Magnesiumtillskott blir som cement??

Det är ju himla konstigt att man inte får samma reaktion när magnesium ingår i annat foder..

Känns som att jag snart överger det här testet med att ändra magnesiumkvoten, eller om jag provar ett annat märke när jag lyckats ta slut på den burk jag har hemma nu. Tur jag köpte en liten förpackning och inte deras storpack 😅
Skulle kunna vara om magnesiumet är nu det i olika sorts föreningar i de olika tillskotten. Till exempel Magnesiumhydroxid i en och Magnesiumfosfat i en annan.
Inte för att det är något mått men konstaterade just att trikema inte innehåller samma "ämne" som mina magnesiumtabletter jag äter just nu iaf.

Väldigt drygt hur som helst.
 
Skulle kunna vara om magnesiumet är nu det i olika sorts föreningar i de olika tillskotten. Till exempel Magnesiumhydroxid i en och Magnesiumfosfat i en annan.
Inte för att det är något mått men konstaterade just att trikema inte innehåller samma "ämne" som mina magnesiumtabletter jag äter just nu iaf.

Väldigt drygt hur som helst.
Ja, men de flesta (förutom Forageplus?) är ju kombinationer av dem olika fast förmodligen i olika mängd. Om man kunde fatta vad man ska undvika vore det lättare😁
 
"jag är inte kemist, men..."

Forageplus är ren magnesiumoxid och fäller inte ut något, är min upplevelse.

Däremot så har jag varit med om foderkalk som fällde ut nåt vansinnigt, alla skålarna fick en cementhinna.

Trikem verkar innehålla en del kalcium, fosfor och natrium, så det kan nog ha med det att göra.

Jag misstänker alltså kalciuminnehållet.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
"jag är inte kemist, men..."

Forageplus är ren magnesiumoxid och fäller inte ut något, är min upplevelse.

Däremot så har jag varit med om foderkalk som fällde ut nåt vansinnigt, alla skålarna fick en cementhinna.

Trikem verkar innehålla en del kalcium, fosfor och natrium, så det kan nog ha med det att göra.

Jag misstänker alltså kalciuminnehållet.
Jag har fodrat med foderkalk i perioder och aldrig varit med om detta, men kanske är det någon kombo som ger denna konstiga reaktion😅

Vilken beståndsdel kommer kalciumet från?
6C1A8600-12EC-4980-8AFE-E7F2BD3B820B.png
 
Jag har fodrat med foderkalk i perioder och aldrig varit med om detta, men kanske är det någon kombo som ger denna konstiga reaktion😅

Vilken beståndsdel kommer kalciumet från?
Visa bifogad fil 112584
Det får du nog fråga Trikem om, dom använder uppenbarligen ganska orena råvaror.

Nu minns jag att jag provade en gång 96% magnesiumoxid som fällde ut rejält i skålarna, den var rosa...

Slängde den såfort påsen med 99% anlände. Ren magox är vit.
 
Det får du nog fråga Trikem om, dom använder uppenbarligen ganska orena råvaror.

Nu minns jag att jag provade en gång 96% magnesiumoxid som fällde ut rejält i skålarna, den var rosa...

Slängde den såfort påsen med 99% anlände. Ren magox är vit.
Stor suck. Jag var förvånad över att trikem var billigast när jag räknade på mg/krona men här är väl anledningen antar jag😅
 
Stor suck. Jag var förvånad över att trikem var billigast när jag räknade på mg/krona men här är väl anledningen antar jag😅
Kolla Key minerals dom har oxå ren magnesium men billigare än Forage. Köpte därifrån i vintras. Senast så köpte jag Havens pga erbjudande och den är väl ok men ångrade lite att jag inte tog Key minerals igen faktiskt då jag upplever hästen mycket spökigare sedan jag bytte så har fått öka på dosen istället. Blir ju då dyrare i långa loppet. Men dumsnål som man är ibland..
 
Kolla Key minerals dom har oxå ren magnesium men billigare än Forage. Köpte därifrån i vintras. Senast så köpte jag Havens pga erbjudande och den är väl ok men ångrade lite att jag inte tog Key minerals igen faktiskt då jag upplever hästen mycket spökigare sedan jag bytte så har fått öka på dosen istället. Blir ju då dyrare i långa loppet. Men dumsnål som man är ibland..
Ska kolla! Tack!
 
Jag fick samma upplevelse med fosfortillskott från trikem. Det var bara att lägga ner det projektet efter några dagar.
Aha! Jag ger fosfor från biofarmab. Tror jag kollade upp trikem som även där gav mest fosfor per krona men i det fallet valde jag bort det pga calciuminnehållet.
 
Jag ger magnesium från Trikem och har gjort i några år till ena hästen. Har aldrig haft några problem med att röra ner det i fodret.
 
Bra fråga. Blandar maten med precis det vatten som behövs, han äter inte för blöt mat, och blandar i tillskott precis innan han ska äta.
Kanske är det som är skillnaden, jag brukar ha ganska mkt vatten. Har minskat lite på vatten sedan jag startade denna tråd dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp