 12 g Ca och 8 g P. Tyvärr behagar de inte skriva ut magnesiuminnehåller *suckar*

Har dock ingen aning om det övht finns återförsäljare i den här delen av landet, eller vad det kostar.

Och så frågetecknet för magesium då, som inte är angivet?

Men 4 kg hö, 0.25 jg lucernhack och 1.5 kg Red Mills täcker behoven, ger en SRP/MJ kvot på 9.44 en Ca/P kvot på 1.69.

jag vet ju dock INTE vad Ca/Mg kvoten blir iom att jag inte vet hur mycket magnesium det innehåller. Och hur mkt överskott det blir på Mg av 1.5 kg red mills. Men UTAN att räkna med Mg i Red mills hamnar jag precis på behovet, så allt Mg RM innehåller blir överskott. frågan är ju hur mkt det blir, om det blir mer eller mindre än med min första foderstat.

Men ska försöka få tag i pris och återförsäljarinfo. Frågan är dock om NÅGON vet hur mycket Mg det innehåller? Och vad gör jag om jag INTE får rätt på det, chansar?
 
På Dynavenas sida hittar du ju fodertabeller- där står det allt om innehållet...! Du har nog kollat lite fel bara! :smirk:

Men 10 mil ifrån.. njaa..
 
Jag har 3.5 mil för att få tag i Krafft, och det anser jag vara "nära". Så skulle dynavena fungera är det inte hela världen. men jag var inte så road av priset du nämnde, då får det nog fungera bäst det vill faktiskt =)

Men vafan, var det så enkelt på Dynavensas sida. Jag kikade ju på innehållsförteckningen tills jag blev gråhårig. och så var det bara länken bredvid ;)

Nu ska jag räkna med Dynavena får vi se.

Men som sagt, vore himla intressant att veta vad Red Mills innehåller i Mg-väg, för det passade himla bra in annars.

(Och, är det bara vi i Sverige som håller på med MJ och Ca/P kvot och så. Läser man på utländska fodersäckar så står protein angivet i % bara, inte ens smältbart. Och så vilka vitaminer som ingår. MJ och mineraler verkar inte vara viktigt *s*)
 
Jag tror faktiskt det var 531 kr för Foaly.. men inte säker..

Utomlands har man ju ofta längre betessäsong, eller året om t.o.m. (England, Irland t.ex.), så då kanske det inte är lika viktigt att räkna då hästarna får i sig så mkt från betet? :crazy: Ähh ingen aning. Eller så är det så att de inte har samma lagar på innehållsförteckning etc. I sverige ska det ju nu stå inneållsförteckning på alla säckar och hur mkt av vad tror jag också det är. :)
 
*blir alldeles darrig av priset*

Dynavena Mixt fungerar ganska hyfsat.Däremot behöver jag fosfor, men jag hittar ingen innehållsförteckning på Fosforbalans, så vetesjutton om den innehåller mg och om den skulle fixa problemet heller.

Iaf, med Dynavena Mixt:

4 kg hö
1,8 kg Dynavena Mixt
0,3 kg Krafft Breed
5 g foderkalk

Täcker behoven UTOM för P (minus 3 gram). Ger 1.8 g plus på Mg, betydligt bättre än innan mao.

SRP/MJ 9.22, Ca/P 1.84 och Ca/mg 3.72

Men så var det priset. Och hitills fungerar Red Mills bättre OM den ligger lååågt i Mg.

Men ska ta och ringa på måndag och hör hur mkt Dynavena Mixt kostar.

och som sagt, vet du hur det är med fosforbalansen, vad den innehåller mer än fosfor?
 
Jag vet faktiskt vad fosforbalansen innehåller. Det är fosfor och natrium. 1 dosmått = 10 g = 2,5 g fosfor och 1,8 g natrium.
2 kg fosforbalans kostar 156 kr på Granngården.

Tusan, varför ska jag ha så stökigt på mitt skrivbord? Foderpapper, godispapper :o mm ligger hipp som happ.. Jag har en lapp där det står vad Foaly och Mixt kostar.. men vart är den!? *sliter sitt hår* HÄÄÄR är den ju!! :D Då ska vi se, är du beredd? :crazy:
Foaly: 531 kr för 25 kg
Mixt: 335 kr för 25 kg
Detta är alltså inklusive moms! :smirk: Och dessa priser är de som är på Strömsholms sadelmakeri, vet inte om det skiljer nåt för andra återförsäljare. Strömsholms har ju en tendens att ta överpris.. :crazy:

Sedan hittade jag en tll foderkatalog i mitt letande.. Det är från Finska foder, Racing heter det. Finns en produkt som heter Racing Protein, har 12 MJ, 180 SMRP, 10 Ca och 4 P. Mg vet jag inte. Det är pellets tror jag. Fick en provpåse med ngn anna produkt från racing. Det var små små pellets som min pålla är helt galen i! :D Mkt smakliga.. Säkert dyra dock!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Lovisa.E
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp