Magneter på hästens ben? någon som har testat?

B

**BORTTAGEN**

det här kanske låter konstigt men ja ska prova o ha två magneter en plus och en minus på min hästs framben eftersom han har typ on i frambenen eller typ någon gammal senskada. Och igår var hästkineselogen hos oss och sa att man kunde testa det med magneter, man lindar in dem i bandage och låter hästen ha det ett par dagar för att då få bort skadan. det hade visst funkat på hennes hästar och då hade veterinären blivit helt imponerad typ,liksom hur hon kunde tagit bort skadan liksom? (lite svårt o förklara men ändå)
 
Tror mycket väl att det kan fungera..eller är snarare sagt rätt övertygad om det.
Magneterna återställer den normala laddningen i kroppens celler..och mycket forskning finns i USA men då mest på humanmedicinsidan...och resultaten av denna forskning är fantastiska.

Så..det kan ju aldrig skada att försöka..:)))
Min valack har stått med magneter länge nu...och man var förvånade över utvecklingen när jag var på djursjuhuset senast..
 
tjena,

Tycker att du skall testa så länge det inte kostar dig några pengar.. Är personligen skeptisk till detta, skulle en skada bero på obalans i cellen? Bara undrar. :confused:
 
en magnet har alltid två poler, det finns alltså inte en plus och en minus variant. påstår kinesologen något annat ska du nog ta dig en funderare på om det är värt besväret...
 
Men snälla .....
hon menar väl att hon har en + sida och en´- sida mot hästens ben.

Jag förstår att vetenskapen inte har kommit speciellt långt om alla är som du ;)
 
Du kan läsa mer på www.magnethealth.se

Jag vet flera hästar med olika sorts problem som fått hjälp av magneter. Det fungerar även på människor. Inte så "skumt" som det först kan låta!
 
ursäkta då! sa ju fel,såklart ja vet att en magnet har två poler. Jag har fan MVG i fysik, så snacka inte
 
:smirk:
Det hade jag i psykologi, jag kanske ska bli psykolog :)

Skämtåsido
Jag tror absolut att du ska försöka med dessa magneter, vet andra som använt dem och blivit positivt överraskad.

Lycka till
 
Har alltid tyckt att det här med magnetterapi låter som ruffel & båg, men kanske får tänka om. Det är nämligen så att Blue Hors stuteriet i Danmark testat magneter på sina hästar under en längre period och det har mycket goda resultat.
Gallor har gått ner, muskelstelhet har mjuknat mm.
Vet inte om det är ett vetenskapligt test, men de har iaf köpt in ett större parti med magnetlindor, täcken mm, så det kan ju aldrig vara fel att prova.
PM:a gärna mej om resultatet!
/Tuttiboo
 
Jag har testat magneter på mig själv.
Jag var dessutom lite testpilot och fick inte på förhand veta vad de var bra för utan fick istället redovisa vad jag själv märkt av.

Kan säga att de fyller viss funktion.
 
det är ju väldigt gammalt det där med magneter..

indianer i usa använde tex magneter mot diverse.


men ja.
prova och se.
jag har ett magnetarmband (som jag slarvat bort såklart.. :( fick det av min morfar.. :( ) som lindrar min ledvärk..
 
Jag fick ett magnethalsband till min hund. Har ärligt inte använt det så mkt. Hur ska jag kunna veta om det hjälper? Hon hade en början på liten inflammation i en slemsäck. Men hur vet jag att magneten hjälpt och inte vilan hon fick i samma veva.
 
Jag använder magneter till mina hästar ganska så frekvent...faktum är att senskadorna läker fortare än normalt...magneterna ökar cirkulationen och därmed läkningen...sen finns olika styrkor för olika problem.
 
Jag är väldigt öppen för alternativa behandlingsmetoder men jag såg ett program där de testade just "magnetterapi" och blev faktiskt lite skeptisk.

Kommer inte ihåg om det var 60 minutes eller om det var på discovery, i vilket fall så testade de styrkan i en vanlig hushållsmagnet och jämförde med magneter som används i medicinskt syfte.

Skillnaden var minimal (det var dock inte priset) :smirk:
De medicinska magneterna var aningen starkare men styrkan de hade var ändå så svag att den omöjligt kunde tränga igenom skinnet på en människa. De kunde absolut inte nå in i muskler och annan vävnad.

Det hela verkar skumt, en människa kan inbilla sig att det hjälper men det är ju inte något en häst kan! När man läser här så verkar många fått goda resultat..

Nu vet jag verkligen inte vad jag ska tro :confused:
 
Var har det testet gjorts någonstans?..Och hur blev resultatet?
MVH /Tuttiboo
 
testet visade att cirkulationen ökade med upp till 42%...vet inte vart, men kanske kan hitta det på nätet...
 
Start Magnet&Hälsa Magnetterapi Produkter Återförsäljare Aktuellt Länkar FörordElektromagnetismBemerterapiForskningArtikeltipsBoktipsArtiklarKunden har ordetFrågor och svarInformationsblad för utskriftTipsa en vänIntroduktion
BEMER-rapporter
Rapporter på InternetBemer HumanBemerkuddenBemer MFABemer SLTBemer VetMagnet & Hälsa AB
Vår affärsidé
Hyra eller köpa
Internationellt
Beställ nyhetsbrev
Kontakta ossBemer i andra länder
www.emphyspace.com
www.afb.liLichtenstein
Tyskland
USA
Storbrittanien
Polen
Spanien
Österrike
UngernNyheter och möten
Mässorwww.emphyspace.com
www.afb.liDepression
Frakturer
Hjärtsjukdomar
Migrän
Osteoporos
Reumatism
Smärta
TinnitusSe produkten
ProduktfaktaSe produkten
ProduktfaktaProduktfakta
Användningsområde
PriserSvealand
Götaland
Övriga i Sverige
NordenUppsala län
Stockholms länFebruari
Januari
DecemberSex kunder berättar
Lena, reumatiker
Jan, psoriasis
Kalle, äntligen frisk!
Helle, jobbar igen
Stina, nu är det kul
Lars-Göran, yes!
Bodil, pigg och glad
Knut, hästen vinner igen!
Fido äter!
Anna-Karin lyckades!
Fart på hemmet igen!
Kollektivet har förändrats
Familjen Jansson
Annika, otroligt!Inom vården
För äldre
För yngre
För reumatiker
Inom idrottInom vården
För äldre
För yngre
För reumatiker
Inom idrottAnders & Annica Ragnarsson Tierp
Leif Björnör VattholmaBemer 3000 godkänt av EU
WHO- hälsa och kropplig aktivitetHistorik
Exempel från grundforskningen
Några undersökningarSe produkten
ProduktfaktaSe produkten
ProduktfaktaSe produkten
ProduktfaktaGünter Villman Stockholm
Arne & Solveig Togeretz SollentunaVästra Götalands län
Skåne länMichael Lindgren HökerumCarola Grauers SkurupSven Rikström Finland6 kunder berättar!Anders - Världsmästare!En läkare berättar!Ny livskvalitet!


Magnet & Hälsa AB
Ramundvägen 20
179 60 Stenhamra

Telefon
08-560 469 05
Fax
08- 560 466 20
Mobil
070-565 96 87

Butik/lokal
Södra Agnegatan 26
112 29 Stockholm
Telefon/fax
08-651 77 55
E-post
magnet@algonet.se


Skriv ut
EXEMPEL FRÅN GRUNDFORSKNINGEN

På denna sida kan du läsa om några exempel från grundforskningen kring bio-elektro-magnetisk växelverkan. Om du har några frågor kan du kontakta Gunnar Solås eller Birgitta Holmner på Magnet & Hälsa AB.

Kontakta Gunnar och Birgitta



Bentillväxt

En första hänvisning till om vilka mekanismer som påverkar bentillväxt, benuppbyggnad och benläkning gav de båda japanerna Fakuda och Jasuda redan 1957. Amerikanen Basset kom oberoende av japanerna fram till samma slutsats (källhänvisning 1).

Dessa forskare bevisade benets piezoelektriska effekt- vid tryck induceras en svag negativ spänning, vid dragbelastning en positiv spänning. Dessa fina elektriska spänningar styr bentillväxten.

Styrning av tillväxt- och läkningsprocesser

Amerikanen Robert Becker sökte efter mekanismer som styr tillväxt- och läkningsprocessen. I sin forskning arbetade han med salamandrar, och han kunde bevisa att mycket fina elektriska strömmar styr tillväxt- och läkningsprocessen (källhänvisning 2).

Gasutbyte- blodets funktion

Blodets gasutbyte spelar en särskild roll för högre organismers ämnesomsättning. Redan på 50-talet studerade nobelpristagaren Linus Pauling blodets bio-elektro-magnetiska egenskaper. Stemme gjorde på 80-talet omfattande undersökningar om vilket inflytande elektromagnetiska fält har på blodets andningsfunktion. Enligt Stemme är den kraft som ligger till grund för alla dessa processer den bio-elektro-magnetiska växelverkan.

Hittills har mer än 6 000 publikationer och över 360 avhandlingar vetenskapligt bevisat att ett rätt doserat, pulserande bio-elektro-magnetiskt fält har en fysiologisk verkan på levande system, såväl människor som djur.

Betydelsen av nerv- och muskelaktionspotentialer för ämnesomsättningen

Sambandet mellan rörelse och ämnesomsättning är sedan länge känt. Då till exempel en arm immobiliseras på grund av en fraktur uppträder en tydlig förlust av muskelmassa. Gör den drabbade personen förstärkt kraftträning med den friska armen minskar förlusten av muskelmassa. Genom att nervbanorna i hjärnan korsar varandra, kommer åtminstone den friska armens nervaktionspotentialer fram till den immobiliserade armen. Detta räcker för att hålla igång ämnesomsättningen i den skadade armen. Talrika studier styrker att rörelse främjar muskeltillväxt, stärker organen och immunförsvaret.

Nerv- och muskelaktionspotentialernas elektromagnetiska växelverkan bildar ett fundament för en normal ämnesomsättning i cellerna. Friska vävnadsstrukturer kan endast bildas och bibehållas vid tillräcklig elektromagnetisk aktivitet.

På grund av sin livsstil lider den civiliserade människan av kronisk rörelsebrist, varigenom motsvarande energiunderskott uppstår. Ett lämpligt elektromagnetiskt fält kan i viss mån kompensera detta energiunderskott.

Geomagnetfältets inflytande

Levande varelser utnyttjar inte bara kroppens egna elektromagnetiska fält, de behöver även externa fält för att ämnesomsättningen skall fungera optimalt. Vilken betydelse som jordens magnetfält har för livet blev tydligt genom den första bemannade rymdfärden. Liv utan gravitation är möjligt, men inte utan magnetfält. Därför behandlas sedan länge alla astronauter med elektromagnetiska fält under sitt uppehälle i rymden.

På uppdrag av NASA utförde amerikanerna Halpern och Vandyk undersökningar på möss. I en experimentellt producerad miljö fri från magnetfält var mössen livskraftiga endast några få veckor. Om de mössen då och då utsattes för jordens magnetfält levde de motsvarande längre.

Källhänvisningar

1.
Fakuda, E.: Mechanical deformation and electrical polarisation in biological substances. Biorheology 5 (1968):1999-208.

Bassett, C. A. L., Becker, R. O.: Generation of electric potentials in bone in responss to mechanical stress. Science 137 (1962): 1063-1064.

Bassett, C. A. L., Gaston, S. R.: Treatment of ununited tibial diaphysical fractures with pulsing electromagnetic fields, Clinical orthopedics 154 (1981).

Bassett, C. A. L.: Fundamental an practical aspects of therapeutic uses of pulsed electromagnetic fields, Critical Reviews in Biomedical Engineering, No 17, pp.451-529 (1989).

Bassett, C. A. L.: Beneficial effects of electromagnetic fields. J. Cell. Bio-Chem. 51/4 (1993): 387-393.

2.
Becker, R. O.: New York State Journal of Medicine 62 (1962), s. 1169.

Becker, R. O.: Sammanfattning av hans forskningsarbete i boken: er Funke des Lebens, Piper 1994 München; Orginalutgåva Cross Currents av J. P. Tarcher 1990.





© Magnet & Hälsa AB 2002
 
Många tävlingsstall använder terapin på sina hästar med mycket gott resultat. Man har i vissa fall helt slutat med starka preparat som oroar hästen och istället behandlar med magneter. Det är egentligen inget nytt fenomen i sig då man tidigare använde keramik, inte helt lika men principen är ungefär detsamma.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp