Magneter VS BoT!

manhattan_2006

Trådstartare
Har tänkt att köpa ett par nya paddar att ha under lindorna i hagen, undrar därför vilka som är bäst paddar med magneter i eller BoT?
Ni som har testat båda vad tycker ni?Finns det vissa märken av magnetprodukter som är bättre än andra? Tänkte att det har ju kommit liknande produkter till BoT som tex Heal& Go etc.
 
Sv: Magneter VS BoT!

Jag har provat både magnet och BoT till min häst och tycker nog att båda funkar minst lika bra. Dock har jag inte så jättestor erfareneht av magnet utan har bara testat ett par ggr, med BoT får jag iafa den effekten jag vill ha.
 
Sv: Magneter VS BoT!

BoT är iaf betydligt bättre än Heal&Go enligt min åsikt, har både och. :)
BoT är bättre både effekt och hållbarhet i mitt fall.
 
Sv: Magneter VS BoT!

har själv inte testat magneter, men då bot är ett vinnande koncept har jag inte behövt testa annat..

men tänk bara på att magneter är de karens på i sverige
 
Sv: Magneter VS BoT!

Har både stallbandage med magneter från Veredus och Bot och magneterna har funkat väldigt mycket bättre. Kalla o fina i benen på morgonen, de har de inte varit med Bot oavsett i hur lång period de varit på.

Vad jag vet är det endast karens på elektomagneter, inte vanliga. Och vad jag hört gäller det endast PÅ tävling.
 
Sv: Magneter VS BoT!

Jag anser magneter outstanding jämfört med BoT !
Om man dessutom läst Ridsports artikel och granskning, bör man vara väldigt skeptisk till BoT då deras paddar innehöll mer luft än keramik.
Inte så trevligt heller att de använder rekonstruerade termografi-bilder på sin hemsida :mad:
Så, jag håller på magneter, som dessutom har vetenskapliga bevis enl. studier på SLU (Sveriges Lantbruks Universitet). Ökat blodflöde på +45% ! SLU har även testat BoT & då var blodflödet +-0%.
Provat både och på mina hästar & nu använder jag magnettäcke, magnetpaddar m.m. (Magnet Health).
Benen är superfräscha på morgonen efter magnetpaddar på natten & täcket är mirakulöst när de är lite stela :bow:
 
Sv: Magneter VS BoT!

Benen är superfräscha på morgonen efter magnetpaddar på natten & täcket är mirakulöst när de är lite stela :bow:

Vad säger du om dom som får samma effekt på sina hästar med BoT då?

Jag har inte läst artikeln men det var väl en tråd om den här på buke, där många var skeptiska till "testerna" som man gjort med BoT eftersom många faktiskt märker en effekt med dom.

En annan sak jag har lagt märke till med BoT är att det verkar funka otroligt bra på människor. Vet en del som andvänder till sig själva och som är väldigt nöjda. Funderar själv på handlesskydden.
 
Sv: Magneter VS BoT!

BoT kanske är bra, precis som vanliga paddar, men personligen anser jag helt enkelt magneter mycket bättre!
Vad jag "lärt" mig ska de keramiska fibrerna reflektera kroppens (el. hästens) egen värme - & värme är ju på många sätt bra! Tex. därför vi använder liniment ..., lindar med vanliga paddar osv.
Många misstolkar dock detta och tror att ökad värme är lika med ökad blodcirkulation - vilket det inte alltid är!
Får man däremot en ökad blodcirkulation - som med magneter - får man också en ökad självläkning då näringsämnen och syre snabbare förs ut till skadad muskulatur och vävnad.
Har varit i kontakt med BoT, bl.a. på mässa, för att fråga om studier med bevis på ökad blodcirkulation, men de hade de inte, bara termografi-bilder - som var rekonstruerade :mad:
Däremot har jag sett studier när det gäller magneter: http://www.magnethealth.se/ShowPage.aspx?PageID=53
 
Sv: Magneter VS BoT!

artiklen i ridsport, ja de var bra att de kom upp samtalsämnet så alla som är kolosalt nöjda med bot trätt fram. Och att nämna är också att klantarna på ridsport tog tyvärr coh analyserade vaddet i pillow wrapsen coh inte ytter materialet där det är bot effekten till fulla och de har slått på lote att även lägga de innuti vadden.

vare sig de finns kliniska tester eller ej på effekten, så tycker jag att erfarenhet väger 1000 gånger tygre än ngt på papper.

hur gör du inför tävling etc? när de gäller karensen på magneter?
 
Sv: Magneter VS BoT!

För magnetprodukter gäller följande ang. karens:

TRAVSPORT
Texten i reglementet årgång 2005 lyder:

43§
---
På häst intagen i STC:s register eller häst som tränas och/eller tävlar i Sverige är följande åtgärder förbjudna
---
behandling med all form av magnetterapi på tävlingsdagen inom ban- och stallområde
---

RIDSPORT

Förtydliganden/ändringar i TR I Gemensamma bestämmelser
(Gäller från 1 januari 2004)

Mom. 173:

---
- Behandling med el eller magnetutrustning är ej tillåten på tävlingsdagen,
inom tävlingsområdet.
---

Hade BoT haft en vetenskapligt, dokumenterad effekt hade även det haft karens, vilket det inte har, kanske en tankeställare?
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 382
Senast: CFrisk
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: caballus
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 393
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp