Magnesiumkvot?

MiniLi

Trådstartare
Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt kalcium och inte åtgärdat magnesium mer än för att uppfylla behovet.

Nu googlade jag häromdagen och läste äldre trådar där det stod att den där kvoten på 2,7 är utdaterad och att man nuförtiden rekommenderar en betydligt lägre kvot. Har för mig att en kvot på 2 nämndes.

Någon som har koll på detta? Lästips om man vill lära sig mer?

Jag har lärt mig att överdoserat magnesium kan ge samma symptom som underskott, dvs skvattiga och lättstressade hästar. Men hur ska man tänka för att få till kvoten om man har ett överskott på kalcium i foderstaten? Jag skulle behöva överdosera magnesium rejält för att nå en kvot på 2 (har just nu en kvot på nästan 3,7). Tror att jag skulle behöva dubblera magnesium jämfört mot tabellbehov.
 
Gjorde en ny beräkning med mindre lusern vilket fick ner kalciumet lite, men ligger fortfarande på 170% av magnesiumbehovet för att få till en kvot som närmar sig 2.
 
Skulle gissa att det finns mest lästips i förhållande till EMS/IR? Det är främst i samband med det jag hört om lägre kvot i alla fall.
 
Skulle gissa att det finns mest lästips i förhållande till EMS/IR? Det är främst i samband med det jag hört om lägre kvot i alla fall.
Ja det läste jag också när jag googlade runt, men uppfattade det som att en del menade att alla hästar ska ha kvot kring 2 och vissa (IR tex) gärna ännu lägre.
 
Efter ännu fler sökningar har jag i flera uppsatser från SLU läst att förhållandet mellan calcium och magnesium är viktigt och att calciumöverskott kan orsaka magnesium brist (men inte tvärt om). Inga kvoter nämns dock.
 
Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt kalcium och inte åtgärdat magnesium mer än för att uppfylla behovet.

Nu googlade jag häromdagen och läste äldre trådar där det stod att den där kvoten på 2,7 är utdaterad och att man nuförtiden rekommenderar en betydligt lägre kvot. Har för mig att en kvot på 2 nämndes.

Någon som har koll på detta? Lästips om man vill lära sig mer?

Jag har lärt mig att överdoserat magnesium kan ge samma symptom som underskott, dvs skvattiga och lättstressade hästar. Men hur ska man tänka för att få till kvoten om man har ett överskott på kalcium i foderstaten? Jag skulle behöva överdosera magnesium rejält för att nå en kvot på 2 (har just nu en kvot på nästan 3,7). Tror att jag skulle behöva dubblera magnesium jämfört mot tabellbehov.

I fodergruppen jag är med i står riktvärdet som kvot 2, med gränsvärden 3-1,5. Däremot ska IR-hästar ligga på en kvot på 1,5 (vilket jag just nu testar med min wm).
 
I fodergruppen jag är med i står riktvärdet som kvot 2, med gränsvärden 3-1,5. Däremot ska IR-hästar ligga på en kvot på 1,5 (vilket jag just nu testar med min wm).
Vet du om de hänvisar till någon studie eller annan läsning om man vill lära sig?
 
Tror att det är de amerikanska foderrekommendationerna som är källan.
Har inte hittat något alls när jag letat. Snarare tvärt om, finns texter där det står att rekommendationerna om lägre kvot går emot de amerikanska foderrekommendatiomerna🤔

Har iaf landat i att jag ska testa att tillsätta lite magnesium för att iaf komma närmare en kvot på 2,7 (tror det kommer bli 2,8) men jag kan inte komma ner på en lägre kvot utan att överdosera mg alldeles för mkt.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp